خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

جزییات طرح وزارت کار برای تغییر ساختار تشکل‌های کارگری

asdasd
کد خبر : ۲۷۹۱۹۷

وزارت کار با ارائه طرحی تحت عنوان «توانمندسازی و ساماندهی مشارکت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در تنظیم روابط کار» قصد دارد ساختار سه تشکل رسمی کارگری موجود را تغییر دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معاونت روابط کار وزارت کار پیش نویس این طرح را آماده کرده است و آن را برای بحث، بررسی و تدوین نهایی در اختیار تشکل‌های رسمی کارگری قرار داده است.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران نیر چندی پیش از بررسی‌های کار‌شناسی برای «ادغام» تشکل‌های رسمی کارگری خبر داده بود. ظاهرا این طرح برای اولین بار در نشست شورای سه جانبه ملی کارگران، کارفرمایان و دولت ارائه شده است.

در پیش نویس این طرح پیشنهاد شده است به جای تشکل‌های استانی مجمع نمایندگان کارگران، کانون انجمن‌های صنفی کارگری و کانون شوراهای اسلامی کار، تشکل‌هایی فراکارگاهی و ملی در سطح هر حرفه یا صنعت تشکیل شود.

این طرح در عین حال خواستار تبیین ضوابط شفاف جهت تشخیص تشکل صنفی حائز نمایندگی شده است.

در این رابطه «علی خدایی»، مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار که در نشست‌های شورای سه جانبه ملی نیز حضور دارد، به خبرنگار ایلنا گفت پیش نویس طرح ارائه شده سه تشکل رسمی کارگری را [مجمع عالی نمایندگان کارگران، کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران و کانون عالی شوراهای اسلامی کار] نه تنها ادغام نمی‌کند بلکه به ده‌ها تشکل کارگری کشوری در سطح هر حرفه یا صنعت تبدیل می‌کند.

این فعال کارگری در ادامه ساختار پیشنهادی جدید برای تشکل‌های رسمی کارگری را شبیه به ساختار فعلی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی دانست.

گفتنی است انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در حال حاضر در سه سطح شهری، استانی و کشوری این گروه از کارگران را نمایندگی می‌کنند.

خدایی در ادامه بیان کرد: این طرح می‌گوید صنوف یا کارگاه‌هایی با مشاغل مشابه یک اتحادیه کارگری کشوری جداگانه داشته باشند. به طور مثال بر اساس این طرح در کارگاه‌های مرتبط با مشاغل صنعت برق، یک اتحادیه کارگری کشوری تشکیل می‌شود.

او در عین حال گفت: از بین تمام اتحادیه‌‌های کشوری که در سطح هر حرفه یا صنعت تشکیل می‌شوند، در نهایت اتحادیه‌ای در مجامع ملی و بین المللی نظیر شورای عالی کار یا ILO شرکت می‌کند که بیشترین گستردگی را در سطح کشور داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز