خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران :

برنامه‌های اقتصادی دولت با وعده اشتغال‌زایی منافات دارد

asdasd
کد خبر : ۳۳۶۵۶۰

یک فعال کارگری گفت: دولت یازدهم که در زمان انتخابات وعده داد با کاهش واردات خصوصا از کشور چین اشتغال را در کشور احیا می‌کند همچنان سیاستهای دولت قبل را دنبال می‌کند.

 «عبدالـله وطنخواه» به خبرنگار ایلنا گفت: ادامه این وضعیت در حالی است که دولت درصدد است تا با استثنا کردن کارگران جوان زیر 29 سال از شمول دریافت حداقل مزد قانونی به سیاست‌های تعدیل ساختاری سرعت بیشتری ببخشد.

این فعال صنفی کارگری با یادآوری اینکه دولت کنونی در زمان رقابت های انتخاباتی خود را راستگو نامیده بود افزود: در راستای همین ادعا قرار بود تا در کنار تولید رونق اقتصادی دستمزد کارگران نیز مطابق قانون بصورت واقعی افزایش یابد که در دو سال گذشته هنوز چنین اتفاقی برای کارگران نیفتاده است.

نایب رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران افزود: واقعی شدن مزد و به رسمیت شناختن فعالیت‌های صنفی کارگری زمانی محقق شدنی است که دولت سیاست‌های اقتصادی کشور را در جهت حمایت از تولید داخلی تغییر دهد اما در شرایطی که هنوز مرزهای کشور به روی واردات انبوه کالاهای خارجی و مخصوصا چینی گشوده است نمی‌توان منتظر تغییر شرایط کار بود.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه وارد کنندگان کالاهای خارجی در مناسبات اقتصادی خود منافع تولیدکنندگان داخلی را نادیده می‌گیرند: اصولا طرفداران مکتب اقتصاد آزاد عقیده دارند که باید زمان تبدیل شدن سرمایه به ثروت به کمترین میزان ممکن برسد و برای همین از این منظر مناسبات سوداگری مانند بازرگانی،  واسطه گری، زمین بازی، سفته بازی و بورس بازی بر ساخت صنعتی یک کالا ارجحیت دارد .

وطنخواه گفت: خواسته یا ناخواسته در رقابت با سرمایه داری مالی و سوداگری منافع سرمایه داران صنعتی به خواسته‌های کارگران نزدیک‌تر است و برای همین اگر دولت قصد کمک به طبق کارگر را دارد باید در جهت تامین منافع صنعتگران گام بردارد.

وی تصریح کرد: آنچه که در دو سال گذشته مشاهده کردیم بیشتر تسهیل و تثبیت وضع اقتصادی سرمایه داری سوداگرانه بوده است و در عمل تحول اساسی در وضع کارگران ایجاد نشده است.

وی افزود: البته اقدامات دولت پدیده جدیدی نیست، کسانی که امروز در صدد تسریع شیب برنامه های تعدیل ساختاری هستند در زمان دولت پیشین همین رویکردها را در دیگر نهاد مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام دنبال می‌کردند.

وطنخواه تاکید کرد: در مجموع دولت یازدهم با تلاش مضاعفی برای به سرانجام رساندن وظیفه ناتمام دولت‌های پیشین در خصوص عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی دارد و آنچه که در قالب برنامه ششم برای تنظیم بازار کار توصیه شده است نیز بخشی از همین مسیر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز