خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری خواستار شد:

لزوم روشن شدن ابعاد انفجار پتروشیمی بوعلی/علت حادثه شفاف‌سازی شود

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با اشاره به آتش‌سوزی پالایشگاه بوعلی، در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر بر ضرورت هرچه سریعتر روشن علت و ابعاد لطمات جبران ناپذیر این حادثه بر معیشت و سلامت کارگران منطقه تاکید کرد.

«ناصر چمنی» در گفتگو با ایلنا؛ با اشاره به اینکه انفجار پتروشیمی بوعلی در عید فطر اتفاق افتاد، یادآور شد: انفجار پتروشیمی مارون نیز در تیر ماه سال گذشته رخ داد که  منجر به مرگ «شهرام محمدی» کارگر این واحد صنعتی شد.

وی افزود: باتوجه به اتفاقاتی از این دست که خوشبختانه در خصوص پتروشیمی بوعلی بر طبق اخبار رسیده حادثه جانی در پی نداشته است، روشن می شود که باید به ضرورت حفاظت، رعایت ضوابط ایمنی و بهداشت کار توجه بیشتری داشت.

 وی با  اعلام این مطلب اظهار داشت: با توجه به تصمیم اتخاذ شده برای تخلیه چهار مجتمع پتروشیمی دیگر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر؛ می‌توان استنباط کرد درصورت گسترش آتش‌سوزی به سایر مجتمع‌ها اطراف چه خسارت‌های جبران ناپذیری بر معیشت و سلامت کارگران وارد می‌شد.

چمنی البته تاکید دارد که انفجار مجتمع بوعلی به تنهایی توانسته خسارات فروانی به پتروشیمی ماهشهر وارد کند اما پایان معجزه‌آسای آن در ساعت 2 شب توانست تا حدودی خیال کارگران و تیم مهار آتش‌سوزی را راحت کند. 

وی گفت: افکار عمومی از خسارات این حادثه اطلاع دقیقی ندارد که این اهمیت شفاف‌سازی در خصوص ابعاد حادثه را پررنگ می‌کند.

چمنی بخشی از دلایل وقوع چنین حوادث بزرگی در مناطق ویژه و آزاد را ناشی از خروج آنها از شمول قانون کار دانست و افزود:‌ خارج شدن مناطق اقتصادی از شمول قانون کار تبعات بسیاری از نظر امنیت شغلی و حفاظت ایمنی برای کارگران دارد زیرا وقتی این مناطق از شمول قانون کار خارج می‌شوند امکان نظارت بر ایمنی کار و حفاظت کارگران در مقابل آسیب‌های فعالیت در این مناطق خارج از قواعد مرسوم قرار می‌گیرد و بسیار سخت می‌شود.

این فعال صنفی کارگری در ادامه تصریح کرد: نهادهای صنفی کارگری که هم اکنون با خروج مناطق ویژه از شمول قانون کار تضعیف شده‌اند؛ می‌توانند پیش از وقوع اتفاقاتی از این دست از طریق کمیته‌های ایمنی و حفاظت فنی جلوی وقوع اتفاقاتی از این دست را بگیرند.

رئیس انجمن صنفی کارگران پیمانی پتروشیمی تبریز در پایان با تاکید مجدد بر لزوم شفاف‌سازی درمورد علل وقوع این حادثه متذکر شد: بایستی تشکل‌های کارگری در مناطق آزاد تقویت شوند و با بازنگری در قوانین اشتغال مناطق آزاد و قانونمند کردن نظارت‌ها، از بروز حوادث مشابه جلوگیری شود.

کد خبر : ۳۸۸۳۶۲