خبرگزاری کار ایران

نگرانی کارگران «نورد لوله اهواز » از تهدید امنیت شغلی

به دلیل کاهش فعالیت تولیدی کارخانه نورد لوله اهواز در شش ماه گذشته، حدود 700کارگر این کارخانه سازنده انواع ورق گرم فولادی و لوله‌های گالوانیزه بابت امنیت شغلی خود احساس نگرانی می‌کنند.

کارگران این کارخانه در تماس با ایلنا گفتند فعالیت روزمره کارخانه که در زمینه تولید انواع ورق گرم فولادی و لوله‌های گالوانیزه فعالیت دارد از فروردین ماه سال جاری به بهانه مشکلات مالی به حداقل رسیده است.

آنان با بیان اینکه هم اکنون کارگران این کارخانه از وضعیت موجود رضایت ندارند، در ادامه گفتند: کاهش تولیدات این کارخانه تهدیدی بر امنیت شغلی کارگران قرادادی کارخانه شده بطوریکه  از تیر ماه سال 93  تا هم اکنون تعداد کارگران این کارخانه از هزارو 100 نفر به 700 نفر تقلیل یافته است.

منابع کارگری می‌گویند علارغم موارد ذکر شده کارگران شاغل در این کارخانه دو ماه (تیر ومرداد) حقوقشان را دریافت نکرده‌اند و بیمه تامین اجتماعی آنان نیز دچار مشکلاتی است.

به گفته کارگران این کارخانه پیش از این مطالبات معوقه آنان سه ماه بوده که کارفرما در تاریخ  25 مرداد ماه  دستمزد خرداد ماه کارگران را یکجا پرداخت کرد ه است.

به ادعای آنان مدیریت و مالکیت کارخانه نورد لوله اهواز در سال 93 به بخش خصوصی واگذار شد و مسئله به تاخیر افتادن مطالبات این کارگران از زمانی آغاز شد که مدیریت جدید با مسئله کمبود نقدینگی روبرو شد.

به نقل از این کارگران گفته می‌شود جدا از وضعیت پیش آمده، کارگرانی که  به مرور از آبان ماه سال گذشته با استفاده از مزایای قانون مشاغل سخت وزیان آور امکان بازنشستگی دارند به دلیل پرداخت نشدن سهم 4 درصدی کارفرما به تامین اجتماعی نمی توانند بازنشسته شوند. همچنین کارگرانی که پیش از این بازنشسته شده اند هنوز نتوانسته اند سنوات پایان خدمت خود را از کارفرما وصول کنند.

کارگران نورد لوله اهواز در ادامه درباره نگرانی های اخیر خود می‌گویند طی هفته های گذشته کارفرما برای جلوگیری از اعتراضات احتمالی  کارگران از حدود 300 تا 400 نفر از کارگران تعهد نامه کتبی  گرفته است که این روند تا به امروز ادامه دارد.

به ادعای آنان در عین حال کارفرما قصد دارد به بهانه جلوگیری از اعتراضات احتمالی کارگران، در کارخانه نورد لوله اهواز کمیته انظباطی تشکیل دهد در این زمینه  اسامی چند نفر از کارگران را برای تشکیل  کمیته  انظباطی   به اداره کار معرفی کرده است.

کد خبر : ۴۰۶۸۸۸