خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری:

در شرایط پساتحریم، سبد معیشت کارگران دقیق محاسبه شود

asdasd
کد خبر : ۳۴۱۵۹۸

یک مقام صنفی کارگری اعتقاد دارد در شرایط پساتحریم دولت باید مسئولانه وارد میدان شود و به مطالبات کارگران از جمله افزایش عادلانه دستمزدها پاسخ مثبت بدهد.

هادی ابوی، سخنگوی کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور   در گفت و گو با ایلنا  گفت: دولت به عنوان بزرگترین کارفرما و یکی از اضلاع مثلث سه جانبه مزدی،  قدرت چانه زنی بالایی در شورای عالی کار دارد بنابراین  باید در شرایط پساتحریم فعلی ،  نسبت به  واقعی کردن دستمزدها اقدام کند.  

وی ادامه داد: حال که قرار است چرخ های کهنه اقتصاد دوباره راه بیفتد و تولید رونق بگیرد، سهم کارگران از این تغییرات بنیادین باید یک تحول مزدی اساسی باشد.  

هادی ابوی،  در  ارتباط با سبد معیشت خانوار و سهم اقلام ضروری به خصوص بهداشت، آموزش و مسکن گفت: با سلب بهانه از کارفرماها، اکنون شرایطی فراهم آمده است که بایستی نرخ دقیق این اقلام  محاسبه و در سبد معیشت گنجانده شود.

وی ادامه داد: در واقع معیار  اصلی مذاکرات مزدی امسال باید  همین سبد معیشت حداقلی اما دقیق و حساب شده باشد.

ابوی افزود: هم اکنون هزینه های مسکن بیش از دو سوم  حقوق کارگران را می‌بلعد، از این رو مسکن یکی از نیازهای اولیه خانوارهای کارگری است که به طور حتم باید در سبد حداقلی خانوار گنجانده شود.

ابوی یا بیان اینکه در حال حاضر حقوق کارگران واقعی نیست و بند ب ماده ۴۱ در نظر گرفته نمی‌شود، گفت: در شرایط فعلی اگر باز هم  کارفرمایان و دولت حاضر به همکاری برای افزایش عادلانه و منطقی دستمزد کارگران نباشند، معنای آن فقط سنگ اندازی و مخالفت علنی با منافع عمومی جامعه  کارگری است.

وی در پایان با تاکید مجدد بر لزوم پاسخگویی به مطالبات انباشته کارگران گفت: زمان آن رسیده که جامعه بزرگ کارگری بتوانند سهمی از منابع ملی داشته باشند و دیگر در تامین معیشت حداقلی خود دچار مشکل نشوند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز