خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار تهران:

بر عملکرد پیمانکاران بهشت زهرا نظارتی حاکم نیست

asdasd
کد خبر : ۳۲۲۰۴۲

یک مقام صنفی کارگری گفت: از مجموع کارگران شاغل در سازمان بهشت زهرا دست کم 1500 کارگر از دریافت مزایای دریافت اضافه کاری و کار در روزهای تعطیل محروم هستند.

«رحیم عباسی» از اعضای هیات رئیسه کانون هاهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران با اعلام این مطلب افزود : از هزاروپانصد کارگر پیمانکاری سازمان بهشت زهرا، تعداد  حدود 740 کارگر در بخش خدمات فضای سبز ، 460 کارگر در بخش کفن و دفن ، 50 کارگر در بخش ستادی  و 150 کارگر  به عنوان راننده  و حدود 100 کارگر دیگر در بخش خدمات برگزاری مراسمات  این سازمان در سازمان بهشت زهرا مشغول کارند.

مسئول اتحادیه کارگران شهرداری تهران  در ادامه با تاکید براینکه در سازمان بهشت زهرا قوانین برای همه کارگران یکسان نیست افزود: به غیر از کارگران غسال که بابت کار در روزهای تعطیل اضافه کاری دریافت می‌کنند، سایر کارگران پیمانکاری این مجموعه از دریافت چنین مزایای قانونی محرومند.

عضو کمیته حقوقی کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران با بیان اینکه صرف نظر از متفاوت بودن پیمانکاران همه این کارگران در استخدام کارفرمای واحد هستند، از نظر قرارداد تصریح کرد: مدیران سازمان بهشت زهرا به نوعی تابع شهرداری تهران هستند و بنابراین شهرداری تهران باید پاسخگوی این تبعیض مزدی میان کارگران شهرداری باشد.

عباسی افزود: بابیان اینکه به استناد قانون کار شهرداری و مدیران سازمان بهشت زهرا در مقام کارفرمای اصلی باید پاسخگوی عملکرد پیمانکاران این مجموعه باشند، افزود: هرچند به دلیل نامعلوم بودن مشاغل موقت و غیر موقت اصل به پیمان واگذار کردن مسئولیت‌های سازمان بهشت زهرا جای انتقاد دارد اما دست کم این از مدیران این سازمان انتظار می‌رود که بر عملکرد پیمانکاران شاغل در این مجموعه نظارت بیشتری داشته باشند.

عباسی در توضیح یکی از تخلفات پیمانکاران سازمان بهشت زهرا گفت: این پیمانکاران در زمان محاسبه مزد حق بیمه کارگران را بصورت قانونی و برمبنای کارکرد واقعی آنها محاسبه می‌کنند اما در مقابل هنگام پرداخت حق بیمه آنرا براساس نرخ حداقل پرداخت می‌کنند و بدین ترتیب با ارتکاب عمل خلاف قانونی بخشی از مزد کارگران را نزد نگه می‌دارند

وی ادامه داد: این در حالی است که کارگران مورد نظر روزانه تا بیش از 10 روز در بخش‌های مختلف سازمان بهشت زهرا کار می‌کنند.

عباسی همچنین در خصوص مشکلات صنفی کارگران غسال، رانندگان حمل جنازه و قبرکن ها و مباشران  و دیگر کارگران بهشت زهرا مستقیم با کفن و دفن دارد، گفت: ماهیت شغل این کارگران سخت و زیان آور است اما به علت اینکه این کارگران زیر نظر پیمانکاران سازمان بهشت زهرا مشغول به کار هستند از حقوق خود محرومند حتی نوع بیمه ای که برای این کارگران رد می شود کارگر ساده یا نامشخص است.

مسئول اتحادیه کارگران شهرداری تهران افزود:در بحث طبقه بندی مشاغل شرکت های خدماتی پیمانکاری تامین نیروی انسانی باید بر اساس قانون عمل کنند و حقوق کارگران را بر اساس کاری که انجام می دهند بپردازند و نوع بیمه نیز بر اساس نوع خدمتی که به آن مشغولند رد کنند اما در عمل شاهدیم که حق کارگران بهشت زهرا پایمال می شود.

وی با اشاره به اینکه در مقابل این اجحاف قانونی مشاهده شده است که برای بخشی دیگر از  بهشت زهرا که حتی در ارتباط مستقیم با کفن و دفن جنازه نیستند توسط در سازمان تامین اجتماعی سابقه سخت و زیان آور منظور شده است، افزود: بصورت کلی افرادی که در سازمان بهشت زهرا کار می‌کنند به دلیل ماهیت حزن انگیز محیط شغلی مستحق برخوردرای از سختی کار هستند اما واقعیت این است که به دلیل نبود نظارت پیمانکاران سازمان بهشت زهرا خود را چندان پایبند رعایت مقررات کار و تامین اجتماعی نمی‌دانند

عضو هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران با بیان اینکه پیمانکاران جزءنیروهای بازنشسته سازمان بهشت زهرا هستند گفت: بازنشستگان سازمان بهشت زهرا در قالب شرکت-های خدماتی پیمانکاری تامین نیروی انسانی به سازمان بازمی گردند و اقدام به جذب نیروی کار می کنند که با این عمل سود کلانی به جیب می زنند.

وی افزود: این درحالی است که شهرداری تهران دستورالعمل‌های مشخصی برای کارگران از جمله کارگران بهشت زهرا دارد و تمام شرکت ها و سازمانها ملزم به رعایت این دستورالعملها و قوانین هستند اما چون نظارت بر رعایت این قوانین صورت نمی گیرد پیمانکاران به قوانین عمل نمی کنند.

عضو هیات رئیسه کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران تصریح کرد: پیمانکاران نیروهای مورد نیاز را خودشان جذب می کنند اما طبق قوانین و دستورالعمل ها پیمانکاران باید همراه با طرح طبقه بندی مشاغل اقدام به کار کنند و اگر طرح طبقه بندی ندارند از طرح سازمان بهشت زهرا استفاده کنند تا طرح کار خود را ارائه کنند و اگر اداره کار به اجرای قوانین در این سازمانها و شرکتهای پیمانکاری نظارت کافی داشته باشد بسیاری از مشکلات پیش نمی آید.

عباسی افزود:طرح طبقه بندی مشاغل از سال 80 برای پرسنل سازمان بهشت زهرا به اجرا درآمد اما باتوجه به کاستی هایی که در این طرح موجود است هنوز بازنگری نشده است اجرای طرح طبقه بندی در حالی برای پرسنل سازمان به اجرا درآمد و بیشترین تفاوت در بین کارگران پیمانی در اینجا وجود دارد که هیچ وقت طرح طبقه بندی برای کارگران شرکتی تحت نظرپیمانکاران اجرا نشده است.

مسئول اتحادیه کارگران شهرداری تاکید کرد:استخدام بازنشستگان خلاف قانون است زیرا فرصت کار را از جوانان می گیرد اما کارمندان سازمان بهشت زهرا بعد از بازنشستگی در لوای شرکتهای پیمانکاری به سازمان بهشت زهرا باز می گردند و سخت ترین و عمده ترین کارها به پیمانکاران سپرده می شود این در حالی است که کارگران در قبال خدمات سنگینی که ارائه می کنند کمترین مزد و ساده ترین نوع بیمه را دریافت می کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز