خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی:

لغو دستورالعمل ۴۰ نشان‌گر سست بودن اقدامات حمایتی وزارت کار است

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی نفوذ صاحبان قدرت و ثروت در وزارت کار و مجموعه دولت یازدهم را «حیرت‌انگیز» خواند.

«فتح‌الله بیات» با انتقاد از لغو دستورالعمل ممنوعیت انعقاد قراردادهای‌ کار کمتر از یکسال در مشاغل مستمر تنها بعد از گذشت یک هفته از تاریخ ابلاغ، به ایلنا گفت:کارفرمایان و صاحبان سرمایه و ثروت در کمتر از یک هفته به این دستورالعمل واکنش نشان دادند و با اعمال نفوذ آن را لغو کردند.

او افزود: حتی اگر این دستورالعمل اجرا می‌شد، بازهم کارگران را قانع نمی‌کرد، چراکه انعقاد قراردادهای موقت در مشاغل مستمر به هرشکلی غیرقانونی است. جزییات تبصره یک ماده ۷ قانون کار باید در مجلس شورای اسلامی تدوین شود تا لغو قراردادهای موقت در مشاغل مستمر به شکل یک قانون قرص و محکم درآید.

بیات تصریح کرد: از زمان تصویب قانون کار به تبصره یک ماده ۷ این قانون بی‌توجهی شده است. اگر در برهه‌هایی نیز کارگران و تشکل‌های کارگری پیگیر اجرای این تبصره قانونی بودند، دولت به عنوان کارفرمای بزرگ و سایر کارفرمایان شبه‌دولتی و خصوصی مانع اجرای آن شدند.

این فعال کارگری در ادامه بیان کرد: این دستورالعمل می‌توانست به قراردادهای کار در کارهایی با ماهیت دائم سر و سامان دهد اما صاحبان قدرت و ثروت در دل وزارت کار نفوذ کردند و دستورالعملی به این مهمی را در عرض یک هفته لغو کردند. این رویه نشان از سستی در تصمیم‌گیری‌های این وزارتخانه است.

بیات در پایان با ابراز امیدواری نسبت به قانونی شدن جزییات تبصره یک ماده ۷ قانون کار در مجلس گفت: اگر این تبصره قانونی در مجلس تدوین شود، کسی نمی‌تواند یک شبه آن را حذف کند. البته زمانی که این دستورالعمل صادر شد، جامعه کارگری خیلی امیدوار نشد چراکه این مدل بخشنامه‌ها به راحتی قابل برگشت هستند.

کد خبر : ۲۸۴۵۰۴