خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری خواستار شد؛

ضرورت اختصاص سرمایه‌‌های آزاد شده برای احیای صنعت

asdasd
کد خبر : ۲۹۴۱۶۵

نمانیده کارگران کارخانه کاشی ایرانا می‌گوید در صورتی که دولت نتواند از دارایی‌های آزاد شده ایران را به سمت اقتصاد صنعتی و مولد هدایت کند وضعیت نامساعد بازار کار بهبود نخواهد یافت.

«عزیزه شریفی» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: در سالهای اخیر که صنایع کشور یک به یک به دلیل تحریم‌های اقتصادی با بحران دست و پنجه می کردند و کارگران سایه فقدان امنیت شغلی را در بالای سر خود احساس می‌کردند مرزهای رسمی و غیر رسمی کشور به روی کالاهای مصرفی غیر ضروری گشوده بود.

وی افزود: نتیجه این وضعیت همان بود که در مقابل افزایش ناچیز دستمزدها و سرگردانی نیروی کار، خیابان‌های تهران به ترددگاه انواع و اقسام خودروهای لوکس خارجی تبدیل شده بود.

شریفی افزود: حالا که توافق هسته‌ای حاصل شده است و قرار است با برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی بخشی از دارایی‌های مسدود شده وارد کشور شوند بسیار مهم است که دولت چه تصمیمی برای رونق اقتصادی کشور دارد.

نمانیده کارگران کارخانه کاشی ایرانا ادامه داد: توقع عمومی از دولت این است که دست کم بخش قابل توجهی از دارایی‌های آزاد شده را به احیای واحدهای صنعتی تعطیل شده اختصاص دهد تا بلکه هم از شمار ارتش بیکاران کاسته شود و هم امکان بهبود وضعیت معیشتی کارگران فراهم شود.

وی افزود: اگر این سرمایه‌های آزاد شده  در بخش صنعت و خودکفایی سرمایه گذاری شود بهتر است زیرا بسیاری از صنایع بر اثر تحریم­ها درچار بحران و ورشکستگی شده­‌اند که این امر موجب بیکاری عده زیادی کارگران شده است.

شریفی بابیان اینکه در عمل برای همه این جمعیت بیکار امکان استفاده از حمایت‌های اجتماعی همچون بیمه بیکاری وجود ندارد گفت: بسیاری از همین کارگران  بعد از بیکاری برای تامین معاش خود وارد مشاغل­  کاذبی مانند دلالی شده­‌اند که این خود باعث هدر رفت نیروی کار در جامعه است.

وی حتی در انتقاد از عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در سالهای گذشته هدایت سرمایه‌های سرگردان به این مناطق تنها باعث توسعه بازارچه‌هایی شده است که در آنها به جای عرضه مواد اولیه یا فناوری مورد نیاز تولید تنها کالاهای مصرفی و بعضا غیر ضروری فروخته می‌شود.

نماینده کارگران کارخانه کاشی ایرانا در عین حال با بیان اینکه  هم اکنون با ورود کاشی و سرامیک ارزان قیمت و بی­‌کیفیت چینی به بازار مصرف ایران، بازار فروش کارخانجات تولید کننده داخلی با رکود مواجه شده است، گفت متاسفانه انبوه سازان به علت پایین بودن قیمت کالای چینی از کیفیت پایین آن چشم پوشی کرده و در ساخت و ساز از این کالای بی­‌کیفیت استفاده می­کنند،کاشی و سرامیک چینی با لعاب و ظاهر زیبا از ضخامت کمی برخوردار است و بعد از نصب با کوچکترین ضربه دچار ترک و شکستگی می­‌شود.

وی افزود: دولت می­‌تواند با بسته­‌های حمایتی، تولید داخلی را احیا کند و باعث ایجاد امنیت و کاهش فشارهای روانی ناشی از رکود و بی­کاری در جامعه شود؛این حمایت می­‌تواند با کاهش هزینه­‌های انرژی در بخش صنایع و کارخانه ها و پرداخت یارانه بابت انرژی و کاهش تعرفه واردات مواد اولیه و ورود آن به بازار داخلی باشد که نهایتا باعث کاهش قیمت تمام شده کالا بشود زیرا کاهش قیمت باعث ایجاد رقابت در جذب بازار، چه دربازار داخل و چه در بازارهای هدف و ثبات در اقتصاد شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز