خبرگزاری کار ایران

دبیر کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور:

مرخصی زایمان نباید مانع اجرای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور بشود

asdasd
کد خبر : ۳۰۲۳۴۷

به گفته دبیر کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، استفاده کارگران زن دارای شغل سخت و زیان آور از حق قانونی مرخصی زایمان نباید در روند بازنشستگی پیش از موعد آن‌ها اخلال ایجاد کند.

«رحمت‌الـله‌پور موسی» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: به موجب قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور، هر کارگر مشمول در طول سنوات خدمت خود مجاز است که تنها معادل یک سال (۳۶۵ روز کاری) مرخصی داشته باشد.

وی افزود: هرچند هنوز تامین اجتماعی به دلایل اقتصادی حاضر نیست با ۹ ماهه شدن دوره مرخصی زایمان کارگران زن بیمه شده موافقت کند اما جدا از این مسئله مواردی وجود دارد که کارگران زن مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور به دلیل بالا بودن ایام مرخصی نمی‌توانند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند.

پورموسی با یادآوری اینکه در میان این گروه از کارگران مشمول، شمار قابل توجهی در زمان اشتغال دست کم برای دو یا سه نوبت از مرخصی زایمان استفاده کرده‌اند، افزود: از آنجا که استفاده از مرخصی زایمان در راستای اجرای سیاست‌های توسعه جمعیتی بوده است بهتر است که مدت این مرخصی را جزیی از مجموع سوابق بیمه‌ای کارگران زن مشمول مقررات سخت و زیان آور کسر شود.

وی بایادآوری اینکه مشابه این طرح در سالهای گذشته برای کارگران مشمولی که کارگاه آن‌ها به دلیل اجرای طرح نوسازی و بازسازی صنایع موقتا تعطیل شده بود اجرا شده است، ادامه داد: در آن زمان اعلام شد، همه کارگران دارای مشاغل سخت و زیان آوری که به دلیل تغییر ساختار و بازسازی کارگاه به بیمه بیکاری معرفی شده‌اند می‌توانند مانند مشمولان معمولی برای بازنشستگی پیش از موعد اقدام کنند.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق در مورد کارگران زنی که دارای سابقه سخت و زیان آور هستند نیز تکرار شود، از شمار بازنشستگانی که امروز در شعب تامین اجتماعی معطل دریافت حکم بازنشستگی هستند کاسته خواهد شد.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان خراسان رضوی بایادآوری اینکه بسیار عادی است که یک کارگر در طول سنوات کاری خود خواسته یا ناخواسته از انواع مرخصی‌ها استفاده کند، ادامه داد: هم اکنون بسیاری از کارگران مشمول مقررات بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور به دلیل استفاده از همین مرخصی‌های پراکننده نمی‌توانند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند زیرا از نظر کارشناسان سازمان تامین اجتماعی ترتیب توالی سوابق شغلی آنها دچار برهم خوردگی شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز