خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگران ساختمانی مطرح کرد؛

لزوم ساماندهی کارگران ساختمانی مهاجر/ استثمار کارگران در بخش ساختمان مشکل‌زاست

یک فعال صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید: کارگران مهاجر در بخش ساختمان، علاوه بر این که تحت ظلم و استثمار به سر می‌برند، کار را برای کارگران ایرانی این بخش نیز دشوار کرده‌اند.

«محمد باقری» عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور به خبرنگار ایلنا گفت: ۲ میلیون کارگر ساختمانی که با خانواده‌های خود بیش از ۱۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، در بحث اشتغال دچار مشکلات متعدد هستند.

وی در ادامه با اشاره به لزوم ساماندهی کارگران مهاجر در بخش ساختمان گفت: متاسفانه از‌‌ همان ابتدا مسئولین به قضیه کارگران مهاجر به صورت سیاسی نگاه کرده و جنبه‌های اجتماعی و مشکلات این مهاجرت‌ها را پشت این نگاه سیاسی پنهان کردند و هیچ‌گاه به صورت ریشه‌ای و عملی برای حل این معضل بزرگ چاره‌ای نیندیشیده‌اند؛ اتباع در ابتدا به صورت کارگر ساده برای حفر چاه و سپس به صورت کارگر ساده بنایی و بعد‌ها با آموختن کار از خبره‌های ایرانی به صورت استاد کار مشغول به کار شدند.

باقری ادامه داد: هم‌اکنون شاهد بیکاری فرایند در بین کارگران ایرانی هستیم و در این شرایط، کارگران افغانی نیز به جهت حفظ جان و امنیت و فقط برای به دست آوردن لقمه‌ای نان جهت زنده ماندن حاضر هستند با کمترین قیمت و بدون هیچ‌گونه بیمه و حمایت اجتماعی کار کنند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان تهران افزود: بدیهی است که دلیل اصلی ارزان کار کردن اتباع و اضافه کار کردن آن‌ها به دلیل بحران حاکم برکشور آنهاست و همین زمینه استثمار آن‌ها را فراهم کرده است.

باقری با بیان این مطلب که رفع این استثمار نیازمند ساماندهی و به الگو درآوردن اشتغال اتباع بیگانه است، افزود: نتیجه این استثمار، این شده که مافیای پنهان ساخت و ساز کشور هنوز هم به کارگر ساختمانی به چشم یک برده نگاه کند که حاصل آن حمله پیاپی این مافیا و طرفدارانش به قانون بیمه کارگران ساختمانی در کشور است و آمار بالای حوادث کار در حوزه کارگران ساختمانی و بیش از ۱۲۰۰ مورد مرگ ناشی از کار در یک سال برای کارگران ساختمانی و بیکاری شدید در بین این قشر.

این فعال صنفی کارگران ساختمانی با تاکید مجدد بر لزوم نظارت بر کار اتباع بیگانه و ساماندهی اشتغال آن‌ها گفت: یکی از راهکار‌ها می‌تواند شناسایی کارگران اتباع مجاز و غیرمجاز در کشور توسط انجمن‌های صنفی و الزام به آموزش برای آن‌ها و صدور کارت مهارت باشد و در ضمن در حالی که اعلام می‌شود منابع مالی جهت بیمه کارگران ساختمانی موجود نیست، روشن است که باید مشخص شود منابع حاصل از صدور مجوز اشتغال به کار اتباع، در کجا هزینه می‌شود.

 

کد خبر : ۴۱۹۸۴۹