خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

دولت سفره رنگ و رو رفته کارگران را رونق ببخشد

asdasd
کد خبر : ۳۴۱۵۰۰

یک فعال صنفی کارگری گفت: دولت باید با مهیا کردن شرایطی برای افزایش واقعی مزد و ترمیم حمایت‌های اجتماعی طعم شیرین اجرای برجام را به کام کارگران بچشاند.

«عبدالـله وطنخواه» نایب رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: تا به این لحظه فضای پس از بر جام برای کارگران مزد بگیر و دیگر افراد آسیب پذیر جامعه چیزی جز تبلیغات پر هیاهوی دستگاه دولت مبنی برای بازتاب پیروزی دیپلماسی نبوده است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر برای اقشار آسیب پذیر از زمان انجام توافق هسته تا اجرایی شدن برجام آسمان به همان رنگ دوران تشدید تحریم‌های اقتصادی باقیمانده است، افزود: کارگران انتظار دارند تغییراتی را که دولتمردان در رنگ‌آمیزی تابلوی جدید دورنمای مناسبات اقتصادی و سیاست خارجی نوید می‌دهند؛ هرچه زودتر در سفره رنگ‌رو رفته خانواده‌های خود مشاهده کنند.

این فعال صنفی کارگری که عقیده دارد، دولت با حمایت از واقعی کردن دستمزد‌هاو به رسمیت شناختن دوباره حقوق صنفی نادیده گرفته شده کارگران می‌تواند طعم شیرین دوران پساتحریم را به کام کارگران بچشاند، افزود: دستمزد کنونی فاصله بسیاری با خط فقر دارد و در شرایطی که قرار است با به اجرا درآمدن برجام، رونق اقتصادی به کشور بازگردد باید برای افزایش واقعی مزد چاره جویی کرد.

وی ادامه داد: با این حال ظاهرا قرار است سیاست‌های تنظیم کننده مناسبات اقتصادی برای کارگران همچنان بر‌‌ همان پاشنه ای بچرخد که پیشتر در دوران تشدید تحریم‌های اقتصادی می‌چرخید.

وطنخواه افزود: این روزها کارگران در هرکوی و برزنی شنونده صدای کوبیده شدن طبل برجام هستند اما در کنار آوای خوش، صدای ناخوشایند کوک شدن ساز‌ تشدید سیاست‌های تعدیل اقتصادی دولت، آنها را به شدت آزار می‌دهد.

این فعال کارگری گفت: کارگران منتظرند تا در راستای اجرای برجام، منابع مالی که در دوران تحریم‌های اقتصادی از گزند تخلفات مالی مصون مانده بود به چرخه مالی کشور باز گردد و از این طریق برداشته شدن ترمزهای بازدارنده افزایش قدرت خرید کارگران به سفره‌های خالی آنها رنگ و لعابی دوباره ببخشد.

وی بابیان اینکه در عمل وقتی کارگران از تصمیمات دولتمردان برای معاف کردن کارفرمایان از پرداخت حداقل مزد به کارگران جوان باخبر می‌شوند و یا اینکه می فهمند قرار است امور حاکمیتی دولت در تأمین خدمات بهداشتی و آموزشی به بخش خصوصی سپرده شود چنین نتیجه می گیرند که گویی قرار نیست شرایط آنها با دوران اعمال تحریم‌ها تفاوت چندانی داشته باشد.

وطنخواه با یادآوری عضویت ایران در هیأت رئیسه سازمان جهانی کار گفت: تأکید کرد در دوران پساتحریم و حرکت به سوی توسعه اقتصادی و صنعتی قبل از هرچیز ضروری است که شرکای اجتماعی کارگران خود را برای پذیرفتن  مقاوله‌ نامه‌های بنیادین سازمان جهانی کار که به موضوع آزادی فعالیت‌های صنفی کارگری اشاره دارد، آماده کنند.

وی بابیان اینکه کارگران انتظار ندارند که منابع مالی آزادشده باردیگر در قالب تجربه پرداخت نقدی یارانه و سهام عدالت به هدر رود، افزود: بدون شک زمانی که جامعه کارگری ایران دستاوردهای عینی اجرای برجام را در زندگی روزمره خود احساس کنند،اهمیت توافق هسته‌ای در نزد آنان دوچندان خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز