خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه پیشکشوتان جامعه کارگری:

دولت‌ها نقش تعاونی‌ها را در توزیع ثروت نادیده گرفته‌اند

asdasd
کد خبر : ۴۰۵۵۹۰

یک فعال صنفی کارگری می‌گوید تا به این لحظه هیچ دولتی حاضر نشده است تا از ظرفیت‌ تعاونی‌های اقتصادی کارگری برای توزیع عادلانه ثروت استفاده کنند.

حسن صادقی با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: مطابق اصل 44 قانون اساسی بخش تعاونی باید در کنار بخش‌های دولتی و خصوصی در شکوفایی اقتصادی کشور مشارکت کند اما تا این لحظه بالاترین نقشی که توسط دولت‌ها در ساختار اقتصادی کشور در نظر گرفته شده است، چیزی جزء تعاونی‌های مصرف و مسکن نبوده است.

وی افزود: قطع یقین اقتصاددان‌هایی که اصرار دارند تا از الگوهای به اصلاح موفق توسعه اقتصادی کشورهای مختلف آسیایی و آمریکای لاتین برای اصلاح نظام اقتصادی ایران استفاده کنند تاکنون به خود زحمت نداده‌اند تا از نمونه‌های موفق شرکت‌های تعاونی اقتصادی کارگری کوچکترین گرته برداری را بکنند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری این نوع نگاه را ناشی از تسلط مناسبات سرمایه داری سوداگرانه بر تمامی روابط اقتصادی کشور دانست و گفت: از نظر هواداران این دیدگاه بخش تعاونی درست مانند بخش دولتی نباید در هیچ عرصه اقتصادی حضور داشته باشد و به همین دلیل است که برخلاف وعده‌های آرمانی سهم بخش تعاون در توسعه اقتصادی کشور ناچیز است.

این فعال صنفی کارگری که عقیده دارد، شرکت‌های تعاونی کارگری را نباید تنها به عنوان توزیع کنندگان کالا و مسکن ارزان قیمت تلقی کرد، گفت: البته بخشی از تعاونی‌های کارگری نظیر تعاون‌های مسکن و مصرف ساختار و ماهیتی صنفی دارند که در قانون کار به آنها پرداخته شده است اما در مقابل در قانون تجارت برای فعالیت‌های بازرگانی و اقتصادی شرکت‌های تعاونی مقرراتی پیش بینی شده است که به دلیل رویکرد اقتصادی دولت‌ها تاکنون مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

صادقی افزود: شاید به همین دلیل است که در دولت و مجلس گذشته برای ادغام وزارت اقتصادی تعاون در دو وزارتخانه اجتماعی کار و رفاه تصمیم گیری شد تا بلکه از این طریق با پنهان ماندن بیشتر ظرفیت‌های بخش تعاونی از از دید جامعه، زمینه انفعال این بخش بیش از هر زمان دیگری فراهم شود.

وی افزود: البته باید پذیرفت که جای خالی فرهنگ تعاون‌گری نیز در مناسبات اجتماعی امروز کشور در به وجود آوردن این وضعیت موثر بوده‌است، به عنوان مثال وقتی روحیه قالب اعضای جامعه فردگرایی است و افراد طوری عادت کرده‌اند که برای رسیدن به خواسته‌های خود تن به استفاده از هر وسیله‌ای را بدهند نمی توان چشم انداز روشنی برای بخش تعاونی قائل شد.

صادقی افزود: صد البته در شرایطی که حجم انبوه سرمایه در اختیار یک اقلیت اجتماعی پر نفوذ است و غلب آحاد مردم حتی برای گذران امور روزمره خود با مشکل مالی مواجه هستند؛ تعاونی‌های اقتصادی می‌تواند نقش موثری در جمع آوری دارایی‌های اندک و بهره‌برداری از آنها برای برداشتن کوچکترین گام اقتصادی داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز