خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه پرستار در گفتگو با ایلنا:

«کف خیابانی» خواندن اعتراضات صنفی مقدمه مهندسی انتخابات نظام پرستاری است

asdasd
کد خبر : ۲۸۴۰۹۵

دبیرکل خانه پرستار به رد صلاحیت فعالان صنفی جامعه پرستاری در انتخابات نظام پرستاری به دلیل آنچه وزیر بهداشت تجمعات غیر قانونی و سیاسی خوانده است واکنش نشان داد.

محمد شریفی مقدم در گفتگو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب که ادبیات به کار گرفته شده از سوی وزیر بهداشت، در خصوص دلایل رد صلاحیت فعالان صنفی جامعه پرستاری در انتخابات نظام پرستاری تاسف برانگیز است گفت: وزیر بهداشت با "کف خیابانی" و "غیرقانونی" خواندن مطالبات صنفی پرستاران در صدد القای این تفکر بوده که گویی پرستاران صرفا مطالباتشان را از همین طریق پیگیری کرده اند.

اشاره محمد شریفی مقدم به بخش از گفته های سید حسن هاشمی در هشتاد و یکمین جلسه شورای آموزش پزشکی است که در مورد رد صلاحیت برخی کاندیداهای انتخابات نظام پرستاری گفته است «تعارف نداریم اگر عده‌ای خلاف قانون، "کف خیابان" و "جلوی مجلس" حرفی بزنند، این کاری سیاسی است و حرفه‌ای نیست. دستگاه‌های امنیتی از آنها تعهد گرفتند اما آنها به کارشان ادامه دادند.»

دبیرکل خانه پرستار در این باره گفت: اکنون دیگر مشخص شد دلیل اصلی رد صلاحیت فعالین صنفی پرستاران، سیاسی دانستن مطالبات صنفی جامعه پرستاری و شرکت آنان در تجمعات صنفی است اما تشخیص غیرقانونی بودن این تجمعات بر عهده قوه قضاییه است و وزیر بهداشت  صلاحیت اظهار نظر در این خصوص را ندارد. خواسته پرستاران «برقراری عدالت همه جانبه و اجرای کامل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری» بوده و هست.

وی ادامه داد: بارها این خواسته را از طریق نامه نگاری و امضاء طومار و راه های قانونی دیگر با وزارتخانه درمیان گذاشتیم اما هیچ ترتیب اثری به این خواسته ها داده نشد و صرفا بحث کمبود بودجه مطرح شد. با تامین بودجه در سال جدید، گفتیم دیگر بهانه ای برای اجرای کامل قانون تعرفه گذاری وجود ندارد اما باز هم وزارتخانه از زیر بار اجرای قانون شانه خالی کرد. وقتی از وزارت بهداشت ناامید شدیم از طریق دولت و مجلس پیگیر مطالباتمان شدیم .چند هزار شکایت به کمیسیون اصل نود داده شد اما آنها هم هیچ وقعی بر خواسته های به حق جامعه پرستاری نگذاشتند.

به گفته شریفی مقدم، پس از این بی توجهی ها بود که جامعه پرستاری از ظرفیت قانونی خود که برگزاری تجمع صنفی است برای اعتراض استفاده کرد.

وی اضافه کرد:اصل 27 قانون اساسی برگزاری تجمعات مسالمت آمیز را مجاز دانسته بنابراین هیچ ایراد قانونی در برگزاری این تجمعات صنفی وجود نداشته است.

شریفی مقدم با اشاره به گفته وزیر بهداشت مبنی بر اینکه دلیل  رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات نظام پرستاری شرکت در تجمعات صنفی پرستاران است گفت: دلایل رد صلاحیت در ماده 22 آیین نامه نظام پرستاری به صراحت بیان شده و بر اساس آن رد صلاحیت افراد منوط به عدم التزام آنها به قانون اساسی و اشتهار آنها به فساد و برخورداری از محکویت منجر به محرومیت از حقوق اجتماعی است. بنابراین وقتی شرکت در یک تجمع مسالمت آمیز محکومیتی برای ما ایجاد نکرده آن تجمع قطعا اشکال قانونی نداشته است.

وی تصریح کرد: رد صلاحیت ها و حذف منتقدین نشان از تسلط روحیه پزشک سالار در ساختار وزرات بهداشت دارد. وقتی تمام بخش های ریاستی در وزارتخانه در اختیار پزشکان است مشخص است که به دنبال چه چیزی هستند. بی عدالتی از همین جا آغاز می شود.

این فعال صنفی برخورد صورت گرفته در خصوص رد صلاحیت ها در انتخابات نظام پرستاری را کاملا سیاسی و در جهت مهندسی انتخابات خواند و گفت: تاخیر در اعلام نتایج تایید صلاحیت ها و رد صلاحیت و برخورد با فعالین صنفی جامعه پرستاری نشان از مهندسی انتخابات به نفع جریانی خاص در وزارتخانه دارد.

دبیرکل خانه پرستار در ادامه، به دامنه دار شدن اختلاف در پرداخت ها بین پزشکان و پرستاران اشاره کرد و گفت:اگر جلوی این بی عدالتی ها گرفته می شد، اکنون نباید شاهد این می بودیم که پزشکی چند صد میلیون درآمد داشته باشد و برخی از پرستاران چند صد هزار تومان هم بابت خدماتشان دریافت نکنند.

وی دربخش دیگری از صحبتهای خود، به اظهار نظر وزیر در خصوص ضرورت انتخاب افراد غیر سیاسی و باسواد برای نظام پرستاری اشاره کرد و گفت: این حرفها نشان از دخالت آشکار در انتخابات نظام پرستاری دارد در حالیکه اصلا قرار نیست وزیر در این خصوص دخالت کند.

شریفی مقدم ادامه داد:کارهایی که این وزیر در وزارت بهداشت انجام داده است در 30 سال گذشته بی سابقه بوده است.در دوره آقای هاشمی هیچ اقدام خاصی برای پرستاران صورت نگرفته است بلکه با اجرای طرح مبتنی بر عملکرد و فراخوان برای تربیت بهیار یک ساله فعالیت پرستاران تحت تاثیر سیاست های غیر کارشناسانه وزارتخانه قرار گرفته است.

گفتنی است، در یک هفته گذشته و با نزدیک شدن به انتخابات نظام پرستاری، 5 نفر از اعضای خانه پرستار رد صلاحیت شدند که در نهایت رد صلاحیت 4 نفر از آنها با وجود اعتراض به رای صادره، قطعی اعلام شد.این رد صلاحیت ها موجی از نارضایتی در بین پرستاران در شبکه های اجتماعی ایجاد کرد. اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری، برقراری عدالت در پرداختها و کاهش تفاوت درآمد بین پزشک و پرستار از جمله مهمترین مطالبات صنفی جامعه پرستاری است. پرستاران بارها و در تجمعات صنفی مختلفی به عدم اجرای قانون  و آنچه سلطه سیستم پزشک سالار بر نظام سلامت کشور خوانده شده اعتراض کرده اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز