خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری:

پیمانکاران می‌روند، کارگران طلبکار می‌مانند

asdasd
کد خبر : ۳۳۹۹۲۸

یک فعال کارگری: با اجرای سیاست‌های تعدیلی بسیاری از مسئولیت‌ها به شرکت‌های پیمانکاری سپرده شد که به دلیل نبود نظارت کافی سوء استفاده‌های زیادی از کارگران در قالب قراردادهای حجمی و پیمانی صورت گرفته است.

«سید رحیم میرعبدالـله» بازرس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران در گفتگو با ایلنا در ارتباط با معضلات کارگران پیمانکار گفت: در بخش پیمانکاری بسیاری با قراردادهای حجمی به کار گرفته می‌شوند که دیگر مطابق قانون کار ساعت کاری مشخصی ندارند و اضافه کاری و بسیاری از حقوق و مزایای دیگر کارگران نادیده گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم آگاه بودن کارگران از قانون کار گفت: در واحدهای بسیاری علی الخصوص در بخش‌های خدماتی مانند متروی تهران نیروی کار، ثابت و پیمانکاران متغیر هستند و در موارد بسیاری شاهد بوده‌ایم که با اتمام قرارداد و خروج پیمانکار از سیستم، پیمانکار جدید زیر بار پرداخت معوقات مزدی کارگران نمی‌رود.

 میرعبدالـله با بیان اینکه بسیاری از پیمانکاران در ماهای پایانی قرارداد خود چند ماه مزد، سنوات و بیمه کارگران را پرداخت نمی‌کنند گفت: مشکلات کارگران زمانی خود را نشان می‌دهد که با رفتن پیمانکار قبلی نه شرکت پیمان دهنده و نه شرکت پیمانکاری جدید زیر بار بدهی شرکت پیمانکار قبلی نمی‌روند.

بازرس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران گفت: مطابق قانون کار و با استناد به مواد ۱۲ و۱۳این قانون چنانچه کارفرمای جدید کار را برعهده بگیرد مسئول امور کارفرمای قبلی است و اگر کارفرمای جدید زیر بار بدهی‌های کارفرمای قبلی نرود شرکت پیمان دهنده (کارفرمای مادر) مسئول رفع مشکلات است.

وی افزود: طبق تبصره یک ماده ۱۳ قانون کار مطالبات کارگران جزء دیون ممتازه بوده و کارفرما‌ها موظفند بدهی پیمانکاران به کارگران را برابر رأی مراجع قانونی از محل مطالبات پیمانکار، از جمله ضمانت حسن انجام کار، پرداخت نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز