خبرگزاری کار ایران

تجمع پرستاران شرکتی در مقابل دانشگاه علوم پزشکی همدان

asdasd
کد خبر : ۲۷۹۸۴۰

جمعی از پرستاران استخدام شرکتی علوم پزشکی همدان در اعتراض به شرایط قرارداد و عدم پرداخت حقوق و مزایا در مقابل ساختمان علوم پزشکی همدان تجمع اعتراضی برپا کردند. گفته می‌شود این پرستاران حقوق و مزایای و بیمهٔ ماههای اسفند، فرردین و اردیبهشت را دریافت نکرده‌اند.

منابع خبری گزارش دادند، ظهر امروز (سه شنبه ۵ خردادماه)، جمعی حدودا ۵۰ نفره از پرستاران بیمارستان‌های مختلف همدان با تجمع در مقابل ساختمان علوم پزشکی همدان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه و نداشتن امنیت شغلی تجمع اعتراضی برپا کردند. 

این پرستاران که قرارداد‌هایشان از ۱۸ اسفند ۹۳ آغاز شده پس از سه ماه کار هنوز حقوق و مزایا و بیمهٔ خود را دریافت نکرده‌اند. 

پرستاران تجمع کننده گفته‌اند، هیچ یک از وعده‌های داده شده به پرستاران در زمان استخدامشان عمل نشده است. 

به گفتهٔ پرستاران، علی رغم اینکه پیش از برگزاری آزمون استخدامی اعلام شده بود که همه شرکت کنندگان در آزمون با قراردادهای پیمانی استخدام می‌شوند اما چند ساعت مانده به برگزاری آزمون از طریق ارسال پیامک به شرکت کنندگان اعلام شد که قرارداد‌هایشان شرکتی است. 

پرستاران می‌گویند، با این وجود به ما وعده داده شد که حقوق و مزایای دریافتیمان معادل نیروهای پیمانی خواهد بود. طبق این وعده ما در آزمون شرکت کردیم اما متاسفانه این وعده عملی نشده و بیمه پرستاران هم پس از پیگیری‌های فراوان قرار است به حساب تامین اجتماعی واریز شود. 

گفته می‌شود، قرار است دو نماینده از سوی پرستاران معترض، مطالبات  پرستاران شرکتی را پیگیری کنند. 

در همین حال محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار با بیان این مطلب که در حال حاضر طبق اعلام وزارتخانه اساسا دانشگاه‌ها و مراکز درمانی مجاز به استخدام نیروی پیمانی نیستند گفت: طبق اعلام وزارتخانه در حال حاضر تنها در صورتی می‌توانند نیروی پیمانی جذب کنند که بخواهند بیمارستان یا بخش جدیدی را ایجاد کنند. درغیر اینصورت هیچ مرکزی مجاز به استخدام نیروی پیمانی نیست. بنابراین اینکه وعده جذب نیروی پیمانی به این پرستاران داده شده اساسا وعدهٔ باطلی است. 

وی ادامه داد: در خصوص پرستارارن همدان نکته‌ای که به نظر می‌رسد این است که کارفرما بدون بستن قرارداد که یک تخلف آشکار در کار پرستاری که کار پرمسولیتی است اقدام به بکار گیری این نیرو‌ها کرده در حالیکه طبق قانون کار و قانون استخدامی هیچکس نباید بدون مجوز کار و بدون بیمه اقدام به فعالیت نماید. درچنین شرایطی اگر اتفاقی بیفتد مسولیت سنگینش گریبانگیر‌‌ همان نیروی بدون قرارداد می‌شود. به همین دلیل به نظر می‌رسد کارفرما در این مورد دچار تخلف شده است و پرستاران هم می‌توانند موضوع را از طرق قانونی پیگیری کنند. 

دبیرکل خانه پرستار اضافه کرد: تقریبا در بیشتر نقاط کشور، پرستاران شرکتی با مشکلات عدیدهٔ صنفی ناشی از شکل انعقاد قرارداد‌ها و نحوهٔ دریافت حقوق و مزایا مواجه هستند گفت: روزانه خبرهای مختلفی ار سایر نقاط کشور به ما می‌رسد که پرستاران شرکتی در شکل قرارداد‌ها و بیمه‌هایشان دچار مشکل هستند. در حالیکه پرستاری اساسا جزء مشاغل حاکمیتی است و نباید به صورت واسطه‌ای با آن برخورد شود. 

به گفتهٔ شریفی مقدم، پرستاران شرکتی اکنون به سه دسته تقسیم شده‌اند. دستهٔ اول گروههایی هستند که قرارداد بسته‌اند اما حقوق و مزایای آن‌ها هیچ تغییری نسبت به سال گذشته نداشته استد در حالیکه باید طبق قانون اگر قانون خدمات کشوری ملاک باشد ۱۴درصد و اگر قانون کار ملاک باشد ۱۷ درصد افزایش حقوق داشته باشند. 

وی ادامه داد: دسته دوم گروهی هستند که قرارداد ندارند اما حقوق و مزایایشان توسط شرکت‌ها پرداخت می‌شود. ودستهٔ سوم، پرستارانی هستند که نه قرارداد کاری دارند و نه حقوق ومزایاشان به موقع پرداخت می‌شود. درهر سه گروه، مشکلات فراوانی وجود دارد که وزارت بهداشت باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع آن‌ها اقدام کند. 

دبیرکل خانه پرستار در پایان گفت: توصیه ما به پرستارانی که به این شکل جذب می‌شوند این است که بدون بستن قرارداد حتی یک روز هم کار نکنند.

گفتنی است در بیمارستانهای استان همدان در مجموع حدود ۲۵۰ نفر نیروی کار با قرارداد شرکتی کار می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز