خبرگزاری کار ایران

بررسی ماده به ماده لایحه اصلاح قانون کار؛

تغییر در ماده ۱۱۱/ مراکز کارآموزی به بخش خصوصی واگذار می‌شود

در لایحه پیشنهادی دولت برای اصلاح قانون کار، مراکز کارآموزی به بخش خصوصی واگذار شده است.

به گزارش ایلنا، در لایحه پیشنهادی دولت برای اصلاح قانون کار، ماده ۱۱۱ در جهت واگذاری بیش از پیش خدمات به بخش خصوصی، تغییر بنیادین کرده است.

در این تغییرات، آموزشگاه‌های مهارت و فناوری آزاد جایگزی مراکز کارآموزی وزارت کار شده‌اند و این به معنای برون‌سپاری خدمات آموزشی و کاهش سطح ارائه تسهیلات رایگان و ارزان به کارگران است.

متن ماده ۱۱۱ قانون کار به این شرح است:

ماده ۱۱۱ - علاوه بر تشکیل مراکز کارآموزی توسط وزارت کار و امور اجتماعی، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد نیز به منظور آموزش صنعت یا حرفه معین، به وسیله اشخاص حقیقی یا حقوقی با کسب پروانه از وزارت کار و امور اجتماعی تاسیس می‌شود.

براساس لایحه پیشنهادی دولت، این ماده قانونی به صورت زیر تغییر می‌کند:

آموزشگاه‌های مهارت و فناوری آزاد به منظور آموزش صنعت یا حرفه معین به وسیله اشخاص حقیقی یا حقوقی با کسب پروانه از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاسیس می‌شود.

همانطور که مشخص است در این لایحه پیشنهادی، مراکز کارآموزی دولتی به طور کامل حذف شده اند و با این حساب، براساس تصمیم یکجانبه دولت برای اصلاح قانون کار، آموزش فنون تخصصی و شغلی باید توسط «آموزشگاه‌های آزاد» و در بخش خصوصی انجام شود.

بدون تردید می توان گفت یکی از مهمترین محورها در این لایحه پیشنهادی، تلاش برای کاهش سطح خدمات رفاهی و حذف هرچه بیشتر حمایت‌های حداقلی است و بر همین اساس است که پای بخش خصوصی به عرصه حقوق بنیادین کارگران باز می شود و جای تعجبی ندارد اگر دولت می‌خواهد وظیفه کارآموزی را نیز  از دوش دولت بردارد و آن را به بخش خصوصی واگذار کند.

کد خبر : ۴۱۸۹۰۶