خبرگزاری کار ایران

جلسه نقد و بررسی رمان «چال» برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۳۱۱۶۹۹

در روز چهار شنبه گذشته (پانزدهم مهرماه) پنجمین نشست از سلسله نشست‌های انتشارات پیدایش با موضوع نقد و بررسی داستان «چال» برگزار شد.

به گزارش ایلنا در این نشست «علی دهقان» نویسنده داستان چال و کار‌شناسان ادبی، «علی اصغر شیرزادی» و «علی شروقی» و تعدادی از علاقه‌مندان به ادبیات حضور داشتند

شیرزادی در این نشست درباره اثر گفت: رمان خوب نوشته شده است و اثر با ایجاد یک وحشت از ابتدا و ادامه دادن آن تا انتها در کنار نمادهایی مانند بنزین و روغن، که در کنار این وحشت کاربردی شده‌اند این قابلیت را ایجاد کرده که مخاطب را به دنبال خود بکشد.

وی افزود: از سویی دیگر پایه‌های واقعیت نمایی در این اثر بشدت قدرتمند است و همچنین توجه به واقعیت‌های بیرونی داستان هم قابل تامل است که برای اولین اثر یک نویسنده جوان بسیار وضعیت خوبی است.

همچنین شروقی گفت: رمان مانند آثاری همچون «انتری که لوطیش مُرد» در تلاش است، ظلم قدرت را به نمایش بگذارد اما موفق نبوده است چراکه تنها به یک لایه ابتدایی خود متمرکز شده و در جایگاه یک روایت ارائه شده است.

یونس تراکمه که در این نشست حضور داشت، گفت: مشکلی که من با چال دارم این است که اصولا روایت زبانی‌اش را نمی‌فهمم و به نقد برخی از جملات درون اثر پرداخت.

تراکمه افزود: روش نوشتن نویسنده را نمی‌فهمم و معتقدم اثر اصلا داستانی نیست و مطالب را این گونه روایت در داستان حرام کرده است تا حدی که بر کاراکتر‌ها نیز تاثیر گذاشته و آن‌ها را به ضعف کشانده است.

سید آبادی دیگر منتقد حاضر در نشست،  نیز گفت: این نوع اثر، نثر ادبی نوجوانان است و ارزش کتاب بیشتر در موضوع و محتوای آن است، محتوایی که نه مانند رمان‌های عامه پسند و نه تلخ نویسی از مد افتاده و در این مورد توجه به شخصیت‌هایی که مدتهاست از داستان نویسی ما دور هستند دو مؤلفه اساسی «چال» است.

منتقدین دیگر حاضر در جلسه و علاقه‌مندان به ادبیات نیز بحث‌هایی داشتند و به جنبه‌های دیگر اثر نیز پرداختند.

علی دهقان در داستان «چال» به زندگی سه نوجوان که در مکانیکی و رده کارگری مشغول به فعالیت هستند می‌پردازد، ماجرای شخصیت‌های این کتاب داستان زندگی آدم‌هایی است که خیلی دور نیستند و همین حوالی شهر ما و در هاله عظیم دود، آهن و سیمان، روزگارشان را با رنج و زخم وصله می‌کنند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز