خبرگزاری کار ایران

دبیر مجمع نمایندگان کارگران استان یزد:

کارگاه‌های فاقد تشکل کارگری حادثه خیزتر هستند

asdasd
کد خبر : ۳۲۰۶۴۸

یک فعال صنفی کارگری استان یزد در رابطه با حادثه اخیر مرگ کارگر کارخانه فولاد یزد گفت: تجربه نشان داده است کارگران شاغل در کارگاه‌های فاقد تشکل صنفی کارگری بیشتر دچار حادثه می شوند.

دبیر مجمع نمایندگان کارگران استان یزد با اشاره به حادثه روز یکشنبه (16 آبان)  کارخانه فولاد یزد که  منجر  به فوت  یک کارگر شد به ایلنا گفت: تجربه نشان داده است  کارگران شاغل در  واحدهای صنعتی فاقد تشکل های کارگری معمولا بیشتر دچار حادثه می شوند.

«محمدرضا جغفری» در رابطه با نقش مثبت تشکل های کارگری در کاهش حوادث شغلی به ایلنا گفت: تشکل های کارگری حلقه واسط میان کارگران و کارفرما  و نماینده مطالبات کارگران هستند و می توانند در رابطه با کاهش نرخ حوادث شغلی می توانند موثر باشند.

وی افزود: این تشکل ها می‌توانند از یک طرف  وظیفه آموزش قواعد ایمنی به کارگران را بر عهده بگیرند و از طرف دیگر، نقص ها و کاستی ها در زمینه ایمنی را به کارفرما گزارش بدهند.

جعفری با اعلام این مطلب که  در حال حاضر، هیچ گونه تشکل کارگری در  کارخانه فولاد یزد وجود ندارد، گفت: در این شرایط، پیگیری علل بروز حادثه  و دستیابی به اطلاعات مربوط به آن دشوار است.

وی در همین رابطه افزود: غلیرغم تعدد واحدهای صنعتی فولاد در یزد، در حال حاضر فقط دو کارخانه فولاد این استان، کارخانه فولاد سامان و فولاد آلیاژ ایران واقع در شهرستان یزد، تشکل های کارگری دارند و باقی واحدها فاقد تشکل های کارگری هستند.

دبیر مجمع نمایندگان کارگران استان یزد در رابطه با حادثه خیز بودن واحدهای فولاد در یزد گفت:  یکی از دردناک ترین حوادث شغلی سالهای اخیر، حادثه فولاد غدیر یزد در سال 91 بود که منجر به فوت 18  کارگر گردید، گرچه در حال حاضر،  وضعیت ایمنی در  این کارخانه فولاد بهبود یافته اما همچنان صنعت فولاد در یزد  خطر ساز است. 

وی با اعلام این مطلب که  کارخانه فولاد یزد و فولاد غدیر از خطر آفرین کارخانه های فولاد کشور  هستند، گفت: وظیفه  بازرسان وزارت کار، بر اساس اصول مطروحه در قانون کار،  نظارت دقیق بر رعایت اصول ایمنی و بررسی کمی و کیفی معیارهای سلامت شغلی است که متاسفانه  در سالهای اخیر  کارکرد این بازرسان در رابطه با کارخانه های فولاد یزد،  برای فعالان کارگری قابل قبول نبوده است.

جعفری در پایان افزود: با توجه به حادثه خیز بودن صنعت فولاد و درصد بالای حوادث مرگبار شغلی در این صنعت ، بهتر است واحد های صنعتی این شاخه در اولویت اول بازرسی قرار گیرند و بازرسان اداره کار با جدیت بیشتری به نظارت بر این واحدها بپردازند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز