خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری:

60 درصد کارگران حمل و نقل‌هوایی با مشکل تبعیض مزدی مواجهند

asdasd
کد خبر : ۳۱۷۰۸۵

یک فعال کارگری معتقد است: نابرابری شرایط مزدی باعث ایجاد نارضایتی شغلی در میان کارگران قراردادی و پیمانکاری صنعت هواپیمایی کشور شده است.

«حمید نجف» با بیان اهمیت ایمنی در صنعت حمل و نقل هوایی کشور به ایلنا گفت: با توجه به اهمیت و حساسیت شغلی کارکنان این صنعت، تبعیض ناشی از دریافت حقوق و مزایا مهم‌ترین عامل نارضایتی شغلی کارکنان صنعت هواپیمائی کشور را رقم زده است و چه بسا تداوم آن خسارات جبران‌ناپذیری را به این صنعت وارد خواهد کرد.

این فعال کارگری تصریح کرد: چیزی حدود 60 تا 70 درصد از کارکنان صنعت حمل و نقل هوایی کشوری را نیروهای قراردادی و شرکتی تشکیل می‌دهند اما به‌دلیل عدم ارتقای شغلی و حقوق پایه ثابت و بسیاری از مشکلات دیگر میزان رضایت شغلی خود را از دست داده و سرخورده شده‌اند.

وی ادامه داد: شکاف پرداختی در این صنعت به‌اندازه‌ای زیاد است که برخی از آنان به نان شب و حتی کرایه خانه خود محتاجند و برخی دیگر از زندگی لوکسی برخوردارند.

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار تشریح کرد: در دولت قبل نزدیک به 6 تا 7 هزار نفر از کارکنان قرارداد شرکتی را به قرارداد مستقیم تبدیل شدند که تمام امتیازات کارکنان رسمی را دارا بود و سالانه تمدید می‌‌شد اما مسئولان ناوگان حمل و نقل هوائی این قراردادها را یک‌طرفه تنظیم و بندهایی را به قرارداد اضافه کردند که دریافتی کارکنان از حالت شرکتی نیز کمتر شد و یک پله پائین‌تر نیز آمد.

این فعال کارگری افزود: نظام‌پرداختی کارکنان شرکتی زیر پوشش تأمین اجتماعی بود اما با تغییر قراردادها به قرارداد مستقیم، نظام‌پرداختی کارکنان زیر پوشش قانون خدمات کشوری قرار گرفت.

وی تأکید کرد: با وجود آن‌که 70 – 80 درصد افرادی که چرخه این صنعت را به حرکت در می‌آورند قراردادی هستند اما در پایان ماه با کمال تعجب مشاهده می‌شود 80 درصد منابع ریالی به جیب کارکنان رسمی که مزایای بسیار عالی چون، بلیت‌های خارجی رایگان برای خود و اعضای درجه دو و سه خانواده نیز دارند، سرازیر می‌شود.

این فعال کارگری در پی گفت: اما کارمند دیگری که دارای سابقه کاری 15 است محروم از یک بلیت داخلی است؛ شکاف اختلاف پرداخت‌ها به‌قدری است که به‌طور مثال مهمانداران دارای قرارداد رسمی دریافتی 4 - 5 میلیونی دارند ولی مهمانداران قراردادی با کاری یکسان یک‌میلیونی حقوقشان است.

نجف تصریح کرد: بخش عمده‌ای از نیروهای قراردادی دارای تحصیلات عالیه هستند اما از ارتقای شغلی آنان خبری نیست؛ افرادی با 15 سال سابقه کاری به‌دلیل تسویه حساب آخر سال به عنوان یک کارمند تازه استخدام  و صفر محسوب می‌شوند.

وی گفت: وجود تبعیضات پرداختی و ناعادلانه بودن آنها به‌اندازه‌ای بر روحیه و به‌تبع آن بر کیفیت کار در این صنعت تأثیرگذار است که در سال‌های گذشته کارمندی به دلیل درآمد پائین و پرداخت نشدن وام ضروری خودروی خود را به هواپیما کوبید و خسارت‌های فراوانی را وارد کرد. 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز