خبرگزاری کار ایران

مشاور حفاظت فنی و خدمات ایمنی وزارت کار مطرح کرد؛

ساماندهی اشتغال خانگی یک عامل موثر در کاهش حوادث کار

یک مشاور حفاظت فنی و خدمات ایمنی وزارت کار می‌گوید: در صورتی که اشتغال کارگران خانگی ساماندهی شود و آموزش اصول ایمنی به صورت قاعده‌مند انجام شود، ضریب حوادث شغلی کاهش می‌یابد.

«غلامرضا غفوری»، مشاور حفاظت فنی و خدمات ایمنی وزارت کار در گفتگو با ایلنا با اشاره به حادثه سقوط منجر به مرگ یک کارگر خانگی در مشهد گفت: در حوادث اینچنینی ابتدا باید نوع اشتغال کارگر حادثه دیده مشخص شود.

وی در تشریح این مطلب ادامه داد: ابتدا باید مشخص شود که آیا این کارگر حادثه دیده، به طور ثابت در محل حادثه اشتغال داشته یا خیر. به عبارتی آیا می‌توان بین کارگر و صاحب منزل رابطه کارگر-کارفرما را احراز نمود. در صورت احراز چنین رابطه‌ای، مسئولیت ایمنی براساس قانون کار برعهده کارفرما یا همان صاحبخانه است.

غفوری افزود: اگر این رابطه برقرار نباشد، باید بررسی شود که کارگری که برای انجام امور خدماتی به منزل فرستاده شده و حادثه دیده، طرف قرارداد با شرکت‌های پیمانکاری خدماتی هست یا نه. اگر کارگر از طرف شرکت فرستاده شده باشد، مسئولیت حفظ ایمنی بر عهده شرکت است. در غیر این صورت اگر کارگر به شیوه سنتی و منفرد در مشاغل خانگی اشتغال داشته باشد، در صورت بروز حادثه کارشناسان دادگستری تصمیم گیری می کنند و درصد قصور طرفین ( کارگر و صاحبخانه) مشخص می شود.  

این کارشناس ایمنی تاکید کرد: بهترین راه اینست که  مشاغل خانگی در قالب شرکت های خدماتی ساماندهی شوند و سازوکارهای ایمنی در چهارچوب الزامات وزارت کار  به صورت یکپارچه انجام شود.

وی ادامه داد: تنها در این حالت است که نظارت بر رعایت اصول ایمنی امکان‌پذیر می شود و به تبع آن ضریب حوادث شغلی کاهش می‌یابد.

غفوری افزود: براساس مقررات ایمنی وزارت کار، این شرکت‌ها بایستی گواهینامه تایید صلاحیت بگیرند، آموزش ایمنی به پرسنل خود ارائه دهند و لوازم ایمنی برای این پرسنل تهیه کنند.

وی به عنوان نمونه به آیین نامه کار در در ارتفاع که در سال 89 به تصویب وزارت کار رسیده اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از حوادث کار مانند حادثه مشهد  ناشی از سقوط کارگر از ارتفاع است و در صورتی که اشتغال در قالب شرکت‌ها ساماندهی شود و نظارت کامل بر عملکرد آنها انجام شود،  شرکت های خدماتی ملزم به رعایت این آیین نامه ها هستند و بایستی این اصول را به کارگران تحت پوشش خود نیز آموزش بدهند.

مشاور حفاظت فنی و خدمات ایمنی وزارت کار در پایان تصریح کرد: تنها راهکار پیشگیری از حوادث نظام‌مند کردن اشتغال و نظارت است، در غیر این صورت امکان جلوگیری از حوادث مرگبار وجود نخواهد داشت.

کد خبر : ۳۸۸۶۳۹