خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگران خباز مطرح کرد:

بی‌قانونی در وضعیت مزدی کارگران نانوایی‌ها

دبیر انجمن صنفی کارگران خباز سنندج گفت: گرچه دستمزدهای مصوب شورای عالی کار طی سالهای گذشته، الزامات قانونی ماده 41 قانون کار را رعایت نکرده است ولی در این زمینه، وضعیت کارگران خباز به مراتب بدتر است.

یدالله صمدی، دبیر انجمن صنفی کارگران خباز سنندج و حومه، در گفتگو با ایلنا گفت: براساس ماده 41 قانون کار، حداقل دستمزد باید بتواند هزینه‌های ماهانه خانوارهای کارگری را تامین کند  که متاسفانه در سالهای گذشته این الزام قانونی، هرگز جامه عمل نپوشیده است و ما همیشه شاهد اجحاف در حق کارگران بوده‌ایم.

این فعال کارگری در رابطه با وضعیت مزدی کارگران خباز گفت: در زمینه افزایش دستمزد؛ وضعیت کارگران خباز یک درجه بدتر از سایر کارگران است چراکه هیچ مکانیسم قانونی و مدونی برای افزایش دستمزد این کارگران وجود ندارد.

صمدی در توضیح این مطلب گفت: یک عرف غیرقانونی طی سالیان گذشته به کارگران خباز تحمیل شده که براساس آن، دستمزد کارگران نانوایی‌ها براساس نرخ نان افزایش می‌یابد، به این مفهوم که هرگاه نان گران شود، براساس آن دستمزد کارگران نیز افزایش می‌یابد.

این فعال کارگری با اشاره به ثابت ماندن دستمزد کارگران خباز در بازه‌های زمانی مختلف علیرغم افزایش نرخ تورم گفت: برای مثال در آذر ماه 93، پس از سه سال ثبات دستمزدی، دستمزد کارگران خباز سنندج افزایش یافت. این درحالیست که سه سال متوالی پیش از آن، هیچ افزایشی در دستمزد کارگران این صنف علیرغم افزایش تصاعدی هزینه های زندگی، اعمال نشده بود.

دبیر انجمن صنفی کارگران خباز سنندج با اعلام این مطلب که برابر ماده 2 قانون کار، کارگران خباز مشمول قانون کار هستند، عدم اجرای آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور را یکی دیگر از مشکلات کارگران این صنف برشمرد و گفت: سالهاست که این آیین‌نامه برای کارگران نانوایی‌ها با وجود ماهیت سخت و زیان‌آور شغل آنها اجرا نمی‌شود و این مساله یکی از مطالبات اصلی کارگران این صنف است.

یدالله صمدی در ادامه گفت: ما کارگران خباز به دستورالعمل اجرایی انتخابات  انجمن‌های صنفی و دخالت‌گری منفی وزارت کار اعتراض داریم.

 وی در همین رابطه افزود: الزام تایید کاندیداها توسط نماینده وزارت کار مشکل‌ساز است و  به گونه‌ای است که در موارد بسیاری ما شاهد دخالت‌گری منفی این نماینده و رد صلاحیت کاندیداهای معتمد کارگران بدون ارائه مستندات و دلایل قانونی هستیم.

کد خبر : ۳۲۳۷۰۶