خبرگزاری کار ایران

اتحادیه‌های جهانی هشدار دادند؛

سامسونگ حقوق کارگران را پایمال می‌کند

دو تشکل کارگری بین‌المللی نسبت به عملکرد نامناسب شرکت فراملیتی سامسونگ در زیرپا گذاشتن حقوق بنیادین کارگران خود هشدار دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دو فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (اتحادیه جهانی صنایع و کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های صنفی) با انتشار گزارشی نسبت به آنچه عملکرد نامناسب شرکت بین المللی سامسونگ نامیدند، هشدار داده‌اند.

در این گزارش آمده است که این کمپانی فراملیتی به حقوق صنفی یک و نیم میلیون کارگر خود در سراسر جهان و علی‌الخصوص در آسیا بی‌توجه است.

این اتحادیه‌ها نسبت به عدم رعایت اصول ایمنی در کارگاههای این شرکت هشدار داده‌اند و گفته‌اند: سالانه کارگران بسیاری در سامسونگ بر اثر ابتلا به سرطان ناشی از آلودگی‌های محیطی جان خود را از دست می‌دهند و علاوه بر این، این تولیدکننده جهانی صنایع الکترونیک، در پرداخت غرامت مناسب به خانواده‌های این قربانیان اهمال می‌کند.

در ادامه این گزارش، نقض حقوق کارگران در ایجاد اجتماعات صنفی و عضویت در آن‌ها مورد انتقاد قرار گرفته شده و آمده است: کارگران آسیایی سامسونگ حق ایجاد اتحادیه‌های کارگری ندارند و در صورتی که برای ایجاد و تاسیس اتحادیه اقدام کنند، با لغو قرارداد شغلی تهدید می‌شوند و بنابراین ترس از اخراج و بیکاری، حق اجتماعات و ایجاد تشکل را سلب کرده‌است.

در این گزارش اتحادیه‌های جهانی کارگری از شرکت سامسونگ خواسته‌اند به جای تلاش برای سوداندوزی بیشتر و کسب سرمایه‌های مضاعف از طریق بهره‌کشی، حقوق نیروی انسانی را در اولویت قرار دهد و از اجحاف در حق کارگران جلوگیری کند.

کد خبر : ۴۱۸۹۳۱