خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگران خباز:

تکلیف افزایش مزد خبازان مشخص نیست

asdasd
کد خبر : ۳۵۸۵۵۸

یک فعال صنفی کارگران خباز می‌گوید: گرچه نرخ رسمی تورم، ۱۲ درصد اعلام شده است اما هنوز تکلیف افزایش مزد کارگران خباز مشخص نیست.

«غلامرضا دامرودی»، رئیس انجمن صنفی کارگران خباز سبزوار، در گفتگو با ایلنا، با اشاره به مشکلات معیشتی کارگران خباز گفت: هیچ برنامه مشخصی برای افزایش مزد خبازان در دستور کار نیست.

وی با بیان این مطلب که بر اساس عرف رایج، افزایش دستمزد خبازان به افزایش  قیمت نان بستگی دارد و این روند مورد تایید فعالان کارگری این صنف نیست، افزود: افزایش قیمت نان از چند جهت به ضرر خبازان است.

وی در تشریح این مطلب گفت: از یک طرف این افزایش قیمت، به مشکلات معیشتی همه کارگران و از جمله کارگران خباز دامن می زند و از طرف دیگر به کاهش تقاضا در بازار نان و به طور غیرمستقیم به کاهش ساعت کاری و کاهش عایدی خبازان منجر می شود

دامرودی در ادامه این مطلب  به مکانیسم دریافت دستمزد نانوایان بر اساس تعداد نان پخت شده در بسیاری از استانها اشاره کرد و گفت: در بسیاری از مناطق کشور از جمله در شهر سبزوار، دستمزد خبازان عددی و بر اساس تعداد نان پخت شده پرداخت می شود و هنگامی که براثر افزایش قیمت نان، تقاضا کاهش می یابد، در بهترین حالت دستمزد کارگران نانوایی ها ثابت می ماند و هیچ افزایشی پیدا نمی کند.

رئیس انجمن صنفی کارگران خباز سبزوار، از پایین بودن توان و  قدرت چانه زنی انجمن های صنفی کارگران خباز به عنوان یک مشکل کلیدی نام برد و گفت: هیچ پشتوانه ای برای اعتراضات کارگری نیست و جایگاه  تشکل های کارگری در تصمیم گیری های جمعی به رسمیت شناخته نمی شود.

وی  به بی نتیجه ماندن نامه نگاری ها و چانه زنی های انجمن های صنفی کارگران خباز در چند سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: معمولا هر ساله پس از اعلام قیمت نان، توافقنامه های مزدی خبازان در ادارات کار شهرستانها با حضور نمایندگان اداره کار،  اتحادیه های کارفرمایی نانوایان و  انجمن های صنفی کارگران برگزار می شود که خروجی این جلسات هرگز نمی تواند خواسته ها و مطالبات جامعه کارگران خباز را برآورده نماید.

دامرودی در پایان از شرایط موجود و احتمال عدم افزایش مزد خبازان در سال جاری  ابراز نگرانی کرد و گفت: بی توجهی مسئولان هیچ چشم انداز روشنی باقی نگذاشته است و متاسفانه باید گفت، پیگیری مطالبات  صنفی و معیشتی خبازان در سالهای گذشته بی نتیجه باقی مانده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز