خبرگزاری کار ایران

ثروتی در گفت‌وگو با ایلنا:

حقوق ۵۰ میلیونی پزشکان با اجرای طرح تحول سلامت/ منابع درمانی صندوق بیمه‌های اجتماعی هم پاسخگوی هزینه‌های وزارت بهداشت نیست

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه کرد تا با انتشار جزئیات آماری نحوه توزیع منابع مربوط به اجرای طرح تحول نظام سلامت به نگرانی‌های نمایندگان مجلس خاتمه دهد.

 «موسی الرضا ثروتی» نماینده بجنورد و از امضا کنندگان طرح تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: واقعیت این است که نمایندگان مجلس براساس گزارش‌هایی که از حوزه‌های انتخابیه خود دریافت کرده‌اند نسبت به ادامه اجرای طرح تحول سلامت نگران شده‌اند.

وی بابیان اینکه براساس مستندات موجود روند افزایش هزینه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی با نتایجی که ممکن است از آن‌ها به عنوان دستاوردهای طرح تحول سلامت یاد بشود همخوانی ندارد، گفت: این نگرانی حتی در جلسه‌ غیر علنی مجلس که چندی پیش با حضور شخص وزیر بهداشت برگزار شد انعکاس یافته است.

وی گفت: بصورت مشخص در این جلسه شخص نایب رییس  مجلس نسبت به اختصاص بودجه ۵۹ هزار میلیارد تومانی برای بحث درمان و اجرای طرح تحول سلامت انتقاد کرد.

ثروتی در توضیح دلیل انتقاد حجت‌الاسلام ابوترابی از اجرای طرح تحول سلامت گفت: البته این انتقاد از نظر من و دیگر همکارانم نیز به وزارت بهداشت وارد است. معتقدیم  افزایش غیر منطقی تعرفه‌های درمانی باعث افزایش سرسام آور دستمزد پزشکان شده‌اند و در حالی که افزایش دستمزد سایر مزدبگیران به مراتب جزئی و ناچیز بوده است.

وی بابیان اینکه ممکن است وزارت بهداشت به استناد گزارش‌های موجود مدعی شود که با اجرای طرح تحول سلامت، وضعیت درمانی جامعه به نسبت گذشته بهبود یافته است؛ گفت: در پاسخ این صحبت باید بگویم هیچ کس منکر بهبود نسبی وضعیت بهداشت نیست اما این انتقاد همچنان وارد است که مسئولان وزارت بهداشت به اتکای بودجه ۵۹ هزار میلیارد تومانی تنها دستمزد پزشکان رابصورت معناداری افزایش داده‌اند و در عمل نسبت به سایر قسمت‌های مرتبط با فرآیند پیشگیری و بهداشت جامعه و درمان بیماران بی‌تفاوت بوده‌اند.

این نماینده مجلس بابیان اینکه تا پیش از اجرای طرح تحول سلامت معلمان و پرستاران دو گروه اجتماعی بودند که همواره نسبت به پایین بودن مزد خود اعتراض داشتند، افزود: با اجرای طرح تحول سلامت اکنون سایر گروه‌های مزدبگیر از کارکنان کارمند گرفته تا مشمولان قانون کار نیز به جمع ناراضیان قبلی اضافه شده‌اند.

ثروتی گفت: در حال حاضر در بازار کار به غیر از اکثریتی که دریافتی آن‌ها برمبنای دستمزد حدقلی تعیین می‌شود، تنها تعداد معدودی از بهترین و کارآمد‌ترین فارغ‌التحیصلان رشته‌های فنی و مهندسی که با داشتن مداراک بسیار عالی رتبه علمی و دانشگاهی و به واسطه اشتغال در سمت‌های طراز اول شغلی ممکن است دریافتی  تا حدود ۸ میلیون تومان در ماه داشته باشند اما در کنار این گروه معدود مشاهده می‌کنیم که از زمان اجرای طرح تحول سلامت دریافتی ماهانه برخی پزشکان دست کم بصورت متوسط تا سقف ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است و حتی ارقام بیشتری نیز گفته می‌شود.

عضو کمسیون برنامه و بودجه ادامه داد: حتی اطلاع از چنین اختلاف فاحش مزدی به صورت خود بخود باعث می‌شود تا همه مزد بیگران کنونی صرف نظر از سمت و رده شغلی نسبت به بالا رفتن تعرفه‌های درمانی معترض شوند.

نماینده بجنورد گفت: از نظر نمایندگان منتقد، وزارت بهداشت با در اختیار گرفتن بودجه ۵۹ هزار میلیارد تومانی نه تنها هیچ هنرمدیریتی به خرج نداده است بلکه تنها باعث شده است تا جامعه تصور کند که پزشکان تنها گروهی هستند که به عنوان قشر فرهیخته و محترم از میان آسمان به زمین وارد شد‌ه‌اند.

عضو گروه نمایندگان امضا کننده طرح تحقیق و تفحص از طرح تحول نظام سلامت یادآورشد: وزارت بهداشت زمانی می‌تواند مدعی به خرج دادن نبوغ مدیریتی در طرح تحول سلامت بشود که به جای بودجه ۵۹ هزار میلیارد تومانی، منابع محدود و معینی را برای ارتقای نظام سلامت کشور هزینه کند. درواقع بهره وری و استفاده بهینه از منابع نکته‌ای است که از آن غفلت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وزارت بهداشت برای اجرای طرح تحول سلامت به اعتبارات ۱۰ درصدی هدفمندی یارانه‌ها، بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی پزشک خانواده و منابع ناشی از ۱ درصد عواید حاصل از اجرای قانون مالیات برارزش افزوده دسترسی دارد، گفت: از قرار معلوم وزارت بهداشت مدعی است که در ادامه اجرای این طرح باید مطابق قانون برنامه توسعه صندوق‌های درمانی بیمه‌های اجتماعی نیز در یکدیگر ادغام شوند.

ثروتی گفت: در مقابل این خواست وزارت بهداشت، منتقدان این طرح از جمله گروهی از نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت رفاه عقیده دارند که با این شیوه تعرفه گذاری خدمات درمانی حتی اگر خواسته وزارت بهداشت هم اجرایی شود باز مجموع منابع درمانی صندوق بیمه‌های اجتماعی پاسخگوی هزینه‌ها نخواهد بود.

وی بابیان اینکه نمایندگان امضا کننده طرح تحول سلامت در مواجهه با نگرانی‌هایی مربوط به اجرای طرح خواستار انجام تحقیق و تفحص شده‌اند، گفت: از مسئولان وزارت بهداشت انتظار داریم هرچه زود‌تر مستندات و اطلاعات کامل مربوط به نحوه توزیع منابع طرح تحول سلامت را منتشر کنند.

نماینده بجنورد ادامه داد: در مواجهه با درخواست وزیر بهداشت از سازمان تامین اجتماعی مبنی بر ارایه گزارش هزینه کرد سهم درمان از کل حق بیمه دریافتی در سالیان اخیر مشاهده می‌کنیم که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در فاصله زمانی کوتاه به نشانه اثبات حسن نیت خود از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواستار ارائه گزارش عملکرد ۳۰ ساله گذشته شده است.

وی گفت: بطور قطع این اقدام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند حاوی این پیام باشد که وزارتخانه متبوعش با درک دغدغه وزیر بهداشت و برخی نمایندگان مجلس قصد دارد مسئولانه رفتار کند.

ثروتی گفت: با این تفسیر اکنون نمایندگان امضا کننده طرح تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت نیز از وزیر بهداشت توقع دارند که مانند همکار خود در هیات دولت مسئولانه برخورد کند و دست کم با انتشار جزئیات دقیق آماری و نحوه هزینه کرد اجرای طرح تحول سلامت دغدغه نمایندگان را درک و به حسن نظر آن‌ها احترام بگذارد.

کد خبر : ۳۲۵۵۹۹