خبرگزاری کار ایران

تلاش ناکام پیمانکار پتروشیمی ایلام برای الزام کارگران به اضافه‌کاری اجباری

منابع کارگری از اعتصاب یک روزه حدود ۵۰۰ کارگر شرکت استیم در هفته گذشته خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز سه‌شنبه هفته گذشته (۱۲ خرداد)، هنگامی که کارگران شرکت استیم به محل کار مراجعه کردند، با ابلاغ افزایش ساعت کاری مواجه شدند و در اعتراض به این موضوع دست از کار کشیدند.

در همین رابطه یکی از کارگران که نخواست نامش فاش شود به ایلنا گفت: در حالی که ساعت کاری در شرکت استیم از ۷ صبح تا ۵ و نیم عصر است، پیمانکار در روز یاد شده تصمیم گرفته بود ساعت کاری را به ۷ و نیم صبح تا ۷ و نیم عصر تغییر دهد.

او ادامه داد: کارگران در اعتراض به تصمیم پیمانکار که آنها را به اضافه‌کاری اجباری ملزم می‌کرد، دست از کار کشیدند. افزایش ساعت کاری در شرایطی اعلام شده بود که پیمانکار حقوق سه ماه گذشته کارگران را پرداخت نکرده بود.

این کارگر ناراضی تصریح کرد: در پی این اعتصاب، پیمانکار با نمایندگان کارگران جلسه گذاشت. بر اساس توافق‌نامه‌ای که در این جلسه به امضای طرفین رسید، ساعت کاری به روال همیشگی برگردانده شد و مقرر شد دو ماه از سه ماه حقوق معوقه کارگران پرداخت شود.

او افزود: علاوه بر این مقرر شد سرویس‌های رفت و برگشت، کارگران را براساس ساعت کاری جا‌به‌جا کنند، چرا که پیمانکار از دو هفته پیش‌تر از سرویس‌های برگشت خواسته بود ساعت ۷ و نیم عصر کارگران را به خانه بازگردانند تا برای اجباری کردن اضافه‌کاری زمینه چینی شود.

او در ادامه بیان کرد: روز گذشته (دوشنبه ۱۸ خرداد)، دو ماه حقوق به کارگران پرداخت شد. علاوه بر این سرویس‌ها در این هفته به روال همیشگی کار می‌کنند و ساعت کاری نیز مثل همیشه است، اما براساس شایعه‌هایی که در بین کارگران پیچیده است، پیمانکار قصد دارد به هر ترتیبی کارگران را به اضافه کاری اجباری ملزم کند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با انتقاد از حراست پتروشیمی ایلام، گفت: حراست از ورود مینی‌بوس‌های رفت و برگشت کارگران به درون واحد جلوگیری می‌کند و کارگران هر روز مجبورند ۲۰ دقیقه تا محل کار پیاده‌روی‌ کنند.

او در عین حال افزود: از طرفی ۱۳ کارگر مجموعه که ساکن روستای آبزا هستند، اگر بتوانند از «درب ورودی کارکنان رسمی» رفت و آمد کنند، با پای پیاده ده دقیقه‌ای به محل کار می‌رسند، اما حراست به دلایل نامعلوم اجازه این کار را نمی‌دهد و کارگران مجبورند از «درب محصول» برای ورود به پتروشیمی استفاده کنند که باعث می شود این ۱۳ کارگر با صرف سه برابر زمان یاده شده و با استفاده از سرویس‌های رفت و برگشت خود را به مجتمع برسانند.

گفتنی است خبرنگار ایلنا برای اطلاع بیشتر از جزییات اعتصاب هفته گذشته با پیمانکار و کارفرما تماس گرفت، اما تا این لحظه به موفق به کسب نظر آنان نشده است.

کد خبر : ۲۸۲۵۲۵