خبرگزاری کار ایران

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران خبر داد:

آغاز اصلاح قانون شوراهای اسلامی‌کار با همکاری مجلس

asdasd
کد خبر : ۳۴۳۸۸۱

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران از همکاری تشکل متبوعش با فراکسیون کارگری مجلس برای اصلاح قانون شوراهای اسلامی کار خبر داد.

«حسین حبیبی» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: پیش نویس اصلاح مقررات چگونگی تشکیل و فعالیت شوراهای اسلامی کار روز گذشته از سوی تهیه‌کنندگان به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحویل داده شد.

وی در توضیح این مطلب گفت: قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار نخستین‌بار در تاریخ ۳۰ دی‌ماه سال ۶۳ به تصویب مجلس وقت شورای اسلامی رسید و از آن زمان تاکنون این تشکل به عنوان یکی از نهادهای صنفی کارگری مورد تایید قانون کار در کارگاه‌های تشکیل شده است.

مسئول کمیته حقوقی کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران با یادآوری اینکه سازمان جهانی کار همواره کشورهای مختلف را به استاندارد سازی نهادهای صنفی منطبق با شرایط بومی و خاص حاکم در آن کشور توصیه کرده‌است، افزود: براین اساس شوراهای اسلامی کار همواره این قابلیت را داشته است که به‌عنوان نمونه یک نهاد صنفی کارگری منطبق با شرایط بومی جامعه ایران فعالیت کند.

وی افزود: با این حال در سالهای بعد از تصویب قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار، آیین‌نامه‌هایی در جهت تشکیل و فعالیت این نهاد صنفی کارگری به تصویب رسیده است که در عمل باعث زیر سوال رفتن ماهیت صنفی کارگری شوراهای اسلامی کار شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر عمده‌ترین ابهاماتی که در سه دهه گذشته با تصویب مقررات الحاقی و مکمل قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار برای فعالیت این تشکل صنفی کارگری ایجاد شده است، به سه موضوع حضور نماینده مدیریت در ترکیب شوراهای اسلامی کار، معیار به حدنصاب رسیدن برپایی مجامع عمومی انتخابات این تشکل صنفی و نقش نماینده کارفرما در هیات تایید صلاحیت کارگران علاقمند به نامزد شدن در انتخابات این نهاد صنفی مربوط می‌شود.

دبیرکانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران گفت: با وجود صراحت قانون اولیه مبنی بر مستقل بودن فرآیند تشکیل و فعالیت شوارهای اسلامی کار، در عمل دولت‌های وقت با تصویب آیین ‌نامه‌های مکمل باعث تسلط غیرقانونی کارفرمایان بر این نهاد صنفی کارگری شده‌اند.

وی افزود: اکنون در شرایطی به سر می‌بریم که به دلیل این شبهات حقوقی پیش آمده، شوراهای اسلامی کار کارایی لازم خود را برای پیگیری مطالبات صنفی کارگران از دست داده‌اند.

حبیبی گفت: به همین دلیل کانون‌هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران از مدتی قبل درصدد برآمد تا باهمکاری تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله رئیس فراکسیون کارگری، موضوع اصلاح قانون شوراهای اسلامی کار را در قالب طرحی در مجلس مطرح کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز