خبرگزاری کار ایران

معادن روابط کار استان خراسان شمالی در گفتگو با ایلنا خبر داد

تازه ترین احتمالات از دلیل کشته شدن ۴ کارگر نیروگاه برق شیروان/ اسامی کشته‌شدگان

asdasd
کد خبر : ۲۶۸۷۵۰

معاون روابط کار اداره کار استان خراسان شمالی درباره علت حادثهٔ کشته شدن ۴ کارگر در نیروگاه برق شیروان گفت: علت حادثه به طور قطعی هنوز مشخص نیست اما حتمالا وجود اشکال در سیستم نگه دارنده سکوهای قالب ریزی می‌تواند یکی از علل حادثه باشد.

 قربان نباتیان روز شنبه ۲۲ فروردین؛ دو روز پس از وقوع حادثه جزییات تازه‌ای از علت حادثهٔ کشته شدن ۴ کارگر در نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان در اختیار ایلنا قرار داد. 

به گفتهٔ این مقام دولتی هنوز دلایل اصلی بروز این حادثه‌ که در روز پنجشنبه (20 فروردین) رخ داد در دست بررسی است اما شواهد نشان می‌دهد احتمالا وجود اشکالاتی در سیستم نگه دارنده سکوهای قالب ریزی می‌تواند یکی از علل وقوع این حادثه باشد. 

این بازرس اداره کار اسامی کشته شدگان را آقایان اختیاری، پورناصری، خنده رو و صادقیان اعلام کرد و گفت: از میان چهار کارگر کشته شده در حادثه کار دو تن از نیروهای جوان پروژه و به ترتیب ۲۱ و ۲۲ ساله بودند و دو نفر دیگر که از نیروهای ماهر و غیربومی نیروگاه بودند به ترتیب ۴۹ و ۵۲ ساله بودند.

نباتیان با بیان اینکه حادثه‌ای که برای پروژهٔ تحت نظارت شرکت مپنا اتفاق افتاده در طول فعالیت این شرکت سابقه نداشته است، درباره جزئیات حادثه توضیح داد: در هنگام حادثه ۴۰ کارگر بر روی یکی از برج‌های خنک کننده مشغول کار بودند که در هنگام کار روی رینگ "پنجم و ششم "دچار سانحه می‌شوند به این شکل که بخشی از قالب ریزش کرده و ۵ کارگر سقوط می‌کنند که متاسفانه ۴ نفر کشته می‌شوند و یک نفر هم دچار مصدومیت می‌شود. 

وی درباره دلایل ریزش این قالب‌ها گفت، هنوز مشخص نیست دلیل ریزش قالب چه بود چون به نظر می‌رسد با توجه به اینکه ناظر این پروژه هم شرکت «مشانیر» وابسته به گروه سرمایه‌گذاری «مپنا» بوده استاندارد‌ها رعایت شده باشد، با اینهمه قطعهٔ نگه دارنده‌ای را که احتمال می‌دهیم می تواند با بررسی علت حادثه را روشن کند، در اختیار آزمایشگاه قرار داده‌ایم تا بررسی‌های لازم روی آن به عمل آید. این قالب‌ها از نوع قالبهای جهنده هستند و نباید مشکلی در سیستم‌های نگه دارنده آن‌ها وجود داشته باشد. 

گفتنی است، کارفرمای این پروژه سازمان توسعه برق ایران، مشاور کارفرما شرکت مهندسین مشاور قدس نیرو و ناظر کارگاهی شرکت مشانیر است. در این پروژه، شرکت توسعه یک و دو مپنا پیمانکاران اصلی بخش گاز و بخار نیروگاه بوده‌اند.

معاون روابط کار اداره کل کار خراسان شمالی در ارتباط با عوامل اجرایی این پروژه گفت: شرکت توسعهٔ صنایع برق ایران این پروژه را به شرکت مپنا و گروه مشانیر واگذار کرده بود که آن‌ها هم با شرکت پیمانکاری «پل و دژ» برای تجهیز این پروژه همکاری می‌کردند. از آنجایی که استانداردهای HSE در پروژه‌هایی که تحت نظارت مپناست رعایت می‌شود و این شرکت حساسیت ویژه ای روی این قضیه دارد، بعید است که این حادثه ناشی از اهمال در بحث حفاظت و ایمنی باشد اما نتیجهٔ نهایی پس از بررسی‌های بیشتر روشن خواهد شد. 

بازرس اداره کار خراسان شمالی با اشاره به جلساتی که تا کنون برگزار شده است، گفت: اظهارات پیمانکار پروژه نشان دهنده رعایت نکات ایمنی بوده اما باید بررسی کنیم و ببینیم واقعا مشکل در کدام بخش وجود داشته که منجر به سقوط کارگران از ارتفاع ۵۰ متری شده است. 

به گفتهٔ وی، پروژه به دلیل اتفاقی که روز پنجشنبه در نیروگاه افتاده است تعطیل است ضمن اینکه در شرایط فعلی سایر کارگران هم به سختی مجاب می‌شوند که به کار در نیروگاه ادامه دهند. 

وی تاکید کرد به دلیل شرایط به وجود آمد تلاش می‌کنیم هرچه سریع‌تر گزارش نهایی را بدهیم تا ابعاد حادثه روشن شود. 

ضعف نظارت وبازرسی عامل حوادثی از این دست است

در همین حال اشرف منصوری، رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولین کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار کشور در گفتگو با ایلنا ضمن بیان این مطلب که «وقوع این حوادث هشدار واضحی است تا نظارت و بازرسی بر عملکرد پیمانکاری‌ها هرچه بیشتر شود» گفت: سازه‌های بتنی و خصوصا سازه‌هایی که با قالب‌های لغزشی و جهنده ساخته می‌شوند به هیچ وجه نباید جدا شوند یعنی به صورت ریلی روی هم حرکت می‌کنند و بالا می‌آیند. در عین حال کار روی این سازه‌ها نیازمند این است که از نیروهای متخصص و باتجربه استفاده شود. یعنی از ناظر پروژه تا مسئول کارگاه تا سایر عوامل و نیروهای انسانی باید از نیروهای متخصص باشند. 

اشرف منصوری در ارتباط با شرایط کار در ارتفاع هم گفت: شرایط کار در ارتفاع باید تابع آیین نامه کار در ارتفاع باشد. آیین نامه کار در ارتفاع می‌گوید کارگرانی که در ارتفاع یک متر و بیست متر به بالا کار می‌کنند باید کلیه تجهیزات ایمنی مانند کمربند ایمنی استاندارد و جایگاه و سکو کار مناسب برای کارگران ایجاد شود تا افرارد بتوانند روی جایگاه‌ها و سکوهایی که دارای حفاظ و داربست هستند کار کنند. 

این کار‌شناس حوزهٔ ایمنی و بهداشت کار ادامه داد: با توجه به مواردی که گفته شد این حادثه سه دلیل بیشتر نمی‌تواند داشته باشد. یا استفاده از تجهیزات فردی به طور استاندارد رعایت نشده بوده، یا سکوی کار دچار مشکلاتی مانند عدم تعادل بوده و یا تداخل کار سایر عوامل اجرایی با جایگاه عامل ریزش و سرانجام سقوط کارگران شده است. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولین کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار کشور در پایان ضمن باین این که «یکی از معضلاتی که باعث بیشتر شدن تعداد حوادث کار می‌شود مخفی کاری‌های کارفرما‌یان و نقص در سیستم بازرسی است»، گفت: متاسفانه به دلیل اینکه گزارشی به ما ارائه نمی‌شود نمی‌توانیم راههای پیشگیرانه‌ای را که ناشی از بررسی کار‌شناسانهٔ حوادث است به عوامل خودمان ارائه کنیم. 

به گفتهٔ وی این مخفی کاری‌ها و نقصانی که در سیستم‌های نظارتی وجود دارد باعث شده آمارهای ارائه شده در خصوص حوادث کار هیچوقت یکسان نباشد چون هر ارگان و نهادی که به شکلی مرتبط با حوزهٔ کار است آمار خود را ارئه می‌کند و این چند دستگی آماری، نوعی آشفتگی را در حوزهٔ درس آموزی از تجربیات حوادث حوزهٔ کار ایجاد می‌کند که به نفع هیچیک از طرفین در روابط کار نیست و باعث تکرار این حوادث در آینده می‌شود. 

گفتنی است در حادثهٔ سقوط کارگران در حین کار بر روی یکی از برج‌های خنک کننده در نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان که در روز پنجشنبه بیستم فروردین ماه سال 94 اتفاق افتاد، ۴کارگر کشته و یک نفر مصدوم شدند. دو روز پس از وقوع این حادثه هنوز علت حادثه به رسانه ها گزارش نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز