خبرگزاری کار ایران

مسئول اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی ایران:

الزامی‌برای رعایت مقررات تردد سرویس کارگران نیست

رئیس اتحادیه کارگران خودروسازی با اشاره به حادثه تصادف روز گذشته گروهی از کارگران شرکت ایران خودرو می‌گوید هنوز الزامی برای رعایت استاندارد‌های ایمن سازی سرویس‌های رفت و آمد کارگران شاغل در محیط‌های صنعتی وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، اگرچه در حادثه 6 صبح روز گذشته 11 نفر از کارگران شرکت ایران خودرو براثر برخورد سرویس حمل و نقل خود در محدوده جهان شهر کرج کشته و زخمی شدند؛ در این رابطه «مجتبی حاجی‌زاده» مسئول اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی ایران، می‌گوید: اصولا چنین مشکلی مختص به کارگران یک شرکت خودرو سازی خاص نیست.

وی ادامه داد: اگرچه قواعد قانونی در مورد چگونگی به کارگیری خودروهایی که قرار است برای جابه‌جایی کارگران مورد استفاده قرار بگیرند مشخص است اما می‌دانیم که انجام این تکلیف قانونی نه در واحدهای خودروسازی و نه در دیگر محیط‌های صنعتی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

این مقام صنفی کارگری افزود: فارغ از اینکه کارگران  در استخدام کدام کارخانه هستند، یک مسئله مشخص است و آن اینکه پیمانکارانی که مسئولیت تامین وسیله رفت و آمد کارگران را برعهده گرفته‌اند چندان خود را مقید به رعایت مقررات مربوط به شرایط خودرو و وضعیت راننده آن نمی دانند.

وی افزود: به صورت مشخص رویکرد اقتصادی پیمانکاران به آنها اجازه نمی دهد تا به طور کامل به میزان فرسودگی وضعیت موتوری و بدنه خودرو سرویس و خستگی و خواب آلودگی راننده آن توجه کنند.

حاجی زاده تصریح کرد: مطلع هستیم که دست کم در صنعت خودروسازی کارگرانی که با چنین مشکلاتی مواجه هستند تاکنون بارها مسئولان مرتبط را از مسئله خرابی و نقص سرویس‌ها مطلع کرده‌اند اما در بیشتر مواقع بازخورد مناسبی از دریافت نکرده‌اند.

مسئول اتحادیه کارگران خودرو کشور افزود: بسیاری از این خودروها که برای جا به جایی کارگران استفاده می‌شود بالای 50 سال عمر دارند که باید طبق مقررات هر چه سریعتر برای توقف تردد آنها و جلوگیری از اتفاقی که روز گذشته افتاد چاره اندیشی کرد .

وی در این خصوص به دستورالعمل‌های سیستم رفاهی شرکت‌های خورد روسازی اشاره کرد و افزود: مطابق این مقررات که در معاونت روابط انسانی بسیاری از خورروسازی‌ها تدوین شده است برای سرویس‌هایی که کارگران را جا به جا می‌کنند عمر سنواتی مشخصی تعیین شده که در عمل به دلیل وجود دستورالعمل‌های متناقض دیگر، مجریان مربوطه  موفق به اجرای کامل این مقررات نمی‌شوند.

حاجی زاده همچنین جدول زمانبدی مربوط به ساعت‌های استراحت رانندگان سرویس‌ها را نامناسب ارزیابی کرد و افزود: برای نمونه یک راننده سرویس کارگران باید بین ساعت 4:50 دقیقه تا 5:30 صبح کارگران را از منطقه‌ای مانند وارمین تا محل کارگاه جا به‌جا کند تا کارگران برای حوالی ساعت 6:30 دقیقه تا 6:40 در محل کار خود حاضر شوند.

وی در توضیح سختی کار ادامه داد: البته این راننده باید بعد از چند ساعت دوباره برای جابجایی همین کارگران که ساعت کاری آنها با فرارسیدن شیفت شبانه خاتمه یافته است باز گردد و صد البته چون معمولا درآمدها جوابگوی هزینه های زندگی نیست بیشتر این رانندگان ترجیح می‌دهند تا بعد از یک استراحت کوتاه دوباره در جاهای دیگر مشغول کار شوند.

رئیس اتحادیه کارگران خودروسازی کشور  بابیان اینکه این رویه در دراز مدت می تواند باعث خستگی مزمن کارگر راننده شود؛ از مدیران واحدهای صنعتی به ویژه مدیران واحدهای مرتبط با صعت خودرو می‌خواهیم تا امکان اجرای کامل قوانین مربوطه را فراهم کنند.

این اظهارات در حالی است که به دنبال حادثه روز گذشته گروهی از کارگران خودروساز در تماس‌های جداگانه با ایلنا گفتند: به طور معمول از  سوی پیمانکاران مسئول قواعد ایمنی مربوط به تردد خورودهای سرویس حمل و نقل و فعالیت رانندگان آنها رعایت نمی‌شود.

کارگران یادشده در ادامه اظهارات خود که به نوعی تایید کننده صحبت‌های حاجی زاده است، با یادآوری اینکه حادثه اخیر در روز تعطیل رسمی اتفاق افتاده است؛  می‌گویند:صرف‌نظر از اینکه  رانندگی در فواصل طولانی و در زمان کوتاه کار راحتی نیست، معمولا در شیفت صبح بیشتر راننده‌ها خواب‌آلود هستند که همین مسئله می‌تواند احتمال بروز حوادث رانندگی را افزایش دهد.

کد خبر : ۴۱۲۵۴۱