خبرگزاری کار ایران

در گردهمایی زنان پرچمداران اقتصاد مقاومتی مطرح شد؛

ضرورت تنقیح قوانین مرتبط با حمایت از حقوق زنان شاغل/زنان حضورشان را جدی بگیرند

کارگاه تخصصی بحث و بررسی درباره نحوه فعالیت و مشکلات زنان شاغل سراسر کشور با حصور نمایندگان کمیته‌ بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی تهران و سراسر کشور و کارشناسان سازمان تامین اجتماعی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیرکل تامین اجتماعی خراسان رضوی، هیات مدیره، مدیرکل معاونت فرهنگی سازمان تامین اجتماعی، رئیس کانون‌های صنفی و کارشناسان سازمان تامین اجتماعی ازجمله مهمانان این مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم قوامی (مدیرکل سازمان تامین اجتماعی خراسان رضوی) ضمن خیرمقدم به مهمانان همایش، اتفاق روزهای اخیر سازمان تامین اجتماعی را در مخالفت کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بحث تجمیع بیمه سلامت را مهمترین دستاورد روزهای اخیر سازمان عنوان کرد و آن را به کارگران و بیمه‌شدگان سازمان تبریک گفت.  

هادی ابوی (دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران سراسر کشور و رئیس انجمن‌های صنفی استان خراسان رضوی) نیز بر برخی خطوط قرمز کارگری در مبحث قانون کار و قانون تامین اجتماعی اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه هرچند وقت یک بار دولت‌ها مشغله‌هایی برای ما درست می‌کنند با طرح موضوعاتی مانند اصلاح قانون کار که موجب می‌شود ما به جای وقت گذاشتن برای اصلاح قانون کار؛ باید وارد اثبات موضوعاتی شویم که سازمان را از شناسایی آسیب‌های موجود بازمی‌دارد.

وی افزود: ما در ماه‌های اخیر به جای وقت گذاشتن درباره معیشت کارگران مجبور بودیم زمان زیادی را صرف توجیه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره اصاح قانون کار و بحث تجمیع بیمه‌های سلامت کردیم.

دبیرکل انجمن‌های صنفی کارگران کشور با بیان این مطلب که بحث ادغام تامین اجتماعی به نوعی به معیشت کارگران بازمی‌گردد. ما تاکید داریم که سازمان تامین اجتماعی دارای مالکانی با کدملی است. افرادی که به سازمان حقو عضویت می‌پردازند اگرچه انتقادات زیادی به ما و عملکردمان در این سال‌ها وارد است و اغلب از بخش درمان ناراضی هستند اما نمی‌توانیم این موضوع را انکار کنیم که سازمان تامین اجتماعی منابع خود را از بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی دریافت می‌کند و باید مدافع حقوق آنها باشد.

سمیه حیدری (رئیس کمیته بانوان کانون انجمن‌های صنفی بانوان) نیز با بیان این مطلب که زنان به عنوان یک سوم از بیمه‌شدگان در سازمان تامین اجتماعی حق خود می‌دانند که مطالبات خود را از این سازمان طرح کنند.

وی افزود: ما زنان باید خودمان را باور کنیم و این حضور حکایت از خودباوری بانوان دارد. ما توانستیم در این برنامه هیات مدیره انجمن‌های صنفی بانوان تمام استان‌ها را داشته باشیم و این وعده را می‌دهیم که در برنامه‌های آینده از 365 شهرستان کشور نیروی خانم که در عرصه کار و تولید فعال باشد و جزو تشکل‌های صنفی بانوان نیز باشد، نمایندگانی را خواهیم داشت.  

حیدری گفت: کمیته بانوان به دنبال توانمندسازی و حمایت از بانوان شاغل و فرهنگسازی حضور آنها در مشاغل گوناگون و هم‌پای مردان است.

غلامرضا عباسی (رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کل کشور) در بخش دیگری از این کارگاه تخصصی؛ از کمیته بانوان انجمن‌های صنفی کارگران به عنوان یکی از کمیته‌های بسیار پویا یاد کرد و افزود: سازمان تامین اجتماعی به دنبال توانمندسازی نمایندگان کانون‌های کارگری است. این کانون‌ها قادرند در افزایش آگاهی کارگران نسبت به قوانین و مقررات کارگران سهم عمده‌ای داشته باشند. سازمان نیز برنامه‌هایی در قالب آموزش‌های موردنیاز تدارک دیده که در راس آنها اداره کل فرهنگی بیمه‌شدگان یشترین فعالیت را در این زمینه دارد و در اجرای این برنامه‌های آموزشی مشارکت دارد.

وی تاکید کرد: ما باید بتوانیم به عنوان زبان گویای کارگران در این برنامه‌ها مشارکت داشته باشیم. نباید فراموش کنیم که حدود نزدیک به نیمی از کشور را بانوان در حوزه‌های مختلف تشکیل می‌دهند و باتوجه به استانداردهای جهانی باید تشکل‌هایی داشته باشیم که حضور اجتماعی بانوان در سراسر کشور را نمایندگی کند.

این مدیر سازمان تامین اجتماعی با بیان این مطلب که همواره تاکید می‌شود در سازمان کار و تامین اجتماعی باید حداقل یک سوم اعضای هیات مدیره و فعالان این حوزه به بانوان به عنوان نمایندگان زنان شاغل در بخش‌های خدماتی و تولید اختصاص داشته باشد، افزود: قصد داریم حمایت‌های لازم را ازسوی سازمان از بانوان شاغل در سراسر کشور به عمل آوریم تا آنان در کانون‌های عالی به عنوان نمایندگان صنفی در انجمن‌های صنفی حضور و رسمیت داشته باشند. حال آنکه امروز بانوان تنها در قسمت علی‌البدل‌های انجمن‌های صنفی و کانون‌های صنفی حضور دارند و نیاز است که این حضور به صورت مستقیم باشد چراکه آنها نیمی از جمعیت شاغل در سراسر کشور را نمایندگی می‌کنند.            

محمود احمدی (مدیرکل تعاون وزارت کار؛ رفاه و امور اجتماعی استان خراسان رضوی) با تاکید بر این موضوع که بحث تشکل‌های کارگری در استان خراسان رضوی نسبت به دیگر استان‌ها از جدیت بیشتری برخوردار است؛ گفت: ما در استان خراسان رضوی حدود 1076 تشکل صنفی کارگری داریم که از این لحاظ رتبه دوم تشکل‌های صنفی را در کشور و رتبه اول جمعیت کارگری سراسر کشور را دارا هستیم.

وی با بیان این مطلب که حدود 95 درصد از کارفرمایان در استان خراسات رضوی به بخش خصوصی و غیردولتی تعلق دارند، افزود: دولت در کارگاه‌های بزرگ و کوچک فعال در این استان کمتر نقش دارد.

احمدی گفت: حضور تشکل‌ها در مراجع حل اختلاف موجب شده با وجود آنکه امسال 70 درصد افزایش شکایت کاری در استان داشته‌ایم اما موفق شدیم این شکایات را با سرعت بیشتری دنبال کنیم. به عنوان مثال؛ در سال 95 و در شش ماهه اول؛ حدود 4954 رای صادره داشیم که درنهایت هیات تشخیص و هیات اختلاف 1417 رای صادر کرده‌اند.

مدیرکل وزارت کار استان خراسان رضوی ادامه داذ: به نظر می‌رسد با افزایش تعداد پرونده‌ها باید زمان رسیدگی به پرونده‌ها نیز افزایش می‌داشت اما در عمل زمان رسیدگی به پرونده‌های مطرح شده رو به کاهش داشته است.

وی در آمار دیگری نیز اعلام کرد: آرای ما در مراجع بالادستی و دیوان عدالت اداری شامل 108 پرونده است که از این تعداد 88 درصد از آرا در دیوان تایید و 95 درصد آرای کمیته‌های تجدیدنظر نیز به تایید نهایی رسیده است.

وی اشاره‌ای نیز به مشکلات استان خراسان در حیطه اشتغال بانوان کرد و افزود: کارگران و دانشجویان دو موقع عزیز هستند؛ یکی در دوره انتخابات و دیگری در جلساتی که نیازمند اجماع عمومی در سطح جامعه است.

احمدی اضافه کرد: به نظرم مجلس شورای اسلامی در ایجاد قوانین گاه خیلی سهل‌اندیشی کرده و نگاه عمقی به مسایل نداشته است. درست به همین دلیل است که امروز در حال از دست دادن اشتغال در میان بانوان هستیم. دلیل اصلی این امر نیز ناشی از قوانینی است که مجلس در سالهای گذشته تصویب کرده. موضوعاتی ماننده زمان شیردهی و حق استراحت پس از زایمان و برخی مباحث دیگر که موجب شده کارفرمایان علاقه‌ای به حضور بانوان در محیط‌های کاری نداشته باشند و درنهایت حضور بانوان در اقتصاد کارخانه‌ای رو به کاهش بگذارد.

این مقام اداری در خراسان با بیان این مطلب که بانوان نیازمند افزایش ارتباط خود با نمایندگان مجلس و شوراهای شهر هستند، اظهار امیدواری کرد این امر موجب می‌شود قوانینی که در این نهادها تنقیح می‌شود به حضور خانم‌ها و حقوق آنها توجه بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به این مطلب که گروه دستمزد کانون انجمن‌های صنفی از سال گذشته در مشهد آغاز به کار کرده؛ افزود: امیدوارم پیشنهادهای خوبی در این کانون‌ها ارایه شده تا شورای عالی قانون کار بتواند شرایط خوبی برای تعیین دستمزدها فراهم کند.

او در پایان گفت: این خبر را به مهمانان حاضر در این مراسم می‌دهم که در بخش حقوق و مزایا؛ در خراسان رضوی؛ زنان و مردان از حقوق مساوی برخوردار هستند. لذا این استان می‌تواند نمونه خوبی برای مطالعات پژوهشی درباره حقوق زنان شاغل در سراسر کشور باشد.

این نشست با سخنان توکلی (قاضی دیوان عدالت اداری) و دیگر کارشناسان مرتبط با حقوق کار در بخش‌های مختلف و سازمان تامین اجتماعی ادامه یافت.

گردهمایی زنان پرچمداران اقتصاد مقاومتی با حضور نمایندگان کمیته‌ بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی تهران و سراسر کشور از 25 تا 29 آبان ماه برگزار می‌شود.

این همایش سه روزه ازسوی سازمان تامین اجتماعی به میزبانی شهر مقدس مشهد برگزار می‌شود.

کد خبر : ۴۲۹۵۴۱