خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور:

طرح تربیت پرستار در بیمارستان‌ها، در تعارض با حقوق شغلی پرستاران است

asdasd
کد خبر : ۳۲۵۷۴۵

یک فعال صنفی پرستاران معتقد است: اجرای طرح تربیت پرستار در بیمارستان ها، امنیت شغلی پرستاران بخش خصوصی را بیش از پیش در معرض خطر قرار خواهد داد.

به گزارش ایلنا، به تازگی، معاونت آموزشی وزارت بهداشت با استناد به کمبود نیروی پرستاری در کشور طرحی را در دستور کار قرار داده است که بر اساس آن، آموزش پرستار به جای دانشکده ها در بیمارستان ها انجام خواهد شد. از قرار معلوم، اجرای این طرح از بهمن ماه امسال آغاز می گردد.

در این رابطه فعالان صنفی پرستاران و  سازمان نظام پرستاری کشور به این طرح انتقادات بسیاری وارد می کنند.آنها معتقدند که با اجرای این طرح، سهامداران بیمارستان های خصوصی و حامیان این طرح،  در پی تربیت نیروی کار ارزان قیمت و در اختیار گرفتن بازار کار پرستاری هستند و این مساله امنیت شغلی پرستاران را به خصوص در مراکز درمانی خصوصی در معرض خطر قرار می‌دهد.

انتقاد دیگر فعالان، مربوط به فاصله گرفتن از فضای علمی، آکادمیک و تخصصی در تربیت پرستاران با انتقال امر آموزش از دانشگاهها به بیمارستانها است که منجر به تنزل سطح کیفی خدمات بهداشتی و درمانی در کشور خواهد شد.

حسین علی نسایی، عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور در همین رابطه به ایلنا گفت: بهانه واهی وزارت بهداشت برای اجرای این طرح، جبران کمبود نیرو در بخش پرستاری است.

وی ادامه داد: اما در عمل علاوه بر این که در خیلی از بخش های پرستاری با اشباع نیروی کار مواجهیم، به طور قطع، این طرح معضلاتی نیز برای کادر فعلی پرستاری به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به مصاحبه وزیر بهداشت در رابطه با این طرح در سوم ماه جاری گفت: جناب وزیر در این مصاحبه اعلام کردند یکی از دلایل اجرای این طرح ، جبران کمبود کاردان و کارشناس اتاق عمل است، بنده به عنوان تنها  کارشناس اتاق عمل در شورای عالی نظام پرستاری کشور به وزیر محترم بهداشت درمان عرض میکنم که تا جایی که بنده اطلاع دارم در بسیاری از شهرهای کشور ،بازار کار اتاق عمل اشباع است و حتی تعدادی از کاردانان و کارشناسان اتاق عمل به دلیل فقدان فرصت های شغلی مناسب، در فوریتها مشغول به کار هستند.

علی نسایی افزود: اگر کمبود نیروی پرستاری هست چرا بر طبق مصوبات قانونی، استخدامی صورت نمی‌گیرد. باید گفت، نیرو به قدر کافی هست مشکل در نحوه ی به کارگیری نیرو و شرایط کاری ناعادلانه است.

این عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور در تشریح وضعیت شغلی پرستاران بخش خصوصی گفت: در حال حاضر نیروی کار پرستاری در بخش خصوصی  با وجود دارا بودن مدارک دانشگاهی، با حداقل مزد مصوب وزارت کار مشغول به کار هستند.

وی افزود: این در حالیست که سطح امنیت شغلی این پرستاران بسیار پایین است به طوری که لغو قرارداد و تعدیل ،  به بهانه های مختلف به سادگی بسیار انجام می شود.

علی نسایی با تاکید بر محوریت سودجویی در تعاملات بخش خصوصی با پرستاران  گفت: این بیمارستانها برای افزایش سود خود همیشه از حداقل نیروی ممکن استفاده می‌کنند و تمایلی به جذب نیرو ندارند و از سویی حداقل پرداختیها را دارند که با این شرایط مشخص است که دافعه دو سویه در جذب نیرو در بیمارستانهای خصوصی وجود دارد و برای حل آن وزارت بهداشت میتواند قوانین اجباری برای رعایت تعداد استاندارد نیرو در بیمارستانهای خصوصی وضع نموده و خود ناظر بر اجرای صحیح آن باشد و در این زمینه از سازمان نظام پرستاری نیز میتواند کمک بگیرد.

وی افزود: من احساس می کنم نیت سهامداران بخش خصوصی در این نسخه پیچی برای دولت و  هدف اصلی در اجرای این طرح ، تلاش برای افزایش سطح تقاضا در بازار کار پرستاری با تزریق نیروی کار ارزان است  تا به این وسیله پرستاران بخش خصوصی به دلیل ترس از اخراج و تعدیل،  ناچار باشند  با هر شرایطی کار کنند.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح، نرخ نیروی آموزش دیده بیکار باز هم افزایش خواهد یافت.  

وی در پایان در رابطه با تبعات اجرای این طرح افزود: بدیهی است که با اجرای این طرح و انتقال بخش آموزش پرستاران از دانشکده ها به بیمارستان ها، در آینده ای نه چندان دور شاهد تنزل  سطح استانداردهای بهداشتی، درمانی کشورخواهیم بود.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز