خبرگزاری کار ایران

جزئیات حادثه سقوط کامیون در معدن سرچشمه

asdasd
کد خبر : ۳۱۵۱۰۶

به گفته کارگران معدن مس سرچشمه، راننده‌ای که در حادثه بامداد امروز این واحد معدنی دچار حادثه شده بود هم اکنون در بیمارستان بستری است.

به گزارش ایلنا درپی انتشار خبر سقوط یکی از کامیون‌های وابکو معدن مس سرچشمه به درون گودالی، کارگران این واحد معدنی از سلامت همکار حادثه دیده خود خبر دادند.

براین اساس در حادثه بامداد امروز آقای «میثم زینعلی» که از کارگران شرکت پیمانکاری آریاناران است بعد از بارگیری سنگ معدن و در مسیر برگشت از داخلی گودالی هم اکنون در آن عملیات استخراج در دست انجام است دچار حادثه می‌شود.

از قرار معلوم در این حادثه به دلایلی که هنوز معلومم نیست کامیون مورد نظر ناگهان از مسیر خود منحرف شده و از ارتفاع ۲۰ متری با گذر کردن از توده نواری شکل خاکی که برای مشخص کردن حریم جاده در حاشیه بیرونی مسیر نصب شده است به دخل گودال سقوط می‌کند.

منابع ایلنا می‌گویند بعداز سقوط، کامیون مورد نظر به حالت عمودی از قسمت جلوی بدنه (پوزه) به زمین برخورد کرده و در ‌‌نهایت به حالت افقی و بر روی چرخ‌ها در کف گودال قرار می‌گیرد.

از قرار معلوم در این حادثه قسمت جلویی بدنه کامیون دچار حادثه می‌شود اما به اتاقک راننده که جایی در قسمت بالایی بدنه و زیر قسمتی از محفظه کمپرسی قراردارد آسیبی وارد نمی‌شود.

به گفته همکاران آقای زینعلی خوشبختانه وی در زمان سقوط کامیون از ارتفاع و برخورد با زمین در اتاقک راننده حضور داشته و برای همین در حال حاضر در سلامت کامل است اما برای انجام آزمایشات تکمیلی پزشکی به بیمارستانی در رفسنجان منتقل شده است.

حجمی شدن قراردادهای جدید علت احتمالی حادثه

در عین حال منابع ایلنا با تاکید براینکه تا زمان انجام تحقیقات فنی نمی‌توان در مورد چرایی این اتفاق اظهار نظر قطعی کرد ادامه می‌دهند: ممکن است افزایش فشار کاری کارگران آریاناران در بروز این حادثه موثر بوده باشد.

بصورت مشخص کارگران آریاناران که بصورت پیمانکاری در معدن مس سرچشمه مشغول کارند در تابستان سال جاری در چند نوبت برای پیگیری مطالبات صنفی خود به تهران مراجعه و در مقابل ساختمان نهاد ریاست جمهوری و وزارت صنعت و معدن تجمع کرده بودند.

مهم‌ترین دلیل برپایی این اجتماعات صنفی جابجایی پیمانکار و تبدیل قرارداد پیمانی این کارگران از حالت کار معین به کار حجمی بود.

آنزمان این کارگران به ایلنا گفتند: در حالی که قرار بود قراردادهای بیشتر ما از پیمانکاری به قراردادی تبدیل شود اما ناگهان متوجه شدیم که باجابجایی پیمانکار معدن قراردادهای همه ما از کار معین به کار حجمی تغییر یافته و به همین دلیل در کنار افزایش ساعات و تعهدات کاری تا نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان از دستمزدهای ما کاسته شده است.

بگفته این کارگران هرچند بعد از برگزاری تجمعات اعتراضی آن‌ها در تهران موضوع جابجایی پیمانکار متوقف شده است اما در عمل قراردادهای آن‌ها به حالت حجمی تغییر کرده است.

برپایه این اطلاعات کارگران آریاناران که شمار آن‌ها نزدیک به ۳۰۰ نفر است مجبورند تا برای درآمد دستمزد قبلی ساعات بیشتری کار کنند و بصورت مشخص در زمانی کوتاه‌تر حجم بیشتری از سنگ معدن را استخراج و به پیمانکار تحویل دهند.

آن‌ها می‌گویند در درازمدت نتیجه این تغییر شرایط کاری چیزی جز افزایش فشار عصبی نیست و برای همین هیچ بعید نیست که همکار حادثه بامداد امروز نتیجه این فشار روحی و خستگی بوده باشد.

کارگران آریاناران در تشریح این فشار عصبی می‌گویند: بصورت مشخص بامداد روز گذشته و درست بیست و چهار ساعت مانده به حادثه امروز یکی از مسئولان معدن کارگران نوبت صبح را متهم به دیرآمدن در محل کار کرد.

براساس این اظهارات در حالی که کارگران نوبت صبح کار طبق مقررات معدن در ساعت ۷ و پانزده دقیقه در محل کار خود حاضر شده بودند، فرد مورد نظر در جمع کارگران حاضر شد و با لحن نامناسبی اصرار داشت که بگوید ساعت کاری نوبت صبح معدن از ۶ و نیم بامداد شروع شده و در نتیجه کارگران حاضر مرتکب تاخیر شده‌اند.

آن‌ها می‌گویند نحوه بیان نامناسب این فرد و اصراری که برای متهم کردن کارگران نوبت صبح به انجام تخلف داشت، باعث شد تا‌‌ همان لحظه کارگران اعتراض خود را نشان دهند و در ‌‌نهایت یکی از مدیران معدن برای آرام کردن تنش ایجاد شده در جمع معترضان حاضر شد و کارگران را متقاعد کرد تا مثل همیشه در محل کار خود حاضر و مشغول کار شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز