خبرگزاری کار ایران

یک پیشکسوت جامعه کارگری خطاب به معاون رئیس جمهور؛

اجرای ماده 96 تامین اجتماعی خواسته کارگران بازنشسته/ دور شدن از سه جانبه‌گرایی دلیل مشکلات تامین اجتماعی است

ابوتراب فیضی، در نامه ای خطاب به معاونت رئیس جمهور با بیان مشکلات فعلی سازمان تامین اجتماعی، خواستار اعمال ماده 96 قانون تامین اجتماعی در افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی شد و دلیل این مسائل را دور شدن مدیریت تامین اجتماعی از سه جانبه‌گرایی دانست.

به گزارش ایلنا، «ابوتراب فیضی»، پیشکسوت جامعه کارگری در نامه ای خطاب به اسحاق جهانگیری، معاونت رئیس جمهور خواستار اصلاح سازمان تامین اجتماعی و اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی شد.

در این نامه، آمده است: به موجب ماده 96 قانون سازمان تامین اجتماعی، سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد، باتوجه به افزایش هزینه زندگی افزایش دهد، این در حالیست که از سال 1358 تا سال 1392 با اعلام بانک مرکزی افزایش هزینه زنندگی 665 درصد بوده و با این حساب، ماده 96 هرگز اجرایی نشده است.

این پیشکسوت جامعه ساختار ناکارآمد هیات امنایی سازمان تامین اجتماعی و دیون انباشته دولت به این سازمان را علت اصلی اجرایی نشدن ماده 96 و عدم افزایش عادلانه مستمری ها دانسته است و آورده است: در حال حاضر، مدیریت ارکان سازمان 100 درصد با انتخاب دولت است  و این نوع مدیریت،  یک نوع تصرف عدوانی به شمار می آید، این درحالیست که ارکان مدیریتی سازمان تا سال 1388 به صورت 3 جانبه‌گرایی بوده است.

وی ادامه داده است: در اعتراض به ساختار مدیریتی ناکارآمد سازمان تامین اجتماعی،  2 سال پیش دادخواستی تقدیم کمیسیون اصل نود در مجلس شورای اسلامی نمودیم که تاکنون پاسخی نداده‌اند.

فیضی در پایان نامه خواستار اصلاح ساختاری سازمان تامین اجتماعی و افزایش مستمری بازنشستگان براساس قانون شده و گفته است: اجرای عدالت در مورد توزیع درآمد، یک اصول پذیرفته شده است، این اصل باید در مورد همه بازنشستگان و مستمری بگیران رعایت شود.

 

کد خبر : ۳۷۵۱۸۷