خبرگزاری کار ایران

تجمع کارگران زمستان یورت در پی تعدیل ۸۰ کارگر پیمانکاری

در پی تعدیل ۸۰ نفر از کارگران پیمانکاری معدن زغال سنگ زمستان یورت شمال غرب در آزادشهر استان گلستان صبح امروز کارگران اخراجی با همراهی جمعی دیگر از کارگران در مقابل ورودی تونل شماره سه تجمع کردند.

منابع کارگری در معدن زمستان یورت گزارش کردند، در پی اقدام ناگهانی کارفرمای یکی از شرکتهای پیمانکاری، ۸۰ نفر از کارگران با سوابق ۸ تا ۱۸ سال با ۵ ماه نیم حقوق معوقه اخراج شدند. این تعداد کارگر با همراهی سایر همکاران پیمانی خود با تجمع در محوطه ورودی معدن خواستار بازگشت بکار خود هستند.

بنا بر ادعای این کارگران اخراجی، پیش از این حدود یک هفته پیش با تصمیم مدیران مرکزی در شاهرود سمنان فعالیت تولید زغال سنگ در معدن زمستان یورت شرقی موقتا متوقف شده و نیروی‌های شاغل در این واحد به بخش غربی انتقال داده شده‌اند. به همین دلیل با تغییرات انجام شده فعالیت کارگران پیمانکاری معدن زمستان یورت غربی محدود شد و با افزایش نیروی کار در مرحله نخست از ۸۰ نفر از نیروی کار پیمانکاری خواسته شده است محل کار خود را ترک کنند.

به گفته کارگران، علاوه بر ۸۰ کارگر پیمانکاری مدیران این معدن برای کاهش تعداد نیروی کار تصمیم به اخراج ۳۵ کارگر قرار دادی با سوابق بالای ۲۰ سال نیز گرفته بودند که با پی گیری کارگران این موضوع فعلا معلق مانده است. همچنین حکم بازنشستگی حدود ۶۰ نفر از کارگران به تامین اجتماعی ارسال شده اما کارگران به دلیل مشکلات بیمه‌ای که در پرونده سوابق بیمه‌ای خود دارند مخالف بازنشستگی با مشاغل سخت زیان اور هستند.

کارگران معترض می‌گویند، حقوق بیش از ۶۰۰ کارگر معادن زمستان یورت شمال غرب و شرق از آذر ماه سال گذشته به تعویق افتاده است. همچنین چندین ماه است که بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده و دفترچه‌های درمانی عده زیادی از کارگران فاقد اعتبار است.

 

براساس اطلاعاتی که توسط کارگران به ایلنا گزارش شده است، افزایش مطالبات معوقه کارگران زغال سنگ زمستان یورت دراسفند ماه سال گذشته باعث شد، حدود ۳۰ نفر از کارگران پیمانکاری خود خواسته محل کار خود را بعد از۸ تا ۱۵ سال کار ترک کنند. این کارگران برای ادامه کار به سایرمعادن در استانهای مجاور کوچ کرده‌اند.

کد خبر : ۲۷۲۰۹۶