خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری؛

پیچیدگی وضعیت کارگران سابق آنومالی با اخراج از معدن مهدی‌آباد

asdasd
کد خبر : ۲۷۹۴۵۴

جلسهٔ بررسی مشکلات کارگران بیکار شدهٔ معدن آنومالی شمالی که پس از انتقال به معدن مهدی آباد در مهریز طی یک هفته اخیر اخراج شده‌اند، روز گذشته برگزار شد.

کارگران به ایلنا گفته‌اند علی رغم اینکه در ابتدای شروع جلسهٔ کمیسیون کارگری شهرستان بافق اجازهٔ حضور به نماینده کارگری داده نشده بود، اما در دقایق پایانی با حضور نمایندهٔ کارگران در این جلسه موافقت شد. 

اخراج ۱۴ کارگر معدن مهدی آباد مهریز که نسبت به شرایط سخت کار و عدم دریافت دستمزد مناسب معترض بودند یکی از دلایل اصلی برگزاری این جلسه بود.

کارگران اخراجی از جمله ۴۵ کارگر منتقل شده از معدن آنومالی شمالی هستند که در بهمن ماه گذشته و در پی توقف کار در این معدن و اعتراضات کارگری گسترده نسبت به بیکاری و عدم استخدام  در شهر خودشان توسط شرکت سنگ آهن مرکزی، تعداد ۳۵ نفر از آنها در نهایت به طور موقت توسط معدن سرب و روی مهدی آباد مهریز جذب شدند.

به گفتهٔ کارگران، در  جلسه روز گذشته که با حضور فرماندار و نماینده کارفرمای معدن مهدی آباد، رییس اداره کار و سایر مسولین در شورای تامین شهرستان برگزار شد، نمایندهٔ کارفرما با گفتن این حرف که «کارگران اخراجی بدون هماهنگی اقدام به ترک کار کرده‌اند»، تلاش می‌کرد علت اخراج کارگران را به خود آن‌ها نسبت دهد درحالیکه به گفتهٔ کارگران، آن‌ها به دنبال اعتراضاتی که نسبت به کاهش دستمزد و وضعیت شغلیشان داشتند با نظر کارفرما اخراج شده‌اند. 

یکی از این کارگران در این باره گفت: با این همه، مجددا از کارفرما خواستیم که به ما اجازهٔ بازگشت به کار دهد اما او موافقت نکرد. 

کارگران می‌گویند، در پی جلسهٔ روز گذشته باز هم کارگران خواستار بازگشت به کار خود شده‌اند و فرمانداری هم به آن‌ها قول پیگیری موضوع از طریق کارفرمای معدن را داده است. به این ترتیب قرار شد نمایندهٔ کارفرما که در جلسهٔ کمیسیون حاضر بود نتیجهٔ مذاکره با کارفرمای معدن مهدی آباد برای بازگشت به کار مجدد کارگران را تا چند روز آینده به اطلاع آن‌ها برساند. 

کارگران می‌گویند در حال حاضر به نیروهای شاغل در معدن مهدی آباد که به تازگی جایگزین آنان شده‌اند وعدهٔ دریافت حقوق و دستمزد متناسب داده شده و امیدواریم با بازگشت به کار مجدد این وعده‌ها در مورد ما هم عملی شود. 

طبق وعده‌ای که پیش از این مدیریت سنگ آهن مرکزی به کارگران داده بود قرار بود کارگران بیکار شدهٔ آنومالی شمالی که تعداد آن‌ها در ابتدا ۴۵ نفر بود و اکنون به ۳۵ نفر رسیده تا شهریور ماه امسال به طور موقت در معدن سرب و روی مهدی آباد مهریز کار کنند و پس از آن توسط سنگ آهن مرکزی جذب شوند. 

این کارگران می‌گویند، تمام امیدمان این است که این وعده عملی شود و در شهرخودمان مشغول به کار شویم تا لازم نباشد مسیر طولانی بافق به مهریز را بدون دریافت حقوق و دستمزد کافی طی کنیم. 

لازم به یادآوری است که ۴۵ کارگر بیکار شدهٔ معدن آنومالی شمالی که طبق صورتجلسهٔ شورای تامین شهرستان بافق در بهمن ماه سال گذشته از ابتدای امسال به معدن مهدی آباد در مهریز و در ۹۰ کیلومتری بافق منتقل شده‌اند در دو ماههٔ گذشته با مشکلات عدیده‌ای از جمله عدم جذب برخی از نیروهای منتقل شده و پرداخت دستمزد نامناسب به نیروهای جذب شده مواجه بوده‌اند. 

عمده‌ترین دلیل اعتراض کارگران این است که با وجود اینکه در صورتجلسهٔ شورای تامین که مصوب سال گذشته است، مقرر شده بود کارگران بیکار شدهٔ آنومالی در ازای دریافت‌‌ همان حقوق و دستمزد قبلی و اختصاص سرویس رفت و آمد به معدن سرب و روی مهدی آباد منتقل شوند اما عملا در دو ماهی که از انتقال آن‌ها به این معدن می‌گذرد، با حذف کارانه‌ها دستمزدشان کاهش چشمگیری داشته و سرویس رفت و آمد هم هر ۴روز یک بار وظیفهٔ حمل و نقل کارگران را انجام می‌دهد که این مسئله سختی کار در معدن را دو چندان کرده است. 

کارگران می‌گویند شرایط کار در بافق و سنگ آهن مرکزی فراهم است و دلیلی ندارد که مسیر طولانی رفت و برگشت به مهریز را تحمل کنند و از خانواده‌هایشان دور بمانند. اما عدم جذب نیرو از سوی این شرکت معدنی باعث شده علی رغم عدم دریافت حقوق و دستمزد کافی، کارگران سختی راه را تحمل کنند و برای کسب درآمد به شهرهای مجاور رفت و آمد کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز