خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری امروز مطرح شد؛

کاهش قدرت خرید بازنشستگان/جزئیات فساد مالی در صندوق بازنشستگی کشوری

asdasd
کد خبر : ۳۲۹۵۹۳

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از کاهش قدرت خرید بازنشستگان زیر مجموعه این صندوق خبر داد و گفت: میانگین دریافتی حقوق ۹۸ درصد ازبازنشستگان کشوری حدود هفتصد هزار تا دو میلیون تومان است که در مقایسه با تورم ۱۰ سال گذشته بسیار ناچیز است.

به گزارش ایلنا، محمود اسلامیان در نشست خبری امروز دوشنبه - ۲۳ آذرماه -با بیان اینکه صندوق‌ بازنشستگی با معضل بزرگ کمبود اعتبار و کسورات مواجه است افزود: صندوق بازنشستگی کشوری هر ماه با ۲هزار ۷۰۰میلیارد تومان کسری اعتبار روبه‌رو است به همین دلیل ماهانه برای پرداخت حقوق بازنشستگان زیرمجموعه خود با مشکلات زیادی مواجه می‌شود.

او با اشاره به کاهش ۶۷ درصدی قدرت خرید بازنشستگان در ادامه اظهار داشت: افزایش تورم در دولت‌های نهم و دهم باعث شد تا قدرت خرید بازنشستگان به شدت کاهش پیدا کند به طوری که به ۶۷ درصد رسید.

به گفته وی؛ در دولت قبل، حقوق بازنشستگان هماهنگ با تورم افزایش پیدا نکرد به طوری که در سال ۸۶ که تورم ۴. ۱۸ درصد بود، حقوق ۱۰ درصد و در سال ۸۷ نیز با تورم ۴ . ۲۵درصدی باز هم حقوق بازنشستگان ۱۰ درصد افزایش یافت .

او گفت:با آغاز بکار دولت یازدهم در سال ۹۳ حقوق بازنشستگان با تورم  ۶ .۱۵درصدی با ۲۰ درصد افزایش و در سالجاری نیز۵ . ۱ درصد زیر تورم افزایش یافت و در مجموع قدرت خرید بازنشستگان کشوری ۴ درصد بهبود پیدا کرد اما همچنان کسری ۶۷ درصد قدرت خرید بازنشستگان همانند قبل را داریم.

اسلامیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر نسبت تعداد شاغلین یا بازنشستگان سازمان به زیر یک رسیده است گفت: نسبت شاغلین به بازنشستگان باید ۷به یک باشد این در حالی است که در سازمان بازنشستگی این نسبت کمتر از یک است به همین دلیل با مشکل مواجه شده‌ایم.

افزود: وضعیت صندوق‌های کشور به دلیل اختلافی که بین جمعیت شاغل و بازنشسته وجود دارد مناسب نیست. در برنامه ششم توسعه این معضل به عنوان یکی از مشکلات اصلی گنجانده خواهد شد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره مطالعاتی که پیرامون وضعیت قبل و حال صندوق‌های بازنشستگی انجام شده است گفت: در این مطالعات مشخص شد طی چهار دهه گذشته ۲۸ تصمیم غلط از جمله قانون مدیریت خدمات کشوری، اتخاذ شده است که هزینه‌ای بالغ بر ۴۱۰ هزار میلیارد تومان بار مالی تحمیلی برای صندوق ایجاد کرده است.

وی با ذکر نمونه‌ای ادامه داد: تنها یک مورد مصوبه بازنشستگی پیش از موعد کارمندان دولت را داشتیم که اجرای آن متوقف و منوط به تامین بودجه شده است. اجرای این مصوبه برای هر نفر رقمی نزدیک به ۱۱۰ میلیون تومان بار مالی دارد که باید تامین شود.

ویاضافه کرد: اگر بنا است، تصمیماتی خارج از این صندوق اتخاذ و به ما تحمیل شود، فشارهای هزینه‌ای بسیاری بر صندوق وارد می‌شود.

اسلامیان در ادامه به سه مشکل بزرگ در صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد وگفت: موضوع صندوق‌های بازنشستگی از جمله اولویتهای برنامه ششم توسعه است. مشکل نخست ما «سن بازنشستگی» است. در حال حاضر سن بازنشستگی در دنیا برای زنان ۶۰ و برای مردان ۶۸ سال است اما این رقم در کشور ما به طور میانگین۵. ۵۱ سال است که باید اصلاح شود.

وی افزود: پیشنهاداتی مطرح کرده‌ایم تا در برنامه ششم توسعه تغییراتی در قوانین صندوق ایجاد شود. اکنون یک میلیون و ۲۶۲ هزار بازنشسته تحت پوشش داریم که از این تعداد یک میلیون و ۲۲۲ هزار نفر (۹۸ درصد) حقوق بین ۷۵۰ هزار تا دو میلیون تومان دریافت می‌کنند، مابقی اساتید و قضات هستند که قوانین خاص دارند و ما به آن معترضیم.

وی همچنین اظهار داشت: پیشنهاد داده‌ایم تا در برنامه ششم، افزایش حقوق سالانه به صورت پلکانی و نه یکنواخت اتفاق بیفتد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مشکل دیگر ما قطع ورودی به صندوق است اظهار کرد: متاسفانه ورودی‌های ما به صندوق قطع و به صندوق‌های دیگر منتقل شده و استخدامی‌های جدید دولت در قالب تامین اجتماعی تحت پوشش قرار می‌گیرند که به این موضوع نیز باید در برنامه ششم توسعه توجه شود.

او افزود:: سعی کردیم با ساماندهی وضعیت بنگاه‌های اقتصادی شرایط مناسبی ایجاد کنیم. منابع صندوق بازنشستگی کشور از سه محل کمک دولت، کسورات و سود بازنشستگی تامین می‌شود و از طریق آن ماهانه ۱۷۰۰ میلیارد تومان حقوق به بازنشستگان پرداخت می‌کنیم. سال گذشته موفق شدیم سود شرکت‌های تحت پوشش صندوق را به ۱۲۰۰ میلیارد تومان برسانیم که رشد ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین سود شرکت‌ها امسال به ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی درباره تصمیم گیری در خصوص شرکت‌های زیان‌ده صندوق بازنشستگی گفت: استراتژی ما این است که شرکت‌های زیان ده را کم کم کنار بگذاریم و به سمت رشته‌هایی برویم که در آن‌ها مزیت وجود دارد. به عنوان مثال تمرکز ما در حال حاضر بیشتر بر روی نفت و پتروشیمی است. سود شرکت‌های تابعه ۳۰ درصد افزایش یافته که وضعیت خوبی است و امیدواریم بیش از این ارتقا یابد.

افشای فسادهای مالی در صندوق بازنشستگی در دولت قبل/مدیر عامل سابق نقشی در فساد‌ها نداشته است

اسلامیان در بخش دیگری از سخنان خود به افشای فسادهای مالی بزرگی در صندوق بازنشستگی در دولت قبلی پرداخت و گفت: تخلفاتی پیش آمده بود که به کمک قوه قضاییه و دادستانی در حال پیگیری آن هستیم. به عنوان مثال فردی که در آمریکا زندگی می‌کند در دولت قبلی قراردادی برای نقل و انتقالات ارضی داشته است که به ازای هر ۱۰۰ دلار جابجایی ارز۴. ۱ دلار دریافت می‌کرده که اگر سرجمع آن را حساب کنیم مبلغ بسیار بزرگی می‌شود. در حال حاضر با مناقصه‌ای که برگزار کرده‌ایم به ازای هر ۳۰۰۰ دلار انتقال، یک دلار پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: اختلاس این فرد از یکی از پتروشیمی‌های مجموعه، ۱۲۰ میلیون دلار بوده است. وی این ۱۲۰ میلیون دلار را باز نگردانده بود. چک‌هایی از او در دبی داشتیم که به اجرا گذاشتیم و حکم بازداشت وی را از طریق پلیس اینترپل گرفته‌ایم. امیدواریم بتوانیم این رقم را برگردانیم. تاکنون موفق شدیم از طریق شرکا و عوامل داخلی این فرد ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار از پولی که برده بود را برگردانیم.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه یکی دیگر از فسادهای مالی رخ داده، فروش زمین ۱۵۰ میلیارد تومانی در محل اتوبان صدر تهران بوده که به مبلغ ۳۲ میلیارد تومان به شخصی فروخته شده است گفت: این شخص بابت این زمین بیش از ۲۰ هزار متری، هفت میلیارد تومان پول نقد و ۲۵ میلیارد تومان آپارتمان در شوش به یکی از شرکت‌های زیر مجموعه ما پرداخت کرده بود که البته ارزش این آپارتمان‌ها ۱۶ میلیارد تومان بیشتر نبوده است.

وی افزود: در واقع این فرد با ۲۳ میلیارد تومان صاحب یک زمین ۱۵۰ میلیارد تومانی شده بود؛ البته این تخلف توسط شرکت‌های زیر مجموعه صورت پذیرفته و مدیر عامل سابق نقشی در آن نداشته است. به دنبال این هستیم که از طریق محاکم قضایی این موضوع را پیگیری کنیم.

اسلامیان ادامه داد: فساد بزرگ سوم مربوط به زمینی در شمال تهران بوده است که به یک پنجم قیمت به یک مسئول اجاره داده شده است. طی یک سال گذشته در حال پیگیری از مراجع بودیم که هفته پیش توانستیم حکم تخلیه بگیریم و این ملک هفته آ‌ینده در اختیار ما قرار می‌گیرد و جزو اموال سازمان است. ارزش ریالی این زمین ۱۶۰ میلیارد تومان است. مردم ایران شایسته این نیستند که افرادی با سودجویی منافع آن‌ها را به خطر بیندازند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز