خبرگزاری کار ایران

پیشنهاد یک تشکل کارگری برای چگونگی وصول مطالبات تامین اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۲۹۴۹۲۲

اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با انتشار نامه‌ای سرگشاده یشنهادات خود را در خصوص گنجانده شدن مطالبات سازمان در چارچوب مقررات لایحه برنامه ششم توسعه مطرح کرد.

به گزارش ایلنا در نامه که خطاب به «سید تقی‌نوربخش» مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نوشته شده، آمده است: با توجه به مشکلاتی که سازمان تامین اجتماعی دارد ومشکل اجبار در پذیرش صندوق فولاد،تصمیم گرفته­ایم از فرصتی که پیش رو داریم استفاده کنیم و پیشنهاداتی برای بهبود اوضاع سازمان تامین اجتماعی ارائه  کنیم.

به باور نویسندگان این نامه از آنجا که رویکرد دولت در برنامه ششم که حمایت از صندق­های بیمه­ای و تمرکز بر گروه­ها اجتماعی ضعیف اقتصادی است، سازمان تامین اجتماعی به عنوان اصلی‌ترین صندوق ارائه دهنده خدمات بیمه‌های اجتماعی می توان از فرصت به وجود آمده به نفع تامین منافع جامعه 40 میلیون نفری بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی استفاده کند.

به گزارش ایلنا متن پیشنهادات این تشکل صنفی کارگری به شرح ذیل است:

1-   به میزان  1% عوارض از ورود همه کالای مصرفی با منشاء تولید خارجی اخذ و و صد در صد منابع آن به صندوق بیمه بیکاری واریز شود تا صرف پرداخت مقرری بیمه بیکاری و آموزش کارگرانی شود که به واسطه واردات محصولات خارجی شغل خود را از دست داده‌اند.

2-  به منظور حفظ اشتغال بیکاران و جلوگیری از بکارگیری مجدد بازنشستگان کشوری ـ لشکری و تأمین اجتماعی، کلیه کارفرمایان موظفند افراد شاغل بازنشسته خود را در لیست بیمه لحاظ و حق بیمه مربوطه برابر حساب سازمان واریز نمایند. سازمان تأمین اجتماعی مکلف است در صورت تخلف وفق مقررات جهت وصول حق بیمه عمل نماید.

3- به منظور جلوگیری از انباشته شدن بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی ـ دولت مکلف است از اولین سال برنامه ششم، بدهی خود را به مأخذ آخرین سال صورتهای مالی حسابرسی شده در بودجه عمومی هر سال لحاظ و صددرصد آنرا  در قالب ریالی به سازمان پرداخت نماید.

4-    به منظور کاهش میزان بدهی انباشته شده دولت به سازمان، دولت مکلف است حداقل تا سقف 20% مطالبات مذکور را هر ساله در قالب ـ واگذاری دارائی ها با انتخاب سازمان ـ فاینانس ارزی و تعهد پرداخت آن از سوی دولت ـ واگذاری طرحهای نیمه تمام با انتخاب سازمان ـ تهاتر با خرید خدمات سازمان از دستگاههای دولتی ـ در بودجه عمومی لحاظ تا در پایان برنامه ششم توسعه کل بدهی پرداخت گردد.

5- به منظور دسترسی سازمان به اطلاعات لازم برای وصول حق بیمه سهم سازمان کلیه دستگاه های اجرایی و سازمانهای غیر دولتی موظفند پایگاه اطلاعاتی خود را بر اساس درخواست سازمان بدون دریافت وجه در اختیار سازمان قرار دهند.

6- به منظور اعمال سیاست تأخیری در ورود افراد به حوزه مستمری از طریق اعمال سیاستهای تشویقی، نظام پلکانی حق پایه سنوات مازاد 20 سال را در خصوص واجدین شرایط ماده 111 و همچنین مشمولین تبصره 1 ماده 76 قانون تأمین اجتماعی و مشمولین قانون سخت و زیان آور با 30 سال سابقه پرداخت مستمر را در طول برنامه ششم توسعه به مورد اجرا گذارد.

7- سازمان موظف است برقراری مستمری را از سال اول برنامه هر سال یکسال به متوسط دو سال آخرین پرداخت حق بیمه مأخذ پرداخت مستمری اضافه کند تا پایان برنامه این عدد به 7 برسد مأخذ پرداخت مستمری طی برنامه بر مبنای متوسط جمع سالهای پرداخت حق بیمه به مأخذ ضریبی از حداقل دستمزد همان سال ضربدر حداقل دستمزد سال برقراری لحاظ گردد.  

8-  با هدف استفاده از همه هزینه­های درمانی کشور پیشنهاد می­شود: بیمارستان­های غیر دولتی در پایان هر سال میزان ضریب اشغال تخت خود را به وزارت بهداشت ـ درمان و آموزش پزشکی اعلام تا حسب ضرورت نسبت به معرفی بیمارانی که بعلت کمبود تخت بیمارستانی از درمان باز می­مانند به بیمارستان­های مذکور اقدام نمایند. بیمارستان­ها مکلفند هزینه های درمانی بیماران فوق را از سازمان­های بیمه گر برابر تعرفه دولتی دریافت نمایند.

9- وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی موظف است در نقاطی که سازمان تأمین اجتماعی با کمبود نیروهای متخصص مواجه است نسبت به تأمین آن اقدام و در صورت نیاز تمدید پروانه پزشکان در این مناطق را مشروط به همکاری آنها با سازمان تأمین اجتماعی نماید.

10- پیشنهاد می­شود به منظور جلوگیری از تعدد نرخ­ها در بخش درمان کلیه قراردادهای بیمه مکمل در خدمات پایه درمان لغو و طی برنامه هیچ شخصیت حقوقی حق بستن قرارداد بیمه مکمل مازاد بر تعرفه دولتی نداشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز