خبرگزاری کار ایران

همه کارگران بازنشسته مابه‌التفاوت افزایش مستمری را نگرفته‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۹۷۰۴۰

تعدادی از مستمری بیگران سازمان تامین اجتماعی می‌گویند با گذشت نزدیک به 5 ماه از شروع سال جاری هنوز مابه‌تفاوت‌های مربوط به افزایش مستمری‌های فروردین ماه به همه آنها پرداخت نشده است.

این گروه از بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی که در زمره کارگران بازنشسته و از کار افتاده هستند با اعلام این خبر به ایلنا گفتند پس از آنکه سازمان تامین اجتماعی در تیر ماه سال جاری بخشی از مابه‌تفاوت افزایش مستمری‌های ماه نخستین سال 94 را پرداخت کرد دیگر هیچ وجهی بابت این موضوع به آنها پرداخت نشده است.

برابر مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی موظف است تا دست‌کم سالی یکبار مستمری کارگران بیمه شدگان بازنشسته، از کارافتاده و بازمانده را به نسبت سبد هزینه‌های زندگی و حداقل دستمزد شورای عالی کار افزایش دهد.

از آنجا که پرداختی‌های این سازمان براساس بودجه ای است که از قبل به تصویب قانونی رسیده‌است همیشه در آغاز هر سال تا ابلاغ بودجه جدید دست کم برای چند ماه مستمری‌های بیمه شدگان غیر شاغل این سازمان برمبنای نرخ سال گذشته پرداخت می‌شود و سپس این مبلغ مابه‌تفاوت به صورت تدریجی به همراه مستمری‌های ماه‌های بعدی به بیمه‌شدگان پرداخت غیر شاغل می‌شود.

در همین راستا برای سال 94 مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در راستای مصوبه مدیران این سازمان از اردیبهشت ماه  به میران 15 تا 17 درصد افزایش یافت و آنطور که ماه گذشته «محمد حسن زدا» معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی ماه گذشته گفت قرار بود تا مابه‌تفاوت مستمری فروردین ماه سال 94 بیمه شدگان این سازمان به همراه مستمری تیرماه پرداخت شود.

اما با گذشت نزدیک به یک ماه از این ماجرا بیمه شدگان بازنشسته و مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی می‌گویند که هنوز مابه التفاوت مربوط به اردیبهشت ماه آنها پرداخت نشده است.

در این خصوص آقای «داوود رضوی» که از کارگران بازنشسته ساکن شهر تهران است به ایلنا می‌گوید: گویا مسئولان سازمان تامین اجتماعی فراموش کرده‌اند که هنوز بابت باقیمانده مابه‌تفاوت مستمری فروردین ماه را با بازنشستگان تسویه حساب نکرده‌اند.

این فعال صنفی کارگری ادامه می‌دهد در شرایطی که افزایش حداقل مستمری‌های سال 94 هیچ همخوانی با هزینه‌های زندگی خانواده‌های بازنشسته ندارد، پرداخت نشدن مابه‌تفاوت مستمری‌های فروردین ماه بر فشار اقتصادی خانواده‌های مستمری بگیر اضافه می‌کند.

در عین حال «عید علی کریمی» از اعضای هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته شهرستان البرز استان قزوین نیز با تایید پرداخت نشدن باقیمانده مابه التفاوت افزایش مستمری‌های به همه کارگران بازنشسته تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی می‌گوید: سازمان تامین اجتماعی بر اساس نام خانوادگی حقوق را در روزهای ماه پرداخت می­کند ، معوقه فروردین ماه عده‌ای از بازنشستگان که حتی نام خانوادگی آنها در ابتدای حروف الفبا قرار دارد پرداخت نشده است

وی ادامه می‌دهد: در نحوه پرداخت این معوقه و ترتیب آن  از سوی سازمان تامین اجتماعی هیچ نوع دلیلی ذکر نشده و وعده پرداخت از خرداد ماه به تیر و مرداد کشیده شد و سرانجام پرداختی انجام نشد،در وعده جدید سازمان زمان پرداخت 31 مرداد اعلام شد که امیدواریم سازمان به وعده­‌هایش عمل کند زیرا بازنشستگان با توجه به وعده­‌های قبلی سازمان و عمل نکردن به آنها ،باعث کاهش اطمینان بازنشستگان به سازمان تامین اجتماعی شده است.

این فعال صنفی کارگری ادامه می دهد: سازمان تامین اجتماعی قبل از اعلام هر نوع افزایشی باید تامین اعتبار کند بعد آن را رسانه­‌ای کند زیرا هر نوع افزایش حقوقی باعث افزایش نرخ­ها و تورم در کشور می­شود و اگر این افزایش­ها در حقوق کارگران اجرا نشود معضل بزرگی در زندگی معیشتی کارگران به بار می­‌آورد.

عضو هیئت مدیره شهرستان البرز افزود: سازمان تامین اجتماعی در پی حذف فیش­‌های حقوق بازنشستگان که بدون اعلام قبلی صورت گرفته باعث ایجاد دردسرهایی دیگری برای قشر بازنشسته شده است زیرا باتوجه به ناآشنایی و دسترسی نداشتن آنها با کامپیوتر و اینترنت و ناراضی بودن از انتشار اطلاعات شخصی و حقوقی خود به فرزندان یا آشنایان برای دسترسی به اطلاعات فیش حقوقی خود و ناامنی کافی‌نت­‌ها و کلاهبرداری­‌هایی که در جامعه هست خواهان دسترسی آسان به اطلاعات حقوقی خود هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز