خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی معلمان:

در فرایند خصوصی سازی، آموزش و پرورش تجاری می شود

asdasd
کد خبر : ۳۴۰۸۱۱

یک فعال صنفی معلمان معتقد است: خصوصی سازی آموزش و پرورش به معنای تحمیل فرهنگ شرکتی است و بیشتر برای افزایش سود بعضی افراد در بخش خصوصی مفید است تا ارتقای کارآمدی و سطح سواد دانش آموزان

به گزارش اخبار دریافتی ایلنا، «مهدی بهلولی» فعال صنفی معلمان در گفتگو با تامین ۲۴ در ارتباط با روند رو به رشد خصوصی سازی در آموزش و پرورش گفت: خصوصی سازی مدارس موضوع جدیدی نیست و در سال ۹۳ هم در ۴۰ مدرسه در تهران و حدود ۸۴۰ مدرسه در سایر شهرهای کشور اجرا شد ولی گزارشهایی که از این کار در رسانه‌ها از معلمان منعکس شد مثبت نبود. 

 وی افزود: در بند یک ماده ۱۴ لایحه ششم توسعه کشور هم به آموزش و پرورش اجازه داده شده تا نسبت به خرید خدمات از بخش خصوصی اقدام کند. ارائه خدمات آموزشی در این گونه مدارس با استفاده از نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات بخش خصوصی و تعاونی و یا با مشارکت در استفاده از امکانات و تجهیزات بخش دولتی و نیروی انسانی خصوصی و تعاونی صورت می‌گیرد. 

این فعال صنفی معلمان در خصوص مشکلات طرح اجرا شده در سال ۹۳ گفت: مثلا معلمان باید حداقل دستمزد را می‌گرفتند که حدود ۷۰۰ هزار تومان بود ولی با توجه به بیکاری تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی، با معلمان در این مدارس توافق می‌شد که ماهی ۵۰۰ هزار تومان حقوق بگیرند و همین حقوق هم پس از چند ماه و با تاخیر پرداخت می‌شد که این کار‌ها عملا استثمار معلمان است. 
وی افزود: مشکلی که الان دولت با آن روبروست بیکاری افراد تحصیل کرده و فارغ التحصیلان دانشگاه هاست که البته سوءمدیریت خود دولت‌ها طی دهه‌های گذشته موجب این وضعیت شده ولی دولت فعلی خصوصی سازی را تنها راهکار رفع این مشکل می‌داند. 
بهلولی با اشاره به اهمیت توان تخصصی معلمان گفت: افرادی که به عنوان معلم در مدارس بخش خصوصی جذب می‌شوند بعضا حتی دوره معلمی را نگذرانده‌اند در صورتی که در کشوری مثل فنلاند هر معلم ۵ سال دوره می‌بیند. 
وی افزود: کسی که دوره ندیده و تخصص تدریس ندارد و از سر بیکاری تن به معلمی داده، به این کار به عنوان یک شغل موقت نگاه می‌کند و یکی دو سال می‌ماند و به محض اینکه شغل بهتری پیدا کرد معلمی را‌‌ رها می‌کند. 
این فعال صنفی حقوق معلمان ادامه داد: سوال مهم این است دانش آموزانی که در این چند سال زیر دست چنین معلمانی موقتی با حداقل حقوق دریافتی پرورش پیدا می‌کنند چه می‌شوند؟ 
وی با بیان اینکه دولت از مدارس بخش خصوصی خرید خدمت می‌کند ولی ۵۰ درصد آن پول به جیب بخش خصوصی می‌رود گفت: به این شکل آموزش و تعلیم معطوف به نمره می‌شود و این خطر وجود دارد که از معلمان بخواهند برای قبولی به دانش آموزان نمره بدهند. 
بهلولی تاکید کرد: از این طرح سواد و فرهیختگی بیرون نمی‌آید، بلکه سود برای بخش خصوصی و کاهش بیکاری به نفع آمارهای دولتی بیرون می‌آید، ولی در ‌‌نهایت بخش آموزش کشور ضرر می‌کند. 

وی تاکید کرد: کسانی که از خصوصی سازی در بخش آموزش کشور حرف می‌زنند اگر می‌توانند بیایند از یک سالی که این طرح اجرا شده دفاع کنند. 

این معلم با سابقه یکی دیگر از مشکلات این طرح را با ذکر مثالی تشریح کرد: دیده شده که در یکی از این مدارس خصوصی، فردی که یک گرایش خاص و تعلق فکری و شغلی به یک نهاد نظامی داشته، افراد همسو با خودش را به عنوان معلم جذب کرده و در نتیجه مدرسه را به پادگان و فضای نظامی تبدیل کرده است و الان هم این خطر درباره همه گرایشهای فکری و عقیدتی وجود دارد که تفکر خودشان را بر نظام تربیتی استاندارد تحمیل کنند. 

وی با بیان اینکه خصوصی سازی به این شکل به گفته پژوهشگران، «تحمیل فرهنگ شرکتی» است گفت: با معلمانی که به جای یک و نیم میلیون تومان، تنها ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند و با مدیریت معطوف به نمره و آمار و ارقام، آموزش کیفی درخور و مورد نیاز کشور بیرون نمی‌آید. 

بهلولی افزود: آموزش و پرورش برخی کشور‌ها از جهت کیفیت در دنیا زبانزد است مانند فرانسه و فنلاند، بر خلاف کشور امریکا که با یک آموزش میانه مایه و ضعیف، هیچ جایگاه جهانی ندارد. 

وی ادامه داد: فرانسه و فنلاند اصلا مدارس خصوصی به این مفهوم ندارند و تنها مدارس خصوصی، مدارس دینی و کلیسایی است با این حال این مدارس هم با دولت قرارداد می‌بندند و حقوق معلمان را هم دولت می‌دهد. 
این فعال صنفی حقوق معلمان افزود: خصوصی سازی و خرید خدمت آموزشی به این شکلی که در کشور ما مطرح می‌شود بر اساس الگویی امریکایی است که آموزش و پرورشی میان مایه ولی پولی هنگفت دارد. 

وی با بیان اینکه کشور امریکا مهد لیبرالیسم و نئولیبرالیسم است گفت: ولی در همین کشور ۹۰ درصد مدارس دولتی است و آن ۱۰ درصد دیگر تحت عنوان «چار‌تر اسکول» یا «مدارس دارای منشور» هستند، یعنی یک تم یا زمینه و یا درون مایه خاص برای تدریس دارند مانند حقوق شهروندی، تکنولوژی و چنین چیزهایی. 

بهلولی ادامه داد: بعضی از این مدارس داری منشور به بخش خصوصی واگذار می‌شوند، در عین حالی که طرف قرارداد دولت هستند. با این همه تحقیقات نشان داده که این مدارس هم نتایج آموزشی بهتری از مدارس دیگر نداشته‌اند. 
وی تصریح کرد: بنده شخصا معتقدم افرادی از بدنه دولت یا آموزش و پرورش از خصوصی کردن مدارس منتفع می‌شوند و در این امر ذی نفع هستند. 

این فعال صنفی حقوق معلمان با بیان اینکه مدارس بخش خصوصی دانش آموزان خاصی را گزینش و انتخاب می‌کنند گفت: رمز موفقیت مدارس بخش خصوصی، اگر موفق باشند، «گزینش دانش آموزان» است. 

وی ادامه داد: مدارس دولتی موظف هستند هر دانش آموزی که به آن‌ها مراجعه کرد ثبت نام کنند ولی مدارس بخش خصوصی ابتدا از متقاضیان ثبت نام آزمون می‌گیرند و دانش آموزان ضعیف و حتی دانش آموزانی که والدین آن‌ها متارکه کرده باشند را ثبت نام نمی‌کنند. 

بهلولی افزود: از این طریق دانش آموزان باهوش و کودکانی که دارای والدین پولدار و تحصیل کرده هستند انتخاب می‌شوند و مدیران مدارس هم در آخر سال بیلان می‌دهند که ما تعداد زیادی قبولی داشتیم؛ در صورتی که اگر این افراد در ادعایشان صداقت دارند در مناطق فقیرنشین و جنوب شهر فعالیت کنند و این تعداد قبولی بدهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز