خبرگزاری کار ایران

مجلس بدنبال تفحص از طرح تحول سلامت؛

توکلی: وزارت بهداشت باید به دنبال اصلاح و تعدیل تعرفه‌ها باشد

درخواست تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت به امضای علیرضا محجوب٬ نادر قاضی‌پور٬ مسعود پزشکیان٬ احمد توکلی٬ عبدالرضا مصری و الیاس نادران و چند نماینده دیگر مجلس رسید.

احمد توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به امضای طرح تحقیق‌ و تفحص از طرح تحول سلامت اظهار داشت: از‌‌ همان نخستین روزهای آغاز به کار طرح تحول سلامت توسط وزارت بهداشت، نامه‌ای با امضای چندتن از نمایندگان مجلس از جمله بنده نسبت به نحوه اجرای این طرح هشدار دادیم که در آن مقطع کسی به این هشدار توجه نکرد.

وی افزود: در ادامه مسیر اجرای طرح تحول سلامت، در دو نوبت بار دیگر نسبت به برخی ابهامات در شیوه تخصیص و هزینه‌کرد بودجه برای این طرح هشدارهایی مطرح کردیم که همچون مورد نخست، مورد بی‌توجهی قرار گرفت و این بی‌توجهی‌های وزارت بهداشت از یک‌سو و ابهاماتی که در این طرح موجود است از سوی دیگر، ‌ ما را به این جمع‌بندی رساند که تحقیق‌وتفحص از این طرح را در دستور کار قرار دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس در تشریح انگیزه‌های اصلی این اقدام نمایندگان خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت نباید برای اصلاح ساختار به دنبال افزایش تعرفه‌ و درآمد پزشکان و متخصصان پزشکی باشد، بلکه باید با اصلاح و تعدیل تعرفه‌ها و افزایش و ارتقای سطح خدمات‌رسانی به مردم باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره امکان به نتیجه رسیدن این طرح در مجلس نهم، یادآور شد: طرح تحقیق‌وتفحص از طرح تحول سلامت با موفقیت انجام می‌شود.

توکلی در پایان تصریح کرد: از آن‌جا در روزهای آینده بررسی برنامه بودجه سال ۹۵ از سوی دولت تقدیم مجلس می‌شود، امیدواریم طرح این تحقیق‌وتفحص موجب شود که دولت در تهیه بودجه توجه بیشتری به استدلال‌های ما داشته‌باشد و توقع افزایش بودجه برای اجرای این طرح نداشته‌باشد و به جای آن به دنبال اصلاح ساختار‌ها باشد.

به گزارش ایلنا، در درخواست طرح تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت آمده: خواهشمند است در اجرای ماده ۲۱۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، درخواست تحقیق‌وتفحص ذیل را جهت رسیدگی به کمیته تخصصی ذی‌ربط ارجاع فرمایید.

عنوان تحقیق و تفحص:

طرح تحقیق و تفحص از نحوه اختصاص و توزیع منابع در طرح تحول سلامت

۱- بررسی نحوه توزیع اعتبارات طرح تحول سلامت بین روستا‌ها و شهر‌ها و منابع برخوردار و محروم

۲- تطبیق پرداختی به پزشکان و دست‌اندرکاران بخش سلامت با قانون مدیریت خدمات کشوری

۳- بررسی نحوه پرداخت حق‌الزحمه پزشکان و پرستاران بخش دولتی و عمومی قبل از اجرا و پس از اجرای طرح تحول سلامت

۴- گزارش اثربخشی مکانیسم‌های کنترل مالی و اداری اعمال شده جهت اطمینان از تک شغله و تمام وقت بودن پزشکان پس از اجرای طرح تحول سلامت

۵- گزارش نحوه و میزان برخورد با پزشکان متخلف و نتایج حاصله

۶- بررسی میزان اعتبارات صرف شده جهت واردات دارو و تجهیزات پزشکی پس از اجرای طرح تحول سلامت و تطبیق آن با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی (مقایسه فعالیت وارد کنندگان از سال ۹۰ تاکنون)

۷- گزارش هزینه‌کرد از عمل یک درصد ارزش افزوده و هدفمندی یارانه‌ها به تفکیک حوزه، آموزش و پیشگیری و بهداشت و حوزه درمان.

کد خبر : ۳۲۳۱۷۹