خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان تامین اجتماعی:

تمام اتباع خارجی که دارای کارت کار هستند بیمه ‌می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۴۱۲۳۱۴

سامانه بیمه‌ای اداره‌کل اتباع سازمان تامین اجتماعی امروز با حضور وزیر کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این سامانه در راستای حقوق بین المللی کار و با استناد به ماده ٥ قانون تامین اجتماعی که  بیمه کردن  اتباع خارجی را اجباری می داند راه اندازی شده است.

اتباع بیمه شده می‌توانند از حمایت‌های بلندمدت و کوتاهمدت تامین اجتماعی از جمله پرداخت مستمری بازنشسته، پرداخت مستمری بازماندگان، پرداخت مستمری از کار افتادگی کلی و غیرکلی ناشی از کار، حمایت در برابر حوادث و پرداخت غرامت دستمزد در ایام بارداری استفاده کنند.

سید تقی نوربخش، رئیس سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه طبق ماده 5 سازمان تامین احتماعی تمام اتباع خارجی که دارای کارت کار هستند باید بیمه اجباری شوند، اظهار داشت: در حال حاضر تنها 15 هزار نفر از اتباع خارجی در کشور بیمه هستند که با راه‌اندازی این سامانه تمامی آنها بیمه خواهند شد.

نوربخش یکی دیگر از اهداف راه‌اندازی این سامانه را بیمه کردن ایرانیان خارج از کشور عنوان کرد و افزود: با راه‌اندازی این سامانه ایرانیان خارج از کشور از خدمات پرداخت مستمری بازنشستگی و سایر خدمات همانند بیمه‌شدگان این سازمان در داخل کشور برخوردار می‌شوند.

علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز راه‌اندازی این سامانه را تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد که با راه‌اندازی این سامانه  پول ایرانیان خرج از کشور برای پویایی تامین‌اجتماعی و بهره‌مند شدن آنان از خدمات بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی به کشور مادری خود بازگردد.

ربیعی در این خصوص به وجود 300 میلیون  نیروی کار مهاجر در جهان اشاره کرد و افزود: این جمعیت 300 میلیونی در سال 2016 حدود 600 میلیارد دلار پول را جابجا کرده‌اند که ایران سهم ناچیزی در این جابجایی پول داشت.

ربیعی با اشاره به افزایش مهاجرت از کشورهای جنوب به کشورهای جنوب از جمله  استرالیا تصریح کرد: با توجه به برداشته‌شدن تحریم‌ها صادرات کشور در سال‌های آینده افزایش می‌یاید که همین ضرورت بهره‌بردن از توان متخصصان را افزایش می‌دهد.

وزیر کار ادامه داد: بسیاری از متخصصان و نیروهای کار آمادگی بازگشت به کشور را دارند و تعداد زیادی از کشورها از جمله کشورهای اروپایی به توان نیروهای متخصص ما احتیاج دارند. از این رو سامانه اتباع خارجی و ایرانیان خارج از کشور کمک بزرگی به آنان و سازمان تامین اجتماعی می‌کند تا نظام بیمه‌ای فراگیر خود را در تمام کشورها گسترش دهد.

ربیعی تصریح کرد:  استراتژی ما اتصال نیروی کار مهاجر ایرانی در کشور و ایجاد امنیت مالی برای آنها است.

در پایان این نشست کتاب «مجموعه قوانین و مقررات تامین‌اجتماعی اتباع خارجی و ایرانیان خارج از کشور» رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز