خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگران فلزکار:

وقوع ممتد حوادث کار انجام بازرسی‌های به موقع را ضرورت می‌بخشد

asdasd
کد خبر : ۴۱۱۵۹۳

یک فعال صنفی کارگران فلزکار مکانیک با اشاره به حوادث کار که به کشته شدن کارگران می انجامد تاکید دارد که می توان از این حوادث با ارزیابی‌ها فنی و بازرسی‌های به موقع جلوگیری کرد.

«مازیار گیلانی نژاد» در گفتگو با ایلنا با اعلام این مطلب اظهار داشت: حوادث مترو تهران و آتش سوزی های مکرر در پتروشیمی ها موضوع ایمنی و بازرسی های مداوم را بیش از گذشته ضروری ساخته است.

وی افزود: قطعا می‌توان  این حوادث را با ارزیابی‌ها فنی و بازرسی‌های به موقع پیش بینی و از وقوع آنها جلوگیری کرد.

گیلانی نژاد ادامه داد: باید  پرسید که آیا بخش های تعمیر و نگهداری وظایف خود را به همراه اکیپ های بازرسی به موقع انجام داده اند؟ آیا سرمایه گذاری و هزینه‌ کردن در مورد بازرسی و ایمنی از نظر کارفرمایان هزینه سنگینی را به پروژه ها تحمیل می کند؟

وی با اشاره به اینکه 98 درصد از حوادث کار قابل پیشگیری است، تصریح کرد: بر اساس گزارش سازمان بین المللی کار (ILO) 98 درصد حوادث ناشی از کار قابل پیشگیری است. آمار حوادث ناشی از کار طی 20 سال گذشته در کشورهای ژاپن و سوئد 20 درصد، و در فنلاند 62 درصد کاهش را نشان می دهد. عامل عمده این کاهش تغییر شرایط محیط کار از وضعیت ناایمن به ایمن بوده است.

این فعال صنفی کارگران فلزکار مکانیک به تحقیقات سازمان بین المللی تامین اجتماعی ( ISSA) سرمایه گذاری در زمینه پیشگیری و بهداشت کار در بنگاههای اقتصادی اشاره کرد و افزود: براساس آخرین مطالعات و تحقیقات انجام شده توسط سازمان بین المللی تامین اجتماعی ( ISSA) سرمایه گذاری در زمینه پیشگیری و بهداشت کار در بنگاههای اقتصادی نشان می دهد حداقل نرخ منافع حاصل از سرمایه گذاری در این زمینه برابر2/2 واحد به ازای هر واحد سرمایه گذاری در سال است.

وی افزود: این بدین معنی است که به ازای هر یک ریال سرمایه گذاری سالانه در زمینه پیشگیری ایمنی و بهداشت کار برای هر یک از کارگران یک بنگاه اقتصادی مبلغ حداقل 2/2 ریال بازگشت سرمایه در سال عاید شرکت خواهد گردید.

گیلانی‌نژاد در ادامه  با اشاره به این تحقیقات تصریح کرد:  اثرات ارتقای ایمنی و بهداشت کار در بنگاههای اقتصادی سبب افزایش انگیزه کاری در میان کارگران، ارتقای جایگاه و چهره موفق شرکت ، کاهش مشکلات و ناهنجاری های کاری و افزایش کیفیت محصول نهایی نیز خواهد شد.

این فعال  صنفی کارگران فلزکار مکانیک ادامه داد:  این مطالعات همچنان نشان می دهد ، سرمایه گذاری در مقوله آموزش ایمنی و بطور متوسط به ازای هر واحد 48/4 واحد و تامین تجهیزات حفاظت فردی (PPE) به ازای هر واحد سرمایه گذاری 37/3 واحد بازگشت سرمایه در بر خواهد داشت که بسیار قابل توجه است.

وی با طرح این پرسش  که  چرا با توجه به این تحقیقات که در یک سازمان معتبر جهانی صورت گرفته است کارفرمایان  از  سود خود چشم پوشی نکرده و محیط ایمنی را برای کارگران ایجاد نمی کنند, تصریح کرد:   ایمن سازی و دادن انگیزه به کارگران کیفیت محصولات را  بالا می برد و چهره موفقی از شرکت به نمایش گذاشت.

گیلانی نژاد در پایان با اشاره به حوادث کاری در مترو تهران، پتروشیمی ها، ذوب آهن، ایران خودرو، و حوادث رخداده در کارخانه های شازند اراک افزود: آنچه از رفتار کارفرمایان می توان نتیجه گرفت آن است که حتی مدیران کلان صنعتی کشور هم دانش فنی و به روز ندارند وگرنه این تحقیقات می تواند پایه خوبی برای رشد و کیفیت محصولات در کنار کاهش حوادث کاری باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز