خبرگزاری کار ایران

یک کار‌شناس ایمنی:

انجام اقدامات اصلاحی می‌تواند از وقوع حوادث پتروشیمی بکاهد

asdasd
کد خبر : ۳۳۱۳۸۴

یک کارشناس ایمنی عقیده دارد استفاده مستمر از دستگاه گاز سنج در تاسیسات نفتی و بازبینی به موقع عایق‌کاری لوله و اتصالات مستقر در این محیط‌ها می‌تواند از بروز حوادثی در محیط‌های پتروشمی و پالایشگاهی جلوگیری کند.

به گزارش ایلنا شامگاه روز جمعه (۲۷ آذر ماه سال ۹۴) وقوع یک مورد حادثه انفجار در پتروشیمی مارون در استان خوزستان به مصدومیت سه نفر از کارگران این واحد پتروشیمی منجر شد، اگرچه بعد از این حادثه گفته شد که آسیب وارد آمده به کارگران مصدوم شده در این حادثه چندان جدی نبوده است اما این انفجار دست‌کم دومین حادثه‌ای است که در شش ماه گذشته در پتروشیمی مارون اتفاق می‌افتد.

در حادثه نخست که در تیرماه سال جاری اتفاق افتاد شهرام محمدی از کارگران پتروشیمی مارون درچار سوختگی شد و در ‌‌نهایت براثر عوارض ناشی از این اتفاق در بیمارستان شهید چمران تهران درگذشت.

در خصوص این قبیل حوادث که پیش‌تر موارد مشابه آن در مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاه مناطق ویژه عسلویه هم مشاهده شده است، «حسین عشقی» از کار‌شناس ایمنی کار و حفاظت فنی عقیده دارد: اگرچه تا زمان اتمام تحقیقات کار‌شناسی نمی‌توان بصورت قطعی از دلایل وقوع چنین حوادثی سخن گفت اما بطور قطع تکرار چنین حوادثی آن‌هم در یک محل و به فاصله زمانی کم می‌تواند با انجام نشدن صحیح اقدامات اصلاحی در ارتباط باشد.

وی در توضیح این ماجرا گفت: در سایت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی به بالا بودن قدرت اشتعال سیالات نفتی و گازی همواره خطر انفجار، اشتعال و حتی مسمومیت وجود دارد بنابراین در چنین محیط‌هایی باید هرگونه تردد و فعالیت کارگران براساس صورت مجوز (پرمیت) و با نظارت بازرسان ایمنی در محل انجام کار صورت بگیرد.

عشقی ادامه داد: جدا از این مسئله در کارهای مربوط به تعمیرات و نگهداری تاسیسات مستقر در این سایت‌ها باید همواره مراقب دوام و کیفیت ایزولاسیون (عایق‌کاری) خطوط لوله و اتصالات در برابر عوامل خورنده و رطوبت و... بود تا خطر نشت گاز و سیالات نفتی همواره در پایین‌ترین حد ممکن نگداشته شده باشد.

این کار‌شناس ایمنی با بیان اینکه مسئولیت «نظارت» مداوم و ایزولاسیون در واحدهای عملیاتی با گروه «ایمنی» مستقر در سایت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی بوده و مقابل «انجام» این کار برعهده گروه «بهره‌بردار و تعمیرات» است، افزود: نکته دیگری که در جلوگیری از وقوع انفجار در واحدهای عملیاتی نفتی بسیار موثر است به «استفاده مداوم از دستگاه‌های تست گاز» توسط کارکنان بهره‌برداری و ایمنی مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: بصورت مشخص این کار باید مرتباً توسط پرسنل ایمنی انجام شود تا اگر نشتی در حین عملیات اتفاق افتاد سریع متوجه شده و به افراد مربوطه اطلاع دهند و سریع محیط را تخلیه کنند تا کسی آسیب نبیند‌و برهمین اساس صدور مجوز کار، نظارت مداوم تست گاز و حضور نفرات ایمنی و آتش‌نشانی در مناطق حساس نفتی از جمله پتروشیمی‌ها ضروری به‌نظر می‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز