خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

نظام بیمه سلامت مانند هدفمندی یارانه‌ها مردم را گرفتار می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۹۷۵۸۷

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می‌گوید طرح بیمه سلامت که متولیان کنونی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در صدد اجرای آن هستند؛ درست مانند لایحه هدفمند سازی یارانه‌ها باعث گرفتاری بیشتر اقشار آسیب‌پذیر می‌شود.

«حسن صادقی» در گردهمایی اخیر اعضای کمیته‌های بیمه و درمان پیشکسوتان و خانه‌های کارگر استان تهران با اعلام این مطلب از مواضع اخیر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص اجرای طرح بیمه سلامت به شدت انتقاد کرد.

این فعال صنفی کارگری گفت: روزی که دولت گذشته پس از مقدمه چینی­ های فراوان و لایحه هدفمندی یارانه ها را به مجلس ارائه داد و در نهایت قانون آنرا برای اجرا از مجلس پس گرفت، دلسوزان اقتصاد ملی هشدار دادند که هدفندی یارانه‌ها نه فقط به پاشنه آشیل دولت که به سیاه چاله‌ای برای بلعیدن سفره‌های کارگران تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به شباهت‌هایی که میان لایحه هدفمندی یارانه‌ها و نطام بیمه سلامت وجود دارد، گفت: اصرار بیش از اندازه بر اجرای این قانون ناکارآمد و غیر منطقی باعث می‌شود تا دولت یازدهم نیز با مشکلی مشابه دولت نهم و دهم روبرو شود.

صادقی افزود: اگر بی‌توجهی متولیان بهداشت و درمان کشور ادامه یابد و طرح تحول بیمه سلامت به همان شیوه دستوری مورد نظر آقایان اجرا شود به زودی با شرایطی روبرو خواهیم شد که در آن دولت دیگر نمی داند با عواقب آن چگونه برخورد کند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: سالهاست مبالغ قابل توجهی از منابع کشور صرف پرداخت یارانه­ ها شده و همچنان این وضعیت ادامه دارد مشابه این اشتباه استراتژیک بشکل دیگری در دولت یازدهم در حوزه سلامت تکرار شد علیرغم تذکرات صاحب نظران متأسفانه وزیر بهداشت که از پشتوانه محکم دولت هم برخوردار است در پی یک اشتباه غیر قابل بازگشت، مسیر سلامت را به سمتی هدایت کرده که عواقب آن ممکن است کل دولت را تحت تأثیر سوء خود قرار دهد.

صادقی گفت: امروز درست مثل زمان شروع پرداخت یارانه ها که رضایت نسبی را در بین اقشار جامعه ایجاد کرده بود سیاستهای بخش سلامت هم همین کار را کرده است، متقاضیان که بیماران هستند از رضایت نسبی برخوردارند کارکنان بخش درمان هم به واسطه تغییر تعرفه های خدمات، بخصوص در بخش پزشکان و متخصصین از رضایت نسبی برخوردار شده‌اند ولی به تدریج این سیاستگذاری آثار زیانبار خود را نشان داد.

وی افزود: تعارض و تقابل بین نیروهای خدمت دهنده درمان یعنی پزشکان، پرستاران و سایرین در خصوص یک تقسیم منافع، امروز کار را به جائی رسانده که گروه های مختلف شبکه درمان را در مقابل یکدیگر قرار داده، به تدریج به دلیل کاهش منابع بخش­ هایی از هزینه های درمان به عهده بیماران گذشته شده است و پیش بینی می‌شود این روند به تدریج افزایش یابد.

صادقی بابیان اینکه به دلیل بار مالی پرداخت کارکنان درمان با تعویق زمانی روبرو شده است، افزود: سازمانهای بیمه گر از جمله تأمین اجتماعی به دلیل بار مالی سنگین، توان پرداخت این هزینه ها را ندارند و این در حالی است که تمامی سهم درمان حق بیمه‌ها یکسره صرف امور درمانی شده و کوچکترین مقداری از آن بابت سرمایه گذاری اختاص نمی‌یابد.

وی افزود: امروز کار بجایی رسیده که وزیر بهداشت تهدید می‌کند که در صورت عدم پرداخت مطالبات، بیمارستانهای دانشگاهی، بیماران تأمین اجتماعی را پذیرش نمی کنند، همه اتفاقات نامیمون حاصل سیاستهای جدید سلامت است که در ابتدا نوید بهبود می‌داد.

صادقی گفت: این در حالی است که دولت بر اساس قانون اساسی بخصوص بند 12 اصل 3، اصل 29 و بند یک اصل 43 مکلف به تأمین بهداشت و درمان برای کلیه آحاد جامعه است و این وظیفه ای نیست که بخواهیم به هر دلیلی آن را نادیده بگیریم لذا تهدید وزیر در خصوص عدم پذیرش بیماران گواه از عدم اطلاع ایشان از وظایف قانون اساسی میدهد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: این در حالی است که امروز بیش از صد هزار میلیارد تومان دولت به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است و حتی اگر قرار به تهاتر باشد مسئولان وزارت بهدشات می‌توانند از مطالبات انباشته شده بیمه شدگان برداشت کنند و از چنین مکاتباتی که می‌تواند تبعات اجتماعی و فراوانی را در پی داشته باشد پرهیز کند.

وی با بیان اینکه جامعه چهل میلیونی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی از موضع گیری‌های به جای مسئولان  دلسوز سازمان تامین اجتماعی معاون در مورد اجرای طرح تحول سلامت تقدیر می‌کنند افزود: از دولت آقای روحانی می خواهیم که نسبت به بسته­های سیاستها در حوزه سلامت تجدید نظر کرده تا این راه به سرنوشت قانون هدفمندی یارانه ها مبتلا نشود.

وی افزود: ما از وزیر بهداشت و درمان که متولی اصلی بهداشت و درمان در کشور است می خواهیم که در ابراز عقاید و اظهار نظرهای خود که قطعاً با حساسیتهای اجتماعی روبرو خواهد شد خویشتن داری بیشتری از خود نشان دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز