خبرگزاری کار ایران

شماره ۶۸ هفته نامه «آتیه نو» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۴۰۵۲۳۵

شصت و هشتمین شماره هفته‌نامه «آتیه‌نو» با مجموعه مطالب و گزارش های متنوعی در خصوص حمایت های اجتماعی، اشتغال و بازار کار، رفاه، کودکان کار و غیره، صبح امروز یکشنبه ۷ شهریور ماه منتشر شد.

به گزارش ایلنا، شصت و هشتمین شماره هفته‌نامه «آتیه‌نو» – تنها نشریه تخصصی حوزه رفاه و تامین‌اجتماعی – با مجموعه مطالب و گزارش های متنوعی در خصوص حمایت های اجتماعی، اشتغال و بازار کار، رفاه، کودکان کار و غیره، صبح امروز یکشنبه ۷ شهریور ماه منتشر شد.

دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این شماره از هفته نامه آتیه نو در گزارش اصلی خود با عنوان «بیمه های اجتماعی؛ محور جدال کلینتون و ترامپ» به جایگاه بیمه های اجتماعی در منازعات انتخاباتی دو رقیب اصلی انتخابات آمریکا پرداخته است:

«به گزارش رویترز، کلینتون وعده داده است که قانون «بیمه‌های درمانی ارزان‌قیمت» را گسترش دهد تا ٢٠ میلیون آمریکایی در پوشش این بیمه قرار گیرند. وی همچنین از بیمه‌گذاری افراد بالای ٥٥ سال برای بیمه‌های درمانی پشتیبانی خواهد کرد. هزینه‌ای که خانواده‌های آمریکایی برای داروهای نیازمند نسخه پزشک پرداخت می‌کنند، در سال ٢٠١٣ میلادی ٥/٢ درصد و در سال ٢٠١٤ میلادی ٦/١٢ درصد افزایش یافته است، اما  کلینتون بی‌آنکه راه‌حلی برای این مشکل ارائه کند، در طرح‌هایش نوشته است که «ما باید برای خانواده‌های سخت‌کوش و سالمندان، داروهای ارزان‌قیمت‌تری مطالبه کنیم.» همچنین افزایش دسترسی به «درمان کم‌هزینه بدون توجه به وضعیت مهاجرتی خانواده‌ها» از دیگر وعده‌های تبلیغاتی کلینتون است. این نامزد دموکرات قول داده است که «امکانات ارزان‌قیمتی برای پیشگیری از بارداری و امکانات قانونی برای سقط‌جنین» در اختیار همه زنان آمریکایی بگذارد. دو برابر کردن هزینه‌های دولت در مراکز خدمات بهداشتی و حمایت از طرح باراک اوباما برای سه برابر کردن «سپاه بهداشت ملی» از دیگر طرح‌های بهداشتی و درمانی کلینتون است.

این در شرایطی است که ترامپ سیاست‌های اوباما از جمله سیاست او در بخش بیمه و درمان را فاجعه‌آمیز توصیف می‌کند و این به معنای عدم موافقت او با طرح‌هایی نظیر اوباما کر است. این میلیاردر آمریکایی می‌گوید می‌خواهد طرح خود را جایگزین اوباماکر کند و چنانچه رئیس‌جمهور شود، با بیمارستان‌ها قراردادی امضا می‌کند تا هزینه درمان ٢٥ درصد جمعیت فقیر آمریکا را تقبل کنند. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بر این باور است که تنها از این طریق می‌توان مبالغ زیادی را صرفه‌جویی کرد. طبق برنامه درمانی او، باقی شهروندان آمریکا نیز برای خریداری بیمه‌نامه درمان مشمول طرح خصوصی خواهند شد که طبق آن می‌توانند با شرکت‌های بیمه مستقیما وارد گفت‌وگو شوند تا بیمه‌نامه‌ای با قیمت ارزان و جامع‌تر از بیمه‌نامه‌های کنونی دریافت کنند.»

چشم امید مردم به خرید قسطی مسکن

این شماره از هفته نامه آتیه نو در گزارش «خرید قسطی مسکن؛ مُسکن یا درمان رکود بازار» به جزئیات طرح خرید مسکن رهنی می پردازد و جوانب آن را بررسی می کند. در این گزارش آمده است: «طرح اقساطی مسکن طرحی است که فارغ از ایراداتی که در آن وجود دارد، در عمل گره مهمی از بازار مسکن باز می‌کند. این طرح از اردیبهشت‌ماه امسال از سوی بانک مسکن آغاز شده و با وجود تبلیغات محدود آن، در حال اجراست. در حال حاضر هر سازنده‌ای می‌تواند با خریدار واحد خود به توافق برسد و بانک مسکن را با ساز و کاری که اشاره شد، به‌عنوان کارگزار وارد میدان کند و به خود و خریدار اطمینان ببخشد. به گفته مدیر سازمان روش‌های بانک مسکن، در حال حاضر دو طرح بزرگ در اهواز و زاهدان مورد موافقت بانک مسکن قرار گرفته و پروژه آبشار نیز در تهران توسط این بانک در دست بررسی است. این روش در مقیاس یک واحد مسکونی هم قابل‌اجراست و بر اساس گفته‌های مسئولان بانک مسکن، در تمام شعب این بانک اجرا می‌شود.»

ایران، میزبان سمینار منطقه‌ای اتحادیه بین‌المللی تامین‌اجتماعی

برگزاری سمینار منطقه‌ای اتحادیه بین‌المللی تامین‌اجتماعی – ایسا (ISSA) – در سطح ملی و بین‌المللی، به میزبانی سازمان تامین‌اجتماعی نهم و دهم شهریورماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود. این سمینار با محوریت ارتقای کارایی اجرایی و عملیاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، منابع انسانی و ساختار سازمانی در طرح‌های تامین‌اجتماعی برگزار می‌شود.

به گزارش آتیه نو، دکتر رضا راعی، قائم‌مقام مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی، با اعلام حضور و شرکت نمایندگان سازمان‌های تامین‌اجتماعی از کشورهای مالزی، نپال، کره‌جنوبی، هند و سوئیس در این سمینار، گفت: «سمینار دو روزه فنی-منطقه‌ای ایسا با حضور دکتر ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی، و مدیران این سازمان در تهران برگزار می‌شود.» وی افزود: «دبیرکل ایسا از سوئیس، معاون مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی مالزی، معاونان مدیرعامل و مدیران ارشد صندوق احتیاط کارکنان نپال، مدیرعامل، دبیر فنی وزیر، مشاور مدیرعامل و مسئول رابط سازمان‌های کار و تامین‌اجتماعی هند و مدیرکل و معاون امور بین‌الملل سازمان ملی بازنشستگی کره‌جنوبی در این سمینار شرکت خواهند کرد.»

هم اندیشی شرکای اجتماعی در مباحث علمی بیمه های اجتماعی

نمایندگان تشکل‌های کارفرمایی، کارگری و بازنشستگان در نشست هم‌اندیشی شرکای‌اجتماعی‌ تامین‌اجتماعی بر ضرورت بررسی علمی مسائل حوزه بیمه‌های اجتماعی تاکید کردند. گزارش آتیه نو از این نشست از دیگر مطالب این شماره هنفته نامه است.

به گزارش آتیه‌نو، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی در این جلسه با بیان اینکه موسسه عالی پژوهش در حال اجرای طرح تنقیح، تلخیص و روان‌سازی قوانین و مقررات، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان تامین‌اجتماعی است، گفت: «دیدگاه‌ها و نظرات شرکای اجتماعی سازمان در فرآیند اصلاح قوانین و مقررات به کار گرفته می‌شود.»

دکتر منصور اعتصامی با اشاره به جایگاه ویژه شرکای اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی در تدوین و نظارت بر اجرای راهبردها و سیاست‌های سازمان تامین‌اجتماعی، حفظ یکپارچگی بخش‌های مختلف بیمه‌ای، درمانی و سرمایه‌گذاری، شفافیت در عملکرد و پاسخگویی را از مهم‌ترین رویکردهای سازمان تامین‌اجتماعی برشمرد و گفت: «شرکای اجتماعی در نظارت بر عملی کردن این رویکردها نقش ویژه‌ای دارند و سازمان تامین‌اجتماعی در دور جدید فعالیت، از نظارت جدی و موثر شرکای اجتماعی بر فرآیند عملیاتی‌سازی راهبردهایی که با مشارکت خود شرکای اجتماعی تدوین شده است، استقبال می‌کند.»

اعتصامی با تاکید بر اهمیت تشکیل کمیته مشورتی با حضور شرکای اجتماعی و کارشناسان و پژوهشگران موسسه عالی پژوهش تامین‌اجتماعی، اضافه کرد: «شرکای اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی افرادی عموما فرهیخته و دغدغه‌مند هستند که در راستای منافع سازمان تامین‌اجتماعی، که خانه اول آن‌هاست، منطقی سخن می‌گویند و مطالبات به‌حقی هم دارند و در صورت گسترش زمینه‌های همکاری میان طرفین، می‌توان از ظرفیت‌های آن‌ها به‌خوبی استفاده کرد.» معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی، گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی با تاکید بر بیمه و تامین‌اجتماعی در دانشگاه‌ها و گنجاندن مفاهیم بیمه اجتماعی و تامین‌اجتماعی در متون درسی را مهم‌ترین راهبردهای این معاونت در راستای اهداف کلان سازمان عنوان کرد.

شرایط استفاده کارگران فصلی از مقرری بیکاری

آثار ناشی از بیکاری تمام ابعاد زندگی افراد و خانواده‌ها را دربرمی‌گیرد. این آثار فقط محدود به مسائل و مشکلات مالی نیست، بلکه تاثیرات منفی فراوانی از نظر روانی و معنوی بر فرد بیکار و افراد تحت تکفل وی می‌گذارد. این وضعیت در مورد کسانی که کار می‌کنند ولی به‌یکباره شغل خود را از دست می‌دهند و با قطع ممر معاش و درآمد مواجه می‌شوند، به مراتب بیشتر است. برقراری مقرری بیمه بیکاری برای بیمه‌شده بیکار یکی از راه‌های کاهش و تخفیف اثرات منفی ناشی از بیکاری است. ولی بیمه بیکاری اقدام و راهکاری موقت است و نباید به صورت قاعده و تعهدی بلندمدت مورد استفاده قرار بگیرد. درواقع باید پس از بیکاری فرد تمهیدات لازم برای اشتغال مجدد او اندیشیده شود. از این روست که در میان تعهدات سازمان تامین‌اجتماعی، بیمه بیکاری جزو خدمات و تعهدات کوتاه‌مدت به شمار می‌رود. فارغ از این مقدمه سوالات زیادی در مورد بیمه بیکاری و مشمولان آن مطرح می‌شود که در این شماره آتیه نو ضمن بیان تابعان آن، روند دادخواهی آن را توضیح داده شده است.

این شماره از آتیه نو شامل مطالب متنوع دیگری است که مهم ترین عناوین آن ها عبارت اند از:

- فرصت های نوین بین المللی برای سازمان تامین اجتماعی

-ملاحظاتی درباره تغییر ساختار سازمان های بزرگ، ایران و تجارت جهانی دارو

- تکاپوی صنعت دارو برای جهانی شدن

- کاهش سن بیماری قبلی به زیر ٤٠ سال

-گفتگو با مدیر عامل جدید تاپیکو

- و کیمیای المپیک ریو

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز