خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری مطرح کرد:

انتقاد از دومین سال ثابت ماندن مزد کارگران خباز

asdasd
کد خبر : ۳۹۸۵۰۷

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران خباز کشور می‌گوید: با وجود رشد نرخ تورم و ملموس بودن افزایش هزینه‌های زندگی در دو سال گذشته دستمزد کارگران خباز در همه نقاط کشور ثابت مانده است.

«علی یزدانی» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: برخلاف سایر کارگران که دستمزد آنها برمبنای مصوبه شورای عالی کار افزایش می‌یابد، افزایش بهای دستمزد کارگران خباز شاغل در هر منطقه از کشور منوط به موافقت مسئولان استانداری و فرمانداری با افزایش بهای نان است.

وی در توضیح این اتفاق افزود: دستمزد کارگران نانوا ارتباط مستقیمی با افزایش بهای نان دارد و به همین دلیل در بیشتر سالهایی که بهای نان ثابت مانده است همواره تغییری نکرده است.

این فعال کارگری بابیان اینکه کارگران نانوا از معدود کارگرانی هستند که دستمزدهای آنها به صورت منطقه‌ای تعیین می‌شود؛ گفت: مسئولان استانداری و فرمانداری با این توجیه که نان قوت قالب مردم بوده و به همین دلیل کالایی استراتژیک تلقی می‌شود به صاحبان نانوایی‌ها اجازه نمی‌دهند که مانند دیگر صاحبان کسب و کار به صورت سرخود نسبت به افزایش بهای نان اقدام کنند.

رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی کارگران خباز کشور ادامه داد: در نتیجه، این وضعیت خود به خود بر افزایش دستمزد کارگران خباز نیز تاثیر می‌گذارد و حتی باعث می‌شود تا در دوره‌‌های زمانی مانند دو سال گذشته حتی یک ریال به مزد این کارگران اضافه نشود.

یزدانی گفت: البته صحبت کردن در چنین مواردی کار راحتی نیست چون از نظر افکار عمومی گران شدن بهای نان اقدام پسندیده‌ای نیست و چون در عمل مزد کارگران نانوا به افزایش بهای نان گره خورده است پس در نتیجه این کارگران نمی‌توانند مانند دیگر مزد بگیران از پایین بودن دستمزدهای خود به راحتی انتقاد کنند.

یزدانی با یادآوری اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی و هزینه‌های آب و برق بر زندگی همه اقشار جامعه از جمله کارگران نانوا تاثیر گذار است، گفت: مستثنی کردن کارگران خباز از افزایش مزد اقدامی ناعادلانه ‌است.

و افزود: کارگران خبازی‌ها از قبل از طلوع آفتاب تا بعد از  غروب آفتاب مشغول به کارند اما  عدم افزایش مزد آنها متناسب با هزینه‌های زندگی به نسبت دو سال گذشته  موجب شده است تا از شرایط معیشتی مناسبی برخوردار نباشند.

یزدانی در عین حال عدم افزایش قیمت نان را  تهدیدی برای سلامت نان دانست و افزود: در کنار اینکه معیشت کارگران خبازی‌ها تحت تاثیز عدم افزایش قیمت نان قرار گرفته است، ممکن است کیفیت نان نیز متاثر از آن کاهش یبابد که این به سلامت مردم لطماتی جبران ناپذیر وارد می‌کند.

رئیس کانون هماهنگی انجمن های صنفی کارگران استان اصفهان در پایان از دولت خواست که در افزایش قیمت نان تعجیل کند زیرا همانطور که مردم افزایش قیمت حامل‌های انرژی را پذیرفتند می توانند افزایش قیمت نان را با توجه به زحمت زیادی که کارگران این صنف متحمل می‌شوند بپذیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز