خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی معلمان:

تغییر ساختار بیمه طلایی حق بیمه فرهنگیان را تا ۲۰۰ درصد گران کرده است

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۰۴۳

یک فعال صنفی معلمان از افزایش ۲۰۰ درصدی حق بیمه طلایی فرهنگیان انتقاد کرد. او معتقد است یکی از ریشه‌های اعتراضات صنفی اخیر فرهنگیان افزایش قیمت و افت کیفیت خدمات بیمه طلایی است.

«مهدی بهلولی» درباره پیشینه افزایش ناگهانی حق بیمه معلمان به ایلنا گفت: یک سال از تصدی حاجی بابایی [وزیر آموزش و پرورش دولت دهم] بر وزارت آموزش و پرورش گذشته بود که بیمه طلایی فرهنگیان راه افتاد. تنها کار مهم و مفید حاجی بابایی بیمه طلایی بود که اغلب فرهنگیان از آن راضی بودند، اما در دوره آقای فانی، شرکت ارائه دهنده خدمات بیمه طلایی تغییر کرد.

او افزود: وزارت آموزش و پرورش در این دوره با شرکت بیمه آتیه سازان حافظ قرارداد بست در حالی که خدمات شرکت قبلی به مراتب بهتر بود. بر اثر این تغییر و تحولات بیمه طلایی ناکارآمد شده است چرا که به طور مثال پوشش هزینه‌های دندانپزشکی و چشم پزشکی از لیست خدمات بیمه طلایی حذف شده است و مراکز تحت پوشش این بیمه نیز کمتر شده‌اند.

بهلولی با انتقاد از اطلاق عنوان بیمه طلایی به بیمه تکمیلی فرهنگیان تصریح کرد: بیمه‌ای که هزینه‌های چشم پزشکی و دندانپزشکی را پوشش نمی‌دهد طلایی نیست. استفاده از این عناوین پروپاگاندای وزارت آموزش و پرورش حول خدماتی است که به فرهنگیان ارائه می‌دهد.

این فعال صنفی معلمان بیان کرد: بیمه طلایی در سال جاری بر خلاف سال‌های گذشته چهار بسته پیشنهاد داده است. بسته سوم و چهارم دارو و ویزیت را پوشش نمی‌دهند و فقط هزینه بستری در بیمارستان را تقبل می‌کنند. حق بیمه فرهنگیان در این دو بسته افزایش پیدا نکرده است. اما حق بیمه فرهنگیان در بسته‌های ۱  و  ۲ که هم ویزیت و هم دارو را پوشش می‌دهند نسبت به سال گذشته به ترتیب ۲۰۰ و ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

او ادامه داد: معلمان پارسال به ازای هر عضو خانواده ۱۳ هزار تومان پرداخت می‌کردند اما این هزینه امسال در بسته دوم به ۲۵ هزار تومان و در بسته اول به ۴۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که در بسته شماره یک بیمه طلایی، هزینه‌های دندانپزشکی فقط تا سقف ۳۰۰ هزار تومان و هزینه‌های چشم پزشکی تنها تا سقف ۱۰۰ هزار تومان پوشش داده می‌شود. بخاطر همین دو مورد اضافه شده نسبت به سال گذشته، سهم حق بیمه فرهنگیان را ۲۰۰ درصد افزایش داده‌اند.

بهلولی گفت: این در حالی است که در بسیاری از شرکت‌ها، بیمه کارآمدتری در جریان است که با حق بیمه ۲۵ هزار تومانی، هزینه‌های دندانپزشکی و چشم پزشکی به ترتیب تا سقف یک میلیون و دویست هزار تومان پوشش داده می‌شوند. به علاوه بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای فقط ۱۰ درصد فرانشیز [سهم بیمه شونده از هزینه] می‌گیرند در حالی که شرکت بیمه آتیه سازان حافظ ۲۰ درصد فرانشیز می‌گیرد.

او افزود: وزارت آموزش و پرورش بیمه گران ارائه می‌دهد بعد عنوانش را هم بیمه طلایی می‌گذارد. یکی از ریشه‌های اعتراضات صنفی اخیر فرهنگیان همین بحث بیمه طلایی است که به نارضایتی‌ها دامن زده است.

این فعال صنفی معلمان در پایان گفت: تا سال گذشته با همه فرهنگیان یک جور بیمه می‌بستند اما امسال ۴ بسته پیشنهاد داده‌اند با این استدلال که امکان انتخاب گذاشته‌اند. پشت این منطق همان جمله‌ای است که می‌گوید «هرچقدر پول بدهی آش می‌خوری». این منطق، منطق سرمایه داری و بازار آزاد است. یک نهاد دولتی گوی سبقت را در خصوصی سازی و تحمیل منطق بازار آزاد از مراکز خصوصی ربوده است. با این منطق معلمانی که از نظر مالی ضعیف‌ترند باید بسته‌های ۳ و ۴ را انتخاب کنند که اوضاع معیشتی آن‌ها را سخت‌تر از گذشته می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز