خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

تلاش‌ برای پیوستن ایران بهW.T.O با لغو حداقل مزد

asdasd
کد خبر : ۳۹۷۷۲۲

یک فعال کارگری می‌گوید: جریان سرمایه داری درحالی به نام دلسوزی برای جویندگان کار قصد زیرپاگذاشتن حداقل حمایت‌های اجتماعی از کارگران را دارد که در حال حاضر سالهاست شاهد اجرای سلیقه‌ای حقوق قانونی کارگران هستیم.

«عبدالله وطن خواه» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: ماجرای نشستی که هفته گذشته در اتاق بازرگانی ایران برای توجیه نادیده گرفته شدن تکلیف قانونی پرداخت حداقل مزد کارگران برگذار شد در راستای تلاش‌های اخیری است که از سوی جریان سرمایه‌داری برای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی (W.T.O) آغاز شده است.

عضو هیات مدیره مجمع نمایندگان کارگری تهران تصریح کرد:  عضویت در این  سازمان تنها با سیاست‌های آزاد سازی در کنار ارزان سازی نیروی کار ممکن می‌شود، از این رو اتاق بازرگانی که تاکنون به نوعی کابینه در سایه دولت‌های مختلف بوده است به منظور الحاق هرچه سریعتر ایران قصد با سازمان تجارت جهانی چراغ سبز حذف حمایت‌های اجتماعی از کارگران را روشن کند و با شکسته شدن قیمت عرضه نیروی انسانی در بازار کار نخستین گام را بردارد.

وی افزود: جالب اینجاست که در این راه ظاهرا مدیران وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز آمادگی کامل خود را برای تشدید شیب سیاست های تعدیل ساختاری اعلام کرده‌اند.

اشاره آقای وطن خواه به آن بخش از صحبت‌های «محمدرضا کارگر» مدیر کل اشتغال وزارت کار در جلسه فوق است که گفته بود «دولت آماده است تا فارغ التحصیلان  دانشگاهی را به صورت رایگان در اختیار کارفرمایان قرار دهد تا این امکان برای آنها فراهم شود که برای خود رزومه کاری بسازند».

این فعال صنفی کارگری با انتقاد از اینکه کارفرمایان سعی دارند به جامعه کارگری بقبولانند که اجرای قانون کار برخلاف منافع آنان است، تصریح کرد: اینکه کارفرمایان استدلال می‌کنند کارگران خود خواهانند تا قانون کار برای آنها اجرا نشود اساسا فریب بزرگی است زیرا ظرفیت های حمایتی قانون کار سال‌ها است که بر زمین مانده است.

این فعال صنفی کارگری رواج قراردادهای  موقت و سفید امضا، عدم هماهنگی سطح دستمزد و واقعیت‌های معیشتی مشهود و مغفول ماندن اهمیت تشکل‌های کارگری  را از ظرفیت‌های به زمین مانده قانون کار دانست و افزود: تضییع حقوق کارگران  با سیاست های مزد ستیزانه و به صورت کلی انسان ستیزانه می‌خواهند که تمام جوانب حقوق کار را زیر پا بگذارند و جلسات اتاق بازرگانی هم به همین منظور تشکیل می‌شود که بیشتر این جلسات را می توان به شب شعر تشبیه کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز