خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

مجلس متناسب با تعهدات دولت برای سازمان تامین اجتماعی منابع مالی درنظر بگیرد

asdasd
کد خبر : ۲۹۴۹۰۷

نشست دوره­ای اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری استان تهران صبح امروز با حضور اعضا و مسئولان این تشکل صنفی کارگری در محل تشکیلات مرکزی خانه کارگر برگزار شد.

به گزارش خبرنگارایلنا، «حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این نشست اعلام کرد: هم اکنون در حوزه تامین اجتماعی در فضایی قرار گرفته­ایم که وضعیت مطلوب نیست.

صادقی گفت: سازمان تامین اجتماعی مانند سایر سازمان‌ها نیست که هرساله دولت منابعی را برای آن تخصیص دهد و ماه به ماه از درآمدهای عمومی مانند مالیات، نفت و... بودجه جذب کند و به حساب صندوق­های آنها واریز کند.

وی در ادامه اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی باید توان کسب درآمدداشته باشد تا جوابگوی پرداختی‌هایش باشد، تامین برخی از این درآمدها به عهده دولت است،  مانند بخش کارگران قالیباف یا رانندگان تاکسی درون‌شهری و برون‌شهری که عملاً کارفرمایی ندارد اما کارگر محسوب می‌شوند و دولت برابر قانون مصوب مجلس کارفرمای آنان است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: در مورد این گروه از کارگران بیمه شده سازمان تامین اجتماعی دولت به عنوان کارفرما باید هم 23 درصد حق بیمه و3 درصد بیمه بیکاری را پرداخت کند و این در حالی است که طبق آمارهای رسمی در سالهای گذشته دولت در مورد این تهد بدحسابی کرده است.

وی افزود: در این دست از مقررات بیمه‌ای نمایندگان مجلس تنها به دنبال افزایش تعهدات کارفرمایی دولت بوده‌اند و این درحالی است که نه بابت تضمین منابع مالی پرداخت چنین هزینه‌ای راه‌کاری یافته اند و نه تلاش می‌کنند تا با استفاده از مکانیزم‌های تشویق و تنبیه دولت را به خوش حسابی متعهد کنند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: عملکرد دولت‌ در برابر سازمان تامین اجتماعی نشان می دهد که دولت تنها از سال 54 که مقررات بیمه‌های اجتماعی مربوط به کارگران خاص در مجلس شورای ملی وقت تصویب شد تا 56 به تعهدات قانونی خود عملکرده است و در عمل نزدیک به سه دهه است که بابت ارائه خدمات بیمه‌های اجتماعی به این گروه از بیمه‌شدگان بدهکار است.

صادقی با اشاره به آغاز بنگارش لایحه برنامه ششم توسعه در دستگاه‌های دولتی افزود: در برنامه ششم برای کسب بودجه توسط سازمان تامین اجتماعی باید مکانیسمی تعیین شود که بتواند سهم عمده‌ای را از بودجه به خود اختصاص دهد. تا برای کسب درآمدهای تامین اجتماعی، دچار مشکل نشویم.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری گفت:اگر مجلس در مصوبات دولت را با مکانیسم تنبیهی مجبور به پرداخت نکند دولت باز هم زیر بار این پرداخت نمی‌رود.

صادقی تاکید کرد: اگر پرداخت­ها به روال سابق پیش برود کشتی سازمان تامین اجتماعی به گل می‌نشیندو تنها راه نجات سازمان تامین اجتماعی از بحران‌هایی که پیش رو دارد عملکرد دولت به تکلیفی قانونی است.

وی گفت:حالا که دولت در مقابل مجلس سکوت کرده و پذیرفته است که باید به قوانین تصویبی که جزو تکالیفش است و در آن دولت به عنوان کارفرما شناخته شده است عمل کند دیگر زمان آن فرا رسیده که موادی به این مصوبه افزوده شود تا بتواند سازمان تامین اجتماعی را از تعرضات بیرونی و مداخلات درونی ایمن کند.

صادقی در عین حال از رویکرد مداخله گرانه برخی دستگاه‌های دولتی در امور سازمان تامین اجتماعی انتقاد کرد و گفت: مثلاً وزارت راه، کار، تعاون به عنوان یک نهاد بالادستی باید نگاهی حمایتی به سازمان تامین اجتماعی داشته باشداما چیزی که ما شاهد هستیم نگاه مداخله‌گرانه است نه نگاه حمایتگرانه و این نوع نگرش کار ما را دچار مشکل می‌کند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری افزود:وزارت رفاه، کار و تعاون نباید تصور کند که برای حفظ بیمه‌های تامین اجتماعی باید از جیب کارگران هزینه کند. این نگاه تعرضی است که بخشی از آن برگرفته از نگاه تحمیلی بیرونی است مانند تحمیل صندوق فولاد به تامین اجتماعی از ناحیه مجلس شورای اسلامی است.

رئیس اتحادیه گفت: وزارت رفاه به جای مداخله و فشار به سازمان تامین اجتماعی باید از این سازمان در مقابل فشارهای بیرونی  و درونی دفاع کند.

صادقی گفت: بصورت مشخص صندوق فولاد که اکنون بار هزینه های آن بردوش سازمان تامین اجتماعی افتاده است سالانه کل درآمدش 97 میلیارد تومان است و در مقابل هزینه‌اش 2370 میلیارد تومان است.

وی افزود: ظاهرا در بودجه تخصیصی کمکی دولت به این صندوق نیز 1000 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود اما برای تامین باقیمانده کسری بودجه هیچ راهکار منطقی ارائخ نشده است

وی بابیان اینکه اگر این صندوق سوددهی داشت چرا خودشان آن را اداره نمی‌کنند و آن را به سازمان تامین اجتماعی واگذار می‌کنند، ادامه داد: اینکه وزیر تعاون تحت فشار است  قبول اما در اینجا صحبت از سازمان تامین اجتماعی و نفع و زیان یک جامعه 40 میلیون نفری است و منطق حکم می‌کند که مسئولان وزارت خانه در برابر چنین پیشنهادهایی مقاومت کنند.

صادقی گفت: وزارت کار نباید در برابر فشارهای مجلس سپر انداخته و تسلیم شود، مجلس از نقطه ضعف استیضاح وزیر این صندوق را به سازمان تامین اجتماعی تحمیل می­کند اما جامعه بیمه شدگان نباید ساکت بمانند بلکه باید مجلس را مجاب کنند تا از ورشکستگی سازمان جلوگیری کند.

صادقی گفت: از کل کانونهای کشور انتظار دارم در این مسائل جدی تر باشند و از حالت اقتصادی و گردشهای مالی فاصله بگیرند تا بتوانیم کار را پیش ببریم زیرا در شرایط کنونی ما با تهدیدی مواجه هستیم اما در مقابل این تهدید فرصتی نیز پیش رو داریم که این فرصت برنامه ششم است.

وی گفت:  امیدواریم با توجه به رویکرد دولت در برنامه ششم که حمایت از صندوقهای بیمه ای و تمرکز بر گروههای اجتماعی ضعیف از لحاظ اقتصادی است که وضعیت سازمان تامین اجتماعی نیز بهبود یابد.

وی افزود:بهترین راهکار برای این تهدید ارائه پیشنهاداتی است که زمانی که به مجلس رفت ،مابتوانیم برنامه مدونی داشته باشیم و با برنامه­ای مدون ومهندسی شده حرفهایمان را به گوش مجلس برسانیم.

صادقی در بحث همسان سازی گفت:در این بحث که با وجود آنکه ناقص و غلط هم اجرا شد بازهم به نتایج مثبتی مانند حقوقی اکتسابی رسیدیم  اکنون باید بتوانیم آن را از بند 39 بودجه خارج کنیم و برحقوق اضافه نماییم که هر سال به آن افزایش حقوق تعلق گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز