خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

توسعه مناطق آزاد با هدف تقسیم امتیازات اقتصادی/ نیروی کار قربانی بی‌تدبیری مسئولان و قانونگزاران

asdasd
کد خبر : ۳۹۴۵۸۳

یک کارشناس اقتصادی معتقد است: بحث توسعه مناطق آزاد در شرایطی که مناطق آزاد و ویژه فعلی به اهداف تعیین شده نرسیده‌اند، تنها بحث تقسیم غنایم و خاصه بخشی‌های اقتصادی است.

«کمال اطهاری»، کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایلنا با اشاره به طرح لایحه گسترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مجلس گفت: متاسفانه دولت و نمایندگان مجلس در جریان رقابت برای تقسیم امتیازات مادی، در پی قربانی کردن اقتصاد و زیر پا گذاشتن حقوق نیروی کار هستند.

وی افزود: به نظر می‌رسد این لایحه با هدف توزیع یک به اصطلاح "فرصت کسب منافع" در قالب ایجاد مناطق آزاد ارائه شده است و هیچ نگاه کارشناسانه و مسئولانه‌ای پشت این طرح از نظر علمی خرق‌الساعه نیست.

اطهاری ادامه داد: توسعه مناطق آزاد و ویژه، امتیازاتی برای اقلیت‌های خاص فراهم می‌کند و در شرایطی که اشکالات و معایب مناطق آزاد فعلی برطرف نشده، با این گسترش در درازمدت سرمایه های مملکت بیش از پیش از بین می‌رود.

وی با بیان این که مناطق آزاد فعلی به اهداف خود نرسیده اند عنوان کرد: مناطق آزاد ایران از نظر مساحت از بسیاری از کشورهای منطقه و جهان وسیعتر است، اما از نظر کارایی و عملکرد اقتصادی در پایین ترین رده‌ها قرار دارد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه به قربانی شدن نیروی کار در جریان این تقسیم امتیازات اشاره کرد و گفت: این که کارگران در مناطق آزاد مشمول قانون کار نیستند و بنابراین از حق ایجاد همین تشکل‌های رسمی هم محرومند یا برای نمونه برای حل اختلاف با کارفرما نمی‌توانند از ظرفیت‌های هیات‌های حل اختلاف استفاده‌کنند، به معنای استثمار مضاعف کارگران مناطق آزاد است.

وی در پایان هشدار داد: اگر رویه فعلی در تصمیمگیری‌های اقتصادی اصلاح نشود و درایت و تصمیم‌گیری براساس منافع ملی، جایگزین سوداندوزی و منفعت طلبی نباشد، دور باطل تخریب اقتصاد و استثمار کارگران تداوم خواهد داشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز