خبرگزاری کار ایران

تعویق ۲ ماه حقوق کارگران فولاد و چدن دورود/ درگیری فیزیکی کارگر قدیمی با یک مدیر ارشد به اخراجش انجامید

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۱۱۵

با وجود گذشت نزدیک به سه ماه از آغاز سال جدید، کارگران شرکت فولاد و چدن دورود امسال هنوز حقوقی دریافت نکرده‌اند. گفته می شود تعدادی از کارگران هم در یک ماه اخیر به دلایل نامعلومی بیکار شده اند.

کارگران به ایلنا گفته‌اند علی رغم اینکه مسولین کارخانه وعدهی بهبود اوضاع در سال جدید را داده بودند اما هنوز حقوق ماههای فروردین و اردیبهشت 94  و حق بیمه کارگران به صورت کامل پرداخت نشده است. گفته می‌شود پرداخت ناقص حق بیمه‌ها باعث شده دفترچههای بیمه برخی از کارگران در روزهای گذشته تمدید نشود.

برخورد نامناسب با اعتراضات به تعویق حقوق، یکی دیگر از مسائل مطرح شده از سوی کارگران است.

در این رابطه روز گذشته یکی از کارگران باسابقه  بخش سرکوره که نسبت به تعویق چند ماهه حقوق معترض بود پس از مشاجره و درگیری فیزیکی با یکی از مدیران ارشد کارخانه، از کار معلق شده و امکان اخراجش وجود دارد.

به گفته منابع خبری، این کارگر که بیش از 12 سال سابقه کار در این کارخانه را دارد، پیش از درگیری فیزیکی به مدیر مربوطه گفته است به خاطر اینکه فرزند بیمار دارد نمی‌تواند بیش از این منتظر پرداخت دستمزدش بماند و باید هر چه سریعتر به این موضوع رسیدگی شود. در واکنش به این اعتراض مدیر مربوطه واکنشی نشان داده که کارگر مذکور رفتار او را در برابر مطالبه حقوقش توهین آمیز تلقی کرده و با مدیر کارخانه درگیری فیزیکی پیدا کرده است. برخوردی که در نهایت منجر به برداشته شدن کارت ورود و خروج وی شده است.

کارگران می‌گویند در یکی دو ماه اخیر سه نفر دیگر از کارگران بخش های سنگ زنی و قالب گیری  نیز اغلب بدون دلیل موجه اخراج شده اند و کارتشان توسط مدیریت ضبط شده است.

برخی از کارگرانی که کارت آنها ضبط شده از جمله کارگرانی هستند که در تجمع اعتراضی سال گذشته در محوطه کارخانه با آنها برخورد شد و با اخذ تعهد مجددا به کار بازگشتند.این کارگران که نیروی کار متخصص بودند به بخش سنگ زنی که در تخصص آنها نبود و گفته می شود یکی از سخت ترین بخش های کارخانه است فرستاده شده بودند.

کارگران اخراجی می گویند ،هنوز منتظر بازگشت به کارشان هستند اما با توجه به رویکرد مدیریت شرکت و برخورد هایی که از سوی مدیریت صورت می گیرد چندان امیدوار به بهبود وضعیت نیستند.

به گفته ی یکی از این کارگران، مدیریت فرصت هرگونه اعتراضی را از کارگران گرفته است و در صورت اعتراض به شدت با کارگر معترض برخورد می کند.

این کارگر ادامه می دهد، از سال گذشته سهمیه ی شیر کارگران قطع شده و به طور مرتب شیر در کارخانه توزیع نمی شود. یکی از کارگران چند روز پیش عکس ریه اش را که به شدت در اثر شرایط کار آسیب دیده بود  به مدیرعامل نشان داده اما  هیچ توجهی به وضعیت او نکرده‌اند.

به گفته ی کارگران، شرایط سخت کار به همراه تعویق های مکرر در پرداخت دستمزدها که از زمان روی کار آمدن مدیریت جدید کارخانه باب شده، کارگران را در وضعیت بسیار بدی قرار داده است.از طرفی جذب نیروی مازاد آن هم در شرایطی که شرکت با بحران در پرداخت بدهیها، نقدینگی و فروش محصولات خود مواجه است وضعیت ادامه کار را به مراتب سختتر کرده است.

گفتنی است، کارخانه فولاد و چدن دورود زیرمجموعهٔ هلدینگ فارس خوزستان است و عمده‌ترین خریدار محصولاتش شرکت‌های سیمانی هستند که قطعات سنگ شکن و سیمانی مورد استفادهٔ خود را از این طریق تامین می‌کنند، اما به دلیل آنجه رکود بازار خرید و فروش مصالح ساختمانی عنوان شده است، در چند ماههٔ اخیر با مشکل جدی در پرداخت معوقات حقوقی کارگران خود مواجه شده‌ است.

حدود 140 کارگر رسمی و قراردادی در این شرکت مشغول به کارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز